Zoeken Vraag het forum

Ogen sterkte per maand -0,50 er bij

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Assie

Hey allemaal,

Ik heb even een vraag want ik maak mij zorgen over mijn zicht. per maand gaat er wel 0,-50 bij elk oog.

2 maand geleden was het -5.00 en -5.50, nu is het allebij -6.50. ik ben bang dat dit steeds door blijft gaan, want zo ging mijn sprong van -3.00 naar -5.50 ook, per maand hoger dus.

Stel het waren wat sprongetjes en daarna valt het wel mee. dan hoef ik me geen zorgen te maken natuurlijk.

Maar stel dat het zo door blijft gaan. wat zouden jullie mij adviseren? laseren? of lijkt het op een ziekte of iet dergelijks? wees niet bang om dingen te roepen, ik leef heel bewust en schrik bijna nergens van.

Alvast bedankt!

voor de informatie, ik ben nu 20 en ik was 14 toen ik mijn bril/lenzen kreeg. en met -6.00 kan ik geen lijnen meer zien. alleen kleur en licht.

5 reacties
    Reageren
    brenda A

wat zegt de oogarts hiervan? of ben je alleen bij een opticien geweest?
    maak eens een afspraak met een oogarts, het lijkt me dat dit even goed moet worden beoordeeld.
    groetjes, Brenda

Reageren
    Anoniem

Dit lijkt iets dat snel door een arts moet worden beoordeeld.

De naam voor een snelle achteruitgang van de bijziendheid is degeneratieve of pathologische myopie.

Er zijn ernstige aandoeningen die een snelle afname van de visus kunnen veroorzaken die onbehandeld onherstelbaar zijn, zoals een overmatige groei van de oogaslengte, glaucoom, staar en problemen met de retina. Ook diabetes kan leiden tot een snellere afname van de visus.

Bent u met dit probleem al bij de huisarts geweest?

Reageren
    Bas

Is deze snelle achteruitgang van de oog sterkte al door de huisarts beoordeeld?
    Het is verstandig dit wel snel te doen in verband met de risico’s van mogelijke ernstige oorzaken van deze snelle afname van het scherp zien op afstand. Ik hoop dat het meevalt of dat de metingen niet kloppen…
    Wil je laten weten wat er aan de hand is met jouw ogen?

Reageren
    Gemini

Dat had ik ook. Elke keer was mijn waarde hoger en het bleek achteraf dat ik al jaren ondergecorrigeerd was. Mijn ogen waren zo goed in accomoderen dat bij het meten van mijn ogen er nooit meer dan 2,5 en -2.75 uitkwam en als cillinder 2.5. Ik had uiteindelijk -4.5 en 5 en cillinder 4 in mijn linker 7.5 in mijn rechteroog. Juist door die cillinders had ik ook elke keer andere waarden in mijn ogen (iedere dag weer anders). In elk geval ben ik jaren wezen zoeken naar een goede dokter en die heb ik gevonden. Het is dokter Vente in Alphen aan den Rijn. Je kunt hem googlen. Hij heeft mij een bril voorgeschreven en daar had ik direct stabiel! zicht mee en hij heeft doorverwezen naar het oogziekenhuis in Rotterdam. Ik heb ervoor gekozen om me te laten opereren en ik heb nu na jarenlang oogklachten superzicht!!!! Niettemin zal hij jou zeker ook kunnen helpen. Wellicht is het bij jou iets anders, maar als iemand het vindt, dan is hij het en als hij maar even twijfelt zal hij je naar de juiste persoon doorsturen. Heel veel sterkte ermee!

Reageren
    Esmée

Dank je voor het delen van jouw ervaringsdeskundigheid. Ik denk dat anderen die jouw verhaal lezen er zeker wat van zullen leren.

Reageren
Reageer op: Ogen sterkte per maand -0,50 er bij
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.