Zoeken Vraag het forum

Timolol

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Soraya

Goedemiddag, Ik gebruik naar een staaroperatie dorzolamide Timolol. Nu is eind vorig jaar mijn cholesterol en triglyciriden ( vet in het bloed) gemeten en was goed. 13 januari en 3 februari een staaroperatie gehad. Nu is vorige week weer mijn Cholestrol en triglyciriden gemeten, deze waren torenhoog en zelfs nierfunctie was verminderd. Nu zijn verhoging cholesterol en triglyriden en vermindering nierfunctie bijwerkingen van Timolol in tabletvorm. Mijn vraag is kunnen deze bijwerkingen ook optreden bij gebruik oogdruppels, via de traanbuisjes bijvoorbeeld, mijn oogarts kan mij hierop geen antwoord geven. Zo ja heeft iemand dit ook gehad en wat is er aan gedaan. Groetjes Soraya

7 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Ik zie het niet staan bij de (systemische) bijwerkingen van Timolol (bron: farmacotherapeutisch kompas):
    Systemisch
    Vaak (1-10%): hoofdpijn.

Soms (0,1-1%): dyspneu. Bradycardie en syncope. Duizeligheid, depressie, asthenie, vermoeidheid. Misselijkheid, dyspepsie.

Zelden (0,01-0,1%): palpitaties, hartblok, aritmieën, hartstilstand, hartfalen, pijn op de borst, cerebrale ischemie, CVA, hypotensie, claudicatio intermittens, koude handen en voeten, fenomeen van Raynaud, oedeem. Hoest, bronchospasmen, respiratoire insufficiëntie. Overgevoeligheidsreacties (urticaria, lokale/gegeneraliseerde huiduitslag, angio-oedeem, anafylaxie). Slapeloosheid, nachtmerries, geheugenverlies, paresthesie, verergering myasthenia gravis, verminderd libido. Tinnitus. Droge mond, diarree. (Verergering van) psoriasis, systemische lupus erythematodes, ziekte van Peyronie, alopecia.

Verder zijn gemeld: hypoglykemie. Buikpijn en braken. Dysgeusie. Myalgie. Impotentie. Hallucinaties. Jeuk. Positieve antinucleaire antilichamen.

Reageren
    Bijwerking Timolol

Goedenavond Peter,
    Dank je wel voor je reactie.
    Ik ben er zelf net toch nog even ingedoken en heb toch echt deze bijwerkingen gevonden, nu zelfs ook bij oogdruppels.
    Zie bijlage. Groetjes Soraya

Reageren
    Antwoord bijwerking Timolol

En deel 2 ban de bijlage

Reageren
    Peter (huisarts)

Als dat zo is is dat een melding bij het LAREB waard!

https://meldformulier.lareb.nl/Forms/reportform

Reageren
    Reo

Ik ben aan staar geopereerd aan beide ogen. Linker oog prima gegaan. Tweede oog, is nu 8 weken geleden, maar het prikt en irriteerd nog steeds, moet heel veel knipperen, niet prettig.
    Hoe lang duurt het voordat ik met dat oog weer goed kan zien?

Reageren
    Soraya

Ik heb doorgegeven bij Lareb. Vanochtend bij mij huisarts geweest en na het stoppen met Timolol zijn veel waardes bijna weer normaal. Cholesterol nog niet, maar dat duurt meestal een mnd of 3. Maar bijv. Triglyceriden van 5.5 in een paar dagen tijd al weer terug naar 2.7. En deze was vorig jaar 2.3.

Reageren
    Gerard

Ooh kan die tinnitus in mn linker soms ook n beetje rechts van betablokker komen nou ik heb nou n goeie 2.5 jaar PiEEP mmmm nou succes allemaal met de bijwerkingen…
    ik heb ze bijna allemaal

Reageren
Reageer op: Timolol
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.