- Milo2 juni 2019 om 22:18
Hallo, ik ben een jongen 13 jaar en het valt me op dat me linker borst net iets dikker is dan me rechter. Je ziet het nu ook meer door mijn t shirt heen. Ik heb gelezen over dat dit gynaecomastie kan zijn in de puberteit. Maar ik heb een praar vraagjes
hoe kan je weten of het echt gynaecomastie is?
Zo ja, hoe lang duurt het voordat het weggaat?
Zo niet? Wat kan het dan zijn?
12 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 juni 2019 om 22:54Om erachter te komen of het gynaecomastie is, zou je naar de huisarts moeten gaan. Hoe lang dat dan duurt is op voorhand niet te zeggen. Maar eerst maar eens met de klachten naar de huisarts en dan met de huisarts bespreken wat, wanneer en hoe.
ReagerenMilo3 juni 2019 om 01:58Moet je per se naar de huisarts als je denkt dat je gynaecomastie hebt?
ReagerenCatootje3 juni 2019 om 08:11Moeten nooit iets maar als je je ongerust voelt over bepaalde klachten kan het wel verstandig zijn. Gynaecomastie heeft in elk geval te maken met een verkeerde verhouding tussen dopamine en prolactine.
ReagerenMilo3 juni 2019 om 18:31Waarschijnlijk is het dus niks ergs?
ReagerenJohn (moderator)
3 juni 2019 om 19:52Ik denk het niet
ReagerenJohn (moderator)
3 juni 2019 om 19:59Nee dat hoeft niet.
ReagerenMilo3 juni 2019 om 21:16Het doet ook niet echt pijn ofzo. Ik voel alleen hobbels als ik in me tepel druk. Bij me linker tepel voelt het aan alsof er iets meer hobbels zijn. Maar dat kan ook gwn zijn omdat het daar iets dikker is. Is dit normaal? En heb je bij gynaecomastie ook een knobbel? en is het anders is iets ergs? Het is alleen nadat ik daar een beetje heb gevoeld een beetje gevoelig.
ReagerenJohn (moderator)
3 juni 2019 om 22:43Ja, je kunt dan ook een knobbel hebben,maar het kan ook een ontstoken klier zijn.
ReagerenMilo4 juni 2019 om 22:15Ik maak me best wel zorgen, ik ga al een afspraak maken bij de huisarts. ik heb het aan me ouders verteld. is er ook een mogelijkheid dat het borstkanker is? of is die kans vrijwel 0%?
ReagerenJohn (moderator)
4 juni 2019 om 22:24Borstkanker is zeer onwaarschijnlijk
ReagerenMilo4 juni 2019 om 22:41Is het ook normaal dat me tepel sorvtan in tweeen gedeeld is? het zijn net als 2 bergen die naast elkaar staan.
ReagerenJohn (moderator)
4 juni 2019 om 22:52Ga naar de huisarts en laat er dan eens naar kijken
Reageren