Zoeken Vraag het forum

bovenooglid rechter oog hangt iets

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Marretje

Beste mensen,

4,5 maanden geleden kwam ik op de ehbo terecht met duizelingen etc. Er is toen een hersenscan gemaakt, waarop niets te vinden was overigens.
    De eerste hulp arts attendeerde mij erop dat het ooglid van mijn rechter oog wat lager over de pupil hangt dan het ooglid van mijn linkeroog.
    Zij gaf aan dat het zou komen door gebruik van zachte lenzen, deze gebruik ik al ruim 10 jaar.

Nu ik het weet zie ik dat inderdaad mijn ene ooglid iets lager hangt (1 a 2 mm).. Het valt niet heel erg op, maar hoe meer ik erop let hoe meer het opvalt.

Ik heb vanacht bijvoorbeeld maar 3 uur geslapen omdat ik bang ben dat het erger wordt (volgens mijn man niet), en nu ben ik zo moe… Kijk ik in de spiegel en denk ik echt dat mijn ooglid vandaag wat lager hangt.

Ben er al een aantal keren voor bij de huisarts geweest en die geeft aan dat ik ermee moet leren leven… Maar ik ben zo bang dat het wijst op een ernstige spierziekte zoals myasthenia gravis.

Sorry voor dit lange verhaal, maar ik maak me vreselijk zorgen, ondanks geruststelling van de huisarts.. Ik zoek de hele dag op google en herken me in symptomen van ernstige ziektes..

Ik ben trouwens 30 jaar.

Ik hoop dat iemand dit leest en me een reactie geeft, maakt niet uit welke..

4 reacties
    Reageren
    Floris

Ik vind het wat uit de losse pols om zo maar te denken dat het myastenie gravis zou kunnen zijn. temeer omdat myastenie zich kenmerkend laat diagnosticeren door een toename van de klachten door de dag heen. Het oog gaat dus steeds meer hangen totdat het de volgende ochtend weer helemaal fris omhoog staat. Er zijn zoveel andere mogelijke oorzaken van een ptosis die in uw geval veel meer voor de hand zouden kunnen liggen.

Mogelijke oorzaken van een ptosis (afhangend bovenste ooglid) zijn bijvoorbeeld:

– Ouderdom
    – Verlamming (oculomotorius zenuw)
    – Syndroom van Horner
    – Chronische progressieve externe
    – Ophthalmoplegie
    – Myasthenia gravis
    – Tumor
    – Ontsteking
    – Trauma
    – Harde contactlenzen
    – Na een operatie aan het oog

U geeft geen verklaring voor de spontane klachten van misselijkheid waar u voor opgenomen bent. Ofwel het ooglid hangt volkomen onschuldig, ofwel er is sprake van een of andere aandoening die zelfs door de behandelend artsen met aanvullend hersenonderzoek, en ik neem aan bloedonderzoek, niet gevonden zijn.

Als het mij zou betreffen zou ik ofwel gerustgesteld zijn, ofwel teruggaan naar de huisarts, en dan met voorkeur een afspraak aan het einde van de dag zodat de huisarts een eventuele myasthenie goed kan zien, en een duidelijker afwijking kan waarnemen dan een millimeter…

Reageren
    Anoniem
    Anoniem

Ik heb dat ook, vooral bij vermoeidheid. ik draag ook zachte lenzen maar soms draag ik gewoon mijn bril omdat ik weet dat na enkele uren mijn linkeroog gaat zakken.
    Individueel scheelt er niks mee maar als je ze van dichtbij vergelijkt merk je het wel. ook op foto’s, da’s niet zo leuk.

Reageren
    Anoniem

Je kunt je daaraan laten opereren hoor, ze doen dat ook bij oude mensen waar de oogleden bij zijn gaan hangen. Dat gebeurt onder plaatselijke verdoving, meestal bij een privé-oogkliniek.

Reageren
Reageer op: bovenooglid rechter oog hangt iets
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.