- Ogen gaan achteruit sinds me 18e23 april 2013 om 17:46
Beste forumleden,
Ik heb sinds mijn 19e een sterkte van -0,75. Dit vond ik best vreemd omdat ik altijd goede ogen had gehad, op mijn 16e toen mijn ogen werden getest door een schoolarts en daar kwamen mijn ogen perfect uit de test.
Toen ik ging lessen,kwam ik erachter dat ik geen kentekens kon lezen op een afstand van 30m, ik had voorheen niet gemerkt dat mijn zicht achteruit was gegaan. Dus naar de opticien, en ja hoor ik was bijziend met een sterkte van -0,75.
Later op mijn 20e (halfjaar geleden) merkte ik dat mijn ogen achteruit waren gegaan, dus weer naar de opticien en toen waren me ogen plotseling -1,75. Dus een heel punt achteruit gegaan en ik had een kleine cilinder. Mij werd verteld dat dit niet ernstig was, en dat nog wel even door kon gaan. Bij de opticien zelf was haar zicht ook achteruit gegaan tot haar 23e.
Maar toch zit het me niet lekker, ik vind het best eng.. Nu ben ik bijna 21 maar ben bang dat ik straks weer achteruit ben gegaan. Ook lees ik op veel websites dat het zicht tot je 20e achteruit gaat, ook lees je dat veel mensen op jonge leeftijd al bijziend zijn, maar bij mij begon het pas vanaf mijn 18e ongeveer. Ook heb ik weinig brildragers in de familie.
Nu is mijn vraag, is het toch normaal zoals de opticien zegt..? en kunnen je ogen inderdaad verder achteruit gaan tot een bepaalde leeftijd? verder dan je 20e bijvoorbeeld.
Verder draag ik sinds de laatste oogtest (-1,75 & kleine cilinder) continu me bril. Voorheen droeg ik me bril alleen tijdens het autorijden omdat ik toen met een sterkte van -0,75 weinig last had. Ik weet niet of dit laatste stukje handig is om te weten maar ik vermeld het maar even.
Hopelijk kunnen jullie me advies geven of geruststellen.
Met vriendelijke groet,
Een stresskip
2 reactiesReagerenano26 april 2013 om 17:30je opticien zal wel gelijk hebben, ik kijk er ook wel naar uit dat ze niet meer verslechteren.
ReagerenStresskip4 juni 2013 om 15:48Bedankt voor uw reactie.
Reageren