- Mayke8717 februari 2011 om 11:22
Hallo allemaal,
Ik heb 1 jaar geleden een flinke ontsteking gehad aan het vaatvlies van mijn rechteroog. Eerst dacht men aan uveitis posterior, maar later werd dit vanwege spontaan herstel binnen 3 weken teruggedraaid naar ‘waarschijnlijk een virale ontsteking met macula oedeem’. Zowel Epstein Bar als CMV zijn geconstateerd.
Nu ben ik een jaar verder en ik heb nog steeds regelmatig schitteringen ‘in de blinde vlek’. Dit is de plaats waar voor mijn gevoel de eerste schitteringen ook zijn ontstaan, veroorzaakt door bloed achter het netvlies.
Ik had ten tijde van de onsteking ook een vergrote blinde plek (gemeten met gezichtsveldonderzoek) deze heeft nu weer normale grootte. Toch heb ik het idee dat ik hier ‘blinder’ ben dan daarvoor.
Lees: als ik mijn rechteroog sluit zie ik prima en loopt de blinde vlek soepel over in het normale gezichtsveld. Als ik links sluit zie ik rechts en flink donkere plek op de plaats van mijn blinde vlek en kan ik mensen en voorwerpen ook makkelijk in deze plek laten verdwijnen.
Ook als ik in een vrij lichte omgeving zit en ik sluit mijn ogen, zie ik een heel donkere zonnevlek op deze plaats. Deze is donkerder dan aan de linkerkant.Heeft er iemand ervaring met de restverschijnselen van een vaatvliesontsteking?
Ik weet dat het niet echt vaak voorkomt dus ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met dezelfde ervaringen.
Voor de volledigheid: de oogarts kan geen afwijkingen vinden aan het netvlies en de oogzenuw. Ook een echo, gezichtsveldonderzoek en MRIscan (cerebrum) lieten weinig zien.
5 reactiesReagerenGeneve17 februari 2011 om 17:13Zijn de afwijkingen aan de retina zoals je die nu ervaart objectief vastgesteld door de oogarts door middel van bijvoorbeeld gezichtveld onderzoeken, of schrijf je louter op basis van jouw ervaring? Op basis van jouw verhaal zou je dit namelijk wel mogen verwachten door bijvoorbeeld necrose van de retina door een EBV infectie.
ReagerenEsmée17 februari 2011 om 17:16Mogelijke complicaties van netvliesontstekingen zijn netvliesloslatingen, en mogelijk blindheid. Laat dit z.s.m. onderzoeken!!! Dit moet met spoed geopereerd worden.
ReagerenAnoniem17 februari 2011 om 17:30Heb je AIDS? Hoe ziet jouw netvlies eruit? Lijkt het op: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fundus_photograph-CMV_retinitis_EDA07.JPG
ReagerenMayke17 februari 2011 om 17:34Hallo Geneve,
De afwijkingen zoals ik die nu ervaar zijn niet objectief vastgesteld. Er is in maart 2010 een gezichtsveldonderzoek geweest, waarbij een vergrootte blinde vlek werd geconstateerd. Het macula oedeem is geheel verdwenen en heeft (gelukkig) ook geen schade achtergelaten in mijn zichtvermogen centraal, dit is nog >100%. In november 2010 is er wederom een gezichtsveldonderzoek gedaan, waar geen afwijkingen te zien waren, maar die ik wel als dusdanig ervaarde aan mijn rechteroog.
Wel waren er toen wat ontstekingscellen aanwezig (geconstateerd op de echo begin november), die 3 weken later weer verdewenen waren (geconstateerd met alleen het bekijken van het netvlies met de lamp, ik weet niet hoe dat instrument heet).
Ik klaagde dus over schitteringen en vlekken voor mijn ogen. Aaname van de arts: oogmigraine, omdat hij niets kon vinden. Het probleem zat niet bij mijn ogen. Daarom ben ik doorgestuurd naar de neuroloog. Deze kon echter ook niets vinden op de MRI.
Ik heb zelf niet het idee dat deze schitteringen in de blinde plek oogmigraine is. En wel om de reden dat deze schitteringen er zijn sinds maart 2010 en eigenlijk sindsdien niet meer zijn weggeweest. Op die plek heeft het bloed van de ontsteking zich voor mij voor het eerst geopenbaard (flitsjes in de rechterbovenhoek).
Ik zou er zelf niet vreemd van staan te kijken als dit necrose van de retina is, of in ieder geval een beschadiging. Het was echt een fikse ontsteking. Daaraan is echter niets te zien volgens de oogarts.2 weken geleden ben ik wezen skiën, vooral in zo’n omgeving met zeer veel licht vallen de schitteringen op. In de dagelijkse werkzaamheden en met minder licht vallen ze me niet zo vaak meer op.
Ik heb het idee dat de schitteringen wat vaker terugkomen als ik veel alcohol drink, sport of aspirine slik.De reden dat ik deze vraag gepost heb is dat er misschien mensen zijn met dezelfde ervaring, of beschadigingen en of zij ook zulke schitteringen nog steeds ervaren in het deel van de retina dat mogelijk is beschadigd.
Ik heb op 15 maart weer een controle bij de oogarts.
ReagerenMayke17 februari 2011 om 17:43Ik heb geen aids nee, ik heb bijna alle bloedtesten ondergaan die er eventueel mee te maken zouden kunnen hebben, plus een MRI-scan.
Verder ben ik gezond naar mijn weten.
De retinafoto leek ook niet op die van mij. Het leek echt op uveïtis posterior. Met die spots, verdeeld over mijn netvlies. Dit was toen goed zichtbaar omdat er contrastvloeistof was gebruikt.
Mijn weerstand was ten tijde van de ontsteking waarschijnlijk wel verlaagd, een maand daarvoor had mijn vriend een ongeluk gehad en ik was zeer gestresst en sliep erg slecht.
Bedankt voor jullie reacties.
Reageren
Alleen Esmée je had niet helemaal het bericht gelezen geloof ik…