Zoeken Vraag het forum

Verhoging temperatuur

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Update:
    Vandaag in rust rectaal 37.7 en oorthermometer 37.9, ik maak me zo ongerust. Dit is toch niet normaal ?

Hulp / advies gevraagd.

Van kinds af aan heb ik het altijd al heel warm/(nacht) zweten terwijl andere mensen het vaak koud hebben. Afgelopen juni heb ik, net voordat ik geopeeerd zou worden aan meerdere breuken in m’n bovenarm, corona gekregen en moest ik
    Mijn temperatuur meten ivm eventueel uitstellen van de operatie. Dit heeft mij als intense hypochonder (leef al bijna m’n hele leven met een zware angststoornis) getriggerd waardoor ik continue nu temperatuur. Ik heb een vaste temperatuur van 37.5-37.8 in rust sinds dat ik het meet met soms een uitschieter naar 38. Op het werk heeft iedereen het koud en staat mijn hoofd op ontploffen en gloeien, maar dan heb ik geen thermometer bij me om te meten maar de kans is aanwezig dat mijn temperatuur dan wellicht nog hoger is. Twee bloedonderzoeken via de huisarts gedaan en die waren allemaal goed. Huisarts vind het niet zorgelijk en geeft aan dat ik gewoon warmbloedig ben en dat de temperatuur die we hanteren maar een richtlijn is en je er boven en onder kan zitten. En ze geeft aan dat anti depressiva je temperatuur licht kan verhogen en aangezien ik chronisch angst heb dit ook voor een hogere temperatuur kan zorgen. Zouden jullie je zorgen maken in mijn geval en je door laten sturen naar een internist ?

(side note: twee weken terug heel ziek geweest(griep en longontsteking), huisarts kan maar tot een CRP van 200
    Meten en dat had ik. (Waarschijnlijk lag hij ook een heel stuk hoger, maar het is niet meetbaar) inmiddels is de ontstekingswaarde weer goed na antibiotica en word het paar weken herstellen. Ook hier word ik bang van, dat mij dit overkomt als vrouw van 33 jaar en blijf ook temperaturen nog steeds)

22 reacties
    Reageren
    John (moderator)

En waarom zou dat niet normaal kunnen zijn? Ik zie niets schokkends in die temperaturen. Angst en medicatie kan idd voor een lichte verhoging zorgen. Dat zijn geen temperaturen om mee naar een internist te gaan.

Reageren
    Anoniem

In rust al vanaf juni een temperatuur tussen 37,5 en 38,0 is niet echt gezond toch John? Continue warm hoofd, warme oren, terwijl mijn omgeving het koud heeft. Boven 37,5 is verhoging dus dan zou je toch denken dat er iets in mijn lichaam aan de hand is?
    Vanmorgen dus niks gedaan en dan heb ik rectaal 37.7 en oor 37.9 in middag, in rust.

Reageren
    John (moderator)

Zoals al gezegd: angst/stress/spanningen en medicatie kan voor een lichte verhoging zorgen. Misschien moet je eens stoppen met meten. Dat alleen al geeft angst en stress

Reageren
    John (moderator)

Je zou beter iets aan je an gsten kunnen doen. Professionele hulp zoeken bij een psycholoog bijvboorbeeld

Reageren
    Anoniem

Ik loop al bij een tweedelijns psycholoog voor bijna een jaar, helaas weinig tot geen effect ! Al vele trajecten helaas doorlopend, zonder dat het m’n angst verminderd

Reageren
    Anoniem

Ben ff aan het stofzuigen en toilet schoonmaken Enzo, doe ik rectaal thermometeren 38.2, dit is toch niet normaal ?

Reageren
    John (moderator)

Door lichamelijke inspanning gaat je temperatuur omhoog. Dat is normaal. Je moet je temperatruur ook niet meten meteen in lichamelijke inspanning

Reageren
    Anoniem

Is dit nu ook koorts ? Of als het na even rust weer is afgenomen is het geen koorts omdat het zo snel afneemt ? Zie jij verontrustende dingen hierin John, qua toch een internist raadplegen? En heb jij ervaring met mensen die chronisch verhoging hebben door angststoornis ?

Reageren
    John (moderator)

Nee dat is dan geen koorts maar een normale verhoging door lichamelijke inspanning. En daar moet je ook vooral niet mee naar een internist gaan. Ik zou niet weten waarom want het is een normaal verschijnsel. En het heeft ook niks met angst te maken maar met lichamelijke inspanning.
    En je er zijn mensen met een angststoornis die wel eens wat verhoging hebben.

Reageren
    Anoniem

vanmiddag even in de zon op terras gezeten, net anderhalf uur later even een koffer ingepakt en temperatuur is 37.9, dit is toch niet okay ? Denk en echt niet dat ik mij moet laten doorsturen ?

Reageren
    Anoniem

Lig nu een half uurtje en is nu weer gezakt naar 37.2, dus lijkt inspanningsverhoging/koorts. Al is het maar om
    Het minste of geringste

Reageren
    Suus

Het is heel normaal dat je temperatuur omhoog gaat als je in de zon zit, het zou eerder vreemd zijn als dat niet zo was.
    En de marge die jij noemt, valt ook nog niet eens onder verhoging en zeker niet onder koorts.
    Geen enkele reden dus om daar mee door gestuurd te worden.

Reageren
    Anoniem

Hi Suus, dankjewel voor je reactie ! ik heb anderhalf uur na het op een terrasje te hebben gezeten pas gemeten. Tussen 37,5 en 38 is verhoging en boven 38 koorts dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met valt niet onder verhoging ? Ik had 37.9 straks en gister na stofzuigen en opruimen 38.2 graden. Ik ben echt ten einde raad. Ik ben een weekend weg en expres geen thermometer meegenomen maar nu al
    Spijt, hèb het nu zo warm en gloeiend hoofd en kan niet meten.

Reageren
    Suus

Het is geen verhoging of koorts omdat het maar eventjes is en er een aanwijsbare reden voor is, die niet aan een ziekte of aandoening gelinkt is. (Hypochondrie is uiteraard wél een aandoening, maar geen fysieke, dit even voor de duidelijkheid)
    Nog een reden/oorzaak/verklaring is, dat je er constant mee bezig bent.
    Je maakt je zo druk over je temperatuur en nu ook nog eens dat je geen thermometer bij de hand hebt, dat je daar zelf je temperatuur mee omhoog jaagt.
    En ook dat valt niet onder de noemer koorts of verhoging.

Reageren
Reageer op: Verhoging temperatuur
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.