- Anoniem9 maart 2025 om 19:44
Update:
Vandaag in rust rectaal 37.7 en oorthermometer 37.9, ik maak me zo ongerust. Dit is toch niet normaal ?Hulp / advies gevraagd.
Van kinds af aan heb ik het altijd al heel warm/(nacht) zweten terwijl andere mensen het vaak koud hebben. Afgelopen juni heb ik, net voordat ik geopeeerd zou worden aan meerdere breuken in m’n bovenarm, corona gekregen en moest ik
Mijn temperatuur meten ivm eventueel uitstellen van de operatie. Dit heeft mij als intense hypochonder (leef al bijna m’n hele leven met een zware angststoornis) getriggerd waardoor ik continue nu temperatuur. Ik heb een vaste temperatuur van 37.5-37.8 in rust sinds dat ik het meet met soms een uitschieter naar 38. Op het werk heeft iedereen het koud en staat mijn hoofd op ontploffen en gloeien, maar dan heb ik geen thermometer bij me om te meten maar de kans is aanwezig dat mijn temperatuur dan wellicht nog hoger is. Twee bloedonderzoeken via de huisarts gedaan en die waren allemaal goed. Huisarts vind het niet zorgelijk en geeft aan dat ik gewoon warmbloedig ben en dat de temperatuur die we hanteren maar een richtlijn is en je er boven en onder kan zitten. En ze geeft aan dat anti depressiva je temperatuur licht kan verhogen en aangezien ik chronisch angst heb dit ook voor een hogere temperatuur kan zorgen. Zouden jullie je zorgen maken in mijn geval en je door laten sturen naar een internist ?(side note: twee weken terug heel ziek geweest(griep en longontsteking), huisarts kan maar tot een CRP van 200
Meten en dat had ik. (Waarschijnlijk lag hij ook een heel stuk hoger, maar het is niet meetbaar) inmiddels is de ontstekingswaarde weer goed na antibiotica en word het paar weken herstellen. Ook hier word ik bang van, dat mij dit overkomt als vrouw van 33 jaar en blijf ook temperaturen nog steeds)22 reactiesReagerenJohn (moderator)
9 maart 2025 om 20:42En waarom zou dat niet normaal kunnen zijn? Ik zie niets schokkends in die temperaturen. Angst en medicatie kan idd voor een lichte verhoging zorgen. Dat zijn geen temperaturen om mee naar een internist te gaan.
ReagerenAnoniem9 maart 2025 om 21:37In rust al vanaf juni een temperatuur tussen 37,5 en 38,0 is niet echt gezond toch John? Continue warm hoofd, warme oren, terwijl mijn omgeving het koud heeft. Boven 37,5 is verhoging dus dan zou je toch denken dat er iets in mijn lichaam aan de hand is?
Reageren
Vanmorgen dus niks gedaan en dan heb ik rectaal 37.7 en oor 37.9 in middag, in rust.John (moderator)
9 maart 2025 om 21:50Zoals al gezegd: angst/stress/spanningen en medicatie kan voor een lichte verhoging zorgen. Misschien moet je eens stoppen met meten. Dat alleen al geeft angst en stress
ReagerenJohn (moderator)
9 maart 2025 om 21:52Je zou beter iets aan je an gsten kunnen doen. Professionele hulp zoeken bij een psycholoog bijvboorbeeld
ReagerenAnoniem10 maart 2025 om 00:18Ik loop al bij een tweedelijns psycholoog voor bijna een jaar, helaas weinig tot geen effect ! Al vele trajecten helaas doorlopend, zonder dat het m’n angst verminderd
ReagerenAnoniem20 maart 2025 om 21:46Ben ff aan het stofzuigen en toilet schoonmaken Enzo, doe ik rectaal thermometeren 38.2, dit is toch niet normaal ?
ReagerenJohn (moderator)
20 maart 2025 om 22:01Door lichamelijke inspanning gaat je temperatuur omhoog. Dat is normaal. Je moet je temperatruur ook niet meten meteen in lichamelijke inspanning
ReagerenAnoniem20 maart 2025 om 22:17Is dit nu ook koorts ? Of als het na even rust weer is afgenomen is het geen koorts omdat het zo snel afneemt ? Zie jij verontrustende dingen hierin John, qua toch een internist raadplegen? En heb jij ervaring met mensen die chronisch verhoging hebben door angststoornis ?
ReagerenJohn (moderator)
20 maart 2025 om 22:21Nee dat is dan geen koorts maar een normale verhoging door lichamelijke inspanning. En daar moet je ook vooral niet mee naar een internist gaan. Ik zou niet weten waarom want het is een normaal verschijnsel. En het heeft ook niks met angst te maken maar met lichamelijke inspanning.
Reageren
En je er zijn mensen met een angststoornis die wel eens wat verhoging hebben.Anoniem21 maart 2025 om 18:12vanmiddag even in de zon op terras gezeten, net anderhalf uur later even een koffer ingepakt en temperatuur is 37.9, dit is toch niet okay ? Denk en echt niet dat ik mij moet laten doorsturen ?
ReagerenAnoniem21 maart 2025 om 18:51Lig nu een half uurtje en is nu weer gezakt naar 37.2, dus lijkt inspanningsverhoging/koorts. Al is het maar om
Reageren
Het minste of geringsteSuus21 maart 2025 om 19:39Het is heel normaal dat je temperatuur omhoog gaat als je in de zon zit, het zou eerder vreemd zijn als dat niet zo was.
Reageren
En de marge die jij noemt, valt ook nog niet eens onder verhoging en zeker niet onder koorts.
Geen enkele reden dus om daar mee door gestuurd te worden.Anoniem21 maart 2025 om 23:11Hi Suus, dankjewel voor je reactie ! ik heb anderhalf uur na het op een terrasje te hebben gezeten pas gemeten. Tussen 37,5 en 38 is verhoging en boven 38 koorts dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met valt niet onder verhoging ? Ik had 37.9 straks en gister na stofzuigen en opruimen 38.2 graden. Ik ben echt ten einde raad. Ik ben een weekend weg en expres geen thermometer meegenomen maar nu al
Reageren
Spijt, hèb het nu zo warm en gloeiend hoofd en kan niet meten.Suus22 maart 2025 om 08:58Het is geen verhoging of koorts omdat het maar eventjes is en er een aanwijsbare reden voor is, die niet aan een ziekte of aandoening gelinkt is. (Hypochondrie is uiteraard wél een aandoening, maar geen fysieke, dit even voor de duidelijkheid)
Reageren
Nog een reden/oorzaak/verklaring is, dat je er constant mee bezig bent.
Je maakt je zo druk over je temperatuur en nu ook nog eens dat je geen thermometer bij de hand hebt, dat je daar zelf je temperatuur mee omhoog jaagt.
En ook dat valt niet onder de noemer koorts of verhoging.