- Lana10 augustus 2025 om 11:34
Ik heb voor het eerst in mijn leven een Bartholin cyste. Ik heb de hele week erg veel pijn gehad door de groei (stekende pijn), nu is de pijn wat stabieler geworden en wordt het erger bij veel bewegen. Ik ben bij de dokter geweest en die zei dat het niet ontstoken was dus dat ik het even moet aankijken. Het kan ook vanzelf weggaan. Ik lees overal over de grootte van een erwtje maar het is toch echt wel een flinke golfbal hier (deels ook inwendig). Dit zit ook gewoon goed in de weg met zitten, fietsen en autorijden, bukken etc. Plassen is ook gevoelig. Ik wil het nog even aankijken want hoop dat het zelf weg gaat maar het staat nog niet op knappen voor mijn gevoel. Ik ga nu in zitbaden met Epsomzout erin. Nog meer tips? Hoe krijg ik die verdomde klier weer open?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
10 augustus 2025 om 13:23De enig definitieve methode is een chirurgische (door gynaecoloog). Door een opening te maken , die niet dicht kan groeien, waardoor het vocht (en soms pus) weg kan , waarbij de klier weer kan genezen.
Reageren
De chirurgisch techniek heet ” marsupialisatie” , en kan onder lokaal verdoving geschieden.Anoniem11 augustus 2025 om 07:00Hoe ziet het er precies uit?
Reageren
Peter (huisarts)
11 augustus 2025 om 17:46Niet reageren op deze irrelevante ( meestal) herenvragen…
Reageren