Zoeken Vraag het forum

hyperventilatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • yolantha

hallo iedereen ik ben  yolantha en ik ben 15 jaar en ik lijd aan hyperventilatie.

het begon allemaal in de zomervakantie  ik was iets aan het eten en opeens kreeg ik het super warm. ik doe men trui uit maar het werd steeds warmer ik voelde me licht in mijn  hoofd en duizelig  pijn  in mijn nek en achterhoofd. ik huilde om naar de dokter te gaan… eens bij de dokter ging het beter ik moest even wachten maar het ging beter. de dokter zei  dat ik een opgezwollen maag had. niks aan de hand dus. alles ging goed het nieuwe schooljaar begint in een nieuwe school. op een avond ruzie met alle kinderen van men klas. helemaal alleen was ik… toen begon het… het was woensdag het 1ste lesuur aardrijkskunde en opeens had ik een stikkend  gevoel… ik was helemaal in paniek en vroeg of ik naar het secretariaat mocht. daar zat ik dan niemand die wist wat er gebeurde en ik helemaal  in paniek. ze hadden naar mijn mama gebeld en ik ging naar huis eens ik daar was ging het allemaal beter. vanaf toen werden de klachten erger ik  voelde me  licht in het hoofd, moeilijk ademen, misselijkheid, angsten, hartkloppingen, stikkend gevoel, tintelende delen over mijn lichaam , het gevoel alsof er een koude plaat tegen je hoofd word gehouden kortom het was verschrikkelijk en vaker soms zat ik 1uurtje per dag in de les en al de rest op  het secretariaat…  natuurlijk die mensen werden het ook beu… ik moest maar alleen gaan wandelen of op het zieken bedje gaan liggen. op die momenten wou ik alles behalve alleen zijn… maar toch lach ik er alleen. het werd erger en erger en niemand op school hielp me… ik stond er alleen voor… op een dag was het zo erg dat ik uit de les rende en op het secretariaat  vertelden ze “ga maar alleen buiten zitten, wij hebben geen tijd bij  u te blijven” toen dacht ik OKE ik doe het wel alleen… toen ging het beter vele beter 2 weken lang en het begon  weer opnieuw maar ik  ging niet meer naar  het secretariaat hoor ik probeerde rustig te blijven nu vandaag is het 8/12/2017 net men eerste examen achter de rug en ik heb veel angsten maar ik vraag me af angst wat betekend dat? de afgelopen maanden heb ik dat ondekt…

angst is…..

bang zijn om te gaan slapen uit angt dat je niet meer wakker word

het gevoel hebben dat je zal stikken

om  het uur een wekker zetten in de nacht zodat je weet dat je nog leeft

bang zijn voor een hartaanval

niet alleen  thuis durven zijn in het donker

niet alleen in het donker durven te fietsen

zo erg  dat je uitgeput kan raken

kortom ik sta op met angsten en ga ermee slapen ik ben teneinde raad wat ik ermee moet doen? ik hoop dat iemand hetzelfde verhaal meemaakt en me kan helpen.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ga eens naar de huisarts en bespreek het met hem/haar. Ik denk dat het goed zou zijn als hierover eens met een psycholoog praat

Reageren
    yolantha

ja ik wil gaan en mijn mama zegt dat ze een afspraak heeft gemaakt. ze wilt alleen niet zeggen wanneer….

Reageren
    John (moderator)

Tja, daar kan ik ook weinig aan doen. Dat zul je dan je moeder moeten vragen

Reageren
    Catootje

Bij hyperventilatieklachten kunnen factoren spelen als onzekerheid, perfectionisme, teveel hooi op je vork enz.

Ook kunnen er zaken spelen als een schommelende bloedsuikerspiegel door teveel snelle suikers. Beter om dan te zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Een los koekje, fruit kan dus  pieken geven in je bloedsuikerspiegel. Stapels brood eten is in dit kader ook minder verstandig. Dan kan je beter iets van een omelet, maaltijdsalade etc met een kleinere hoeveelheid brood. Verder kan histaminerijke voeding angstklachten uitlokken.

Verder kunnen bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen ondersteunen. Had zelf last van duizeligheid en hyperventilatieklachten door een tekort aan vitamine B12.

Wat je kleding betreft kan het schelen als je let op het materiaal. Beter natuurlijke materialen. Kan zelf wel tegen nylon maar niet tegen polyester.

Reageren
    Catootje

Er zijn ook wel natuurlijke rustgevers, zoals rescue remedie. De variant ‘night’ vind ik het prettigst werken. Mag ook gewoon overdag gebruikt worden. Verder zit er in gewone en groene thee een stofje, genaamd theanine, dat rustgevend werkt. Is er ook in supplementvorm.

Reageren
Reageer op: hyperventilatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.