Zoeken Vraag het forum

Nare lichaamsgeur

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hai!

ik ben 19 jaar en heb heel erg last van veel zweten en een nare lichaamsgeur.

Ik snap dat zweten normaal is en hoort bij het constant houden van je lichaamstemperatuur, maar ik zweet zo veel meer dan mijn vriendinnen.

En ik heb er echt last van, ik krijg heel snel zweet op mijn voorhoofd, T-zone, kin, rug en oksels. Ik weet niet zo goed wat ik kan doen om het te verminderen. En van de geur heb ik ook last, maar ik ben veganistisch, ik eet niks gefrituurd, snoep niet en lust geen zuivelproducten. Dus aan mijn voeding zal het niet liggen.

Want ook voordat ik vegan was had ik dit probleem…

kan iemand me tips geven?

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Of het niet aan je voeding ligt is nog maar de vraag… Niet denken dat veganistisch eten per definitie gezond is…

Reageren
    John (moderator)

Je zou met de klachten naar de huisarts kunnen gaan en een bloedonderzoek kunnen laten doen

Reageren
    Peter

Om de geur kwijt te raken: stop met het overmatig gebruik van zeep.
    Ga hooguit 2-3 keer per week douchen en gebruik geen zeep, douchegel of dat soort zaken, alleen water.

Uitleg: je lichaam maakt zelf een beschermende laag aan op je huid. Die laag was je er met zeepproducten helemaal af. Dat is niet zo erg, want dan maakt je lichaam gewoon een nieuwe laag aan. Het nadeel is dat dat van binnenuit gebeurt en via de porieën als een soort van olie-achtige stof op je huid terecht komt. Die olie-achtige stof verdampt langzaam en dat is wat je ruikt als onaangename geur. Gebruik je veel minder of geen zeep, dan blijft die beschermende laag zitten en hoeft niet te worden vervangen.
    Zweet bestaat slechts uit water en zouten en dat spoel je er met water (zonder zeep of gel) gewoon af. Douche liever niet te heet.
    Je heel vaak wassen met zeep is niet goed voor je huid, maar door de marketing van schoonheidsproducten wordt je enorm misleidt.

Reageren
    Catootje

Als je vegetarisch of veganistisch eet kan je stoffen tekort komen als lysine, carnitine, taurine, carnosine, creatine, chroom, zink, ijzer en bepaalde B-vitamines. Ook kan je door een veganistisch eetpatroon teveel purinen binnen krijgen en soms ook te weinig volwaardige eiwitten.

Bij een sterke lichaamsgeur kunnen er tekorten spelen als magnesium, vitamine B12 en zink. Bloedonderzoek zegt overigens niet alles over tekorten. Overmatig zweten kan te maken hebben met een schommelende bloedsuikerspiegel.

Reageren
    Anoniem

heel erg bedankt. Ik zal het proberen vol te houden om te douchen zonder zeep.

Ik ben benieuwd of het gaat werken !

Reageren
    Catootje

Sterke lichaamsgeur kan overigens ook te maken hebben met verzuring van het lichaam. Vegetarische of  veganistische voeding bevat niet zelden veel purinen. Zelf eet ik vis en een beetje vlees omdat mijn lichaam dat nodig heeft.

Reageren
Reageer op: Nare lichaamsgeur
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.