- Tonnes13 oktober 2025 om 09:19
heb al 30 jaar regelmatig een cyste,gebruik altijd calandula EMULSIE die maakt snel rijp een trekt binnen 2 dagen helemaal leeg en schoon.
Collie28 oktober 2025 om 07:10Goedemorgen,
Mijn dochter, bijna 20 jaar, heeft ook last van terugkerende cystes in de Bartholinklier.
Reageren
De eerste keer hebben een ballonnetje met drain geplaatst, 3,5 week geleden. En gisteren, nadat ze alweer een dag of 3 verging van de pijn, hebben ze opnieuw gekeken; er zit een nieuwe vochtblaas/cyste (volgens de vrouwelijke gynaecoloog kan een cyste uit meerdere vochtplekken bestaan). Ze kunnen er nog niets aan doen omdat deze cyste nog niet “rijp” is en ze hebben haar schimmeldodende creme en antibioticum gegeven (waar we géén voorstander van zijn).
Dus blijkbaar ziet de gynaecoloog wel heil in het voorschrijven van antibioticum.Maud15 november 2025 om 11:36Hi, zelfde probleem hier. Ik denk dat ik al ongeveer 10 jaar kamp met dit probleem. Jaarlijks, en soms vaker per jaar speelt dit op. Ik neem zit baden, ik gebruik een vaginale douch. Niets lijkt te helpen om er vanaf te geraken. Meerdere keren door de gynaecoloog een word-katheter gehad waarna het even “rustig” bleef. Er is door de gyn zelfs gesproken om het eventueel operatief te laten verwijderen. Ik ben huiverig omdat ze ook aangeven dit niet 100% verzekerd dat het dan ook weg blijft. Zijn er dames die daar ervaring mee hebben? Op dit moment heb ik weer een cyste/abces en ben hiervoor vanochtend bij de HAP geweest. Het is “open” en verlies dus langzaam bloed en pus, helaas konden ze dus nu niets voor mij betekenen, omdat ze pas kunnen “snijden” als er spanning op staat. Ik ga maandag bellen met de poli op het ziekenhuis omdat ik zo ongelofelijk weinig vertrouwen meer heb ik mijn lichaam, dat ik toch eens goed de opties wil gaan bespreken. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
ReagerenAnoniem24 november 2025 om 10:59Hoi Maud,
Reageren
Ik las je bericht van 15 november, en toen schreef je dat je vagina met vaginale douche neemt, maar het beste is om niet met vaginale douches je vagina te reinigen je moet gewoon met warm water met washandjes schoonmaken voor de rest niet met zeep en iriterende stoffen daar gaan schoonmaken je haalt je ph waarde van je vagina zo wegAnoniem24 november 2025 om 10:59Hoi Maud,
Reageren
Ik las je bericht van 15 november, en toen schreef je dat je vagina met vaginale douche neemt, maar het beste is om niet met vaginale douches je vagina te reinigen je moet gewoon met warm water met washandjes schoonmaken voor de rest niet met zeep en iriterende stoffen daar gaan schoonmaken je haalt je ph waarde van je vagina zo wegMaud26 november 2025 om 20:49Hi, ik gebruik niets anders dan water 🙂
Reageren
Ondertussen is het 26 November en is er gisteren weer een cyste open gegaan. Het houdt niet op 😫Anneke19808 december 2025 om 09:12Ook ik kamp al een aantal jaren met de bartholin cyste, bij mij groeit het echt uit tot een abces ik heb het eerst links gehad en toen een katheter erin gehad en heb daar nooit geen last meer van gehad, de linkerkant is al wel de 7e keer monenteel, ik heb al een operatie eraan gehad , voor 2 maand terug hebben ze hem weer opengemaakt en diepliggende kanalen opengemaskt en heb nu helaas weer 1 zitten wat zich behoorlijk vult en pijnlijk is , ik word er niet goed van , dat ie steeds terugkeert.
ReagerenAnneke19808 december 2025 om 09:13Rechts heb ik het 1x gehad en nooit weer nu links keert hij steeds terug
ReagerenGeen naam10 januari 2026 om 20:28Dag dames,
Ook ik wil graag mijn ervaring delen.
Reageren
Vlak na de zomer in 2024 trad er bij mij een cyste op. Gelukkig tot een jaar Lang niet ontstoken maar wel vervelend. Dagen tot weken geen seks durven/kunnen hebben. Tot de zomer 2024 is “bartje” vrij rustig gebleven. Op een gegevn moment is bartje vlink gaan groeien met helse pijn van dien. Ik toch uit angst de huisarts gebeld. Ik kon direct langs en mocht vervolgens ook direct naar het ziekenhuis om bartje te laten helpen. Er is een ballonetje geplaatst, deze moest 2 weken blijven zitten en na 1 week had ik een controle. De gynecoloog vertelde mij als de ballon er vanzelf uit viel, dat dat niet erg zou zijn en ik ook niet naar de controle afspraak hoeftte. Zo gezegt zo gedaan. Verder wel goed schoon gehouden. Tot vorige maand geen echte lasy gehad. Maar toen kwam mijn kerstcadeau. Bartje was terug en groeide giga snel. Ik ben direct begonnen met zitbaden (warm water en epsom zout). Na 1,5 dag had ik flinke koorst voor 2uur lang… maar getraumatiseerd dat ik was, ik wilde de huisarts niet bellen en bleef hopen dat het over ging. GELUKKIG knapte bartje uit zichzelf op dag 3. Hij was te grootte van een golfbal (ter indicatie voor de pjjn ;)) Ik kon opgelucht adem halen en bleef steevast mn badder momenten nemen. Wel had ik erna nog veel pijn. 2 weken later toch opnieuw last van Bartje. Dit heeft 2 dagen geduurd met hetzelfde verhaal, zonder koorts!! Direct weer gaan badderen en na 1,5 dag was het weer raak, Bartje was leeg. Nu geen last maar ik blijf rustig dagelijks badderen en hopen dat Bartje nu wel eens klaar met mij is….Rafaella Pouw-Degoedt16 februari 2026 om 22:29Vandaag voor de eerste keer een Bartholin cyste moeten laten behandelen. Op 2 dagen tijd een bal als een ei zo groot. Ik heb plaatselijke verdoving gehad die dus niet werkte. Was verdorie echt pijnlijk. De drain moet 2 weken blijven zitten. , na 2 keer plassen vond ik hem in de wc. Morgen ga ik bellen naar de poli want dat moet als hij korter dan een week bleef zitten. Ik hou mijn hart vast als ze morgen die drain gaan terug plaatsen. Ben de pijn van vandaag nog niet vergeten
ReagerenJabi18 februari 2026 om 06:37Hi,
Reageren
Mijn rechter binnenste schaamlip heeft een pukkel/cyste, maar jeukt ook erg. Dit las ik in jullie verhalen niet terug?Anja19 februari 2026 om 11:37Hallo allemaal,
Reageren
Na vele ontstekingen, is bij mij de klier operatief verwijderd, nadien nooit geen last meer gehad, dit is al wel 15 jaar geleden.Nikkie23 augustus 2026 om 11:39Ik heb nu voor de 5e keer cyste van bartholin. Laatste keer moest ik 2 dagenbna de bevalling van mijn zoontje met de ambulance naar ziekenhuis en hebben ze m operatief schoongemaakt. Nu 1jaar en 3 maand verder opnieuw cyste. Ben zo bang voor de pijn weer. Morgen huisarts en vragen doorverwijzing om de klier te verwijderen. Das enige waarbij die op die plek niet terugkomt. Hopelijk krijg ik akkoord
Reageren