Home / Overige onderwerpen / Anale pijn/jeuk
Ik heb nu al zeker 3 maanden last van elke jeuk / prikkende pijn aan mijn anus. Het wordt extreem erg als ik net naar de wc ben geweest. Het begint door mijn ontlasting heel erg te prikken van binnen en stukje van buiten. Ook zakt mijn ontlasting de laatste tijd gelijk naar de bodem in de wc terwijl het normaal bleef drijven. Vooral s avonds kunnen de klachten extra erg op spelen. Ik dacht eerst dat het misschien anale scheurtjes waren maar dit duurt wel erg lang en wat zou ik er evt aan kunnen doen. Ik kan niet zo makkelijk naar de dokter gaan dus los het graag zelf op.
Om het op te lossen, zou eerst eens duidelijk moeten zijn wat het probleem is. Ik raad je dus toch aan om naar de dokter te gaan.
Je voedingspatroon kan een rol spelen. Veel mensen zeggen gezond te eten maar eten niet echt evenwichtig. Beste om te zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Denk ook aan gebruik van oplosbare vezels als psyllium, inuline en appelvezels.
Dan kunnen nog factoren spelen als candida, lekkende darm enz. Eventueel medicijngebruik, inclusief pilgebruik, kan ook ontregelend werken.
Verder kunnen er tekorten zijn aan diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren.
Je zou advies kunnen vragen op natuurgeneeskundig gebied.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!