- Barbara1 mei 2018 om 15:54
- hallo ik wilde een vraag stellen.
- Ik ben nu 61 en 6 jaar geleden een hartinfarct gehad.
- IK gebruik medicijnen waaronder ook Metoprolol.
- Mijn vraag is ..ik mocht afbouwen van de Cardioloog 4 jaar geleden maar durf niet?
- Kan het kwaad als ik ze gewoon in blijf nemen?
- Mijn bloedruk is meestal rond de 120-67-65 vaak is de bloedruk rond de 100.
- Vriendelijke dank
22 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 mei 2018 om 16:35Gezien je bloeddruk zou je toch rustig kunnen afbouwen… Als je bloeddruk te hoog zou worden nadat je hebt afgebouwd, kun je zo weer opnieuw starten. Je hoeft je daar niet echt zorgen over te maken.
ReagerenPeter2 mei 2018 om 05:35Ik ben abrupt gestopt met mijn bèta-blokker.
Reageren
Niet in overleg met de arts, maar gewoon omdat ze op waren.
Ik heb daar best wel last van ondervonden, want er geldt ongeveer hetzelfde als bij de aanvang: het duurt een tijdje voordat je lichaam eraan went. Geleidelijk afbouwen is dus een veel beter idee.
Gooi die bètablokker gewoon niet weg, dan kun je ze alsnog innemen als je denkt dat je ze nodig hebt.Barbara2 mei 2018 om 09:54Dus kan ik afbouwen?
Maar veroorzaak ik dan geen hartinfarct om dat ik ze al 6 jaar inneem?
Vriendelijke dank
ReagerenJohn (moderator)
2 mei 2018 om 09:56Nee hoor. Het enige wat kan gebeuren is dat je bloeddruk hoger wordt en je hartslag.
ReagerenBarbara2 mei 2018 om 13:02maar juist doordat het hoger word bloeddruk hartslag kan dat dan geen kwaad?
Sorry maar ben echt bang daar voor.
Vriendelijke dank
ReagerenJohn (moderator)
2 mei 2018 om 13:07Dat kan geen kwaad. Bovendien kun je er zo weer mee starten als het nodig mocht blijken
ReagerenPeter3 mei 2018 om 02:49Tandor heeft gelijk.
Mijn hartslag in rust is met gemiddeld 10 slagen per minuut toegenomen nadat ik met de bètablokker was gestopt en nu een jaar later is dat nog steeds zo.Toch een vraagje: hoe hoog is je hartslag in rust nu gemiddeld?
Reageren
In je openings-post zeg je dat je bloeddruk rond de 100 is, maar bedoelde je misschien je hartslag?
Als je hartslag in rust met bètablokker rond de 100 is zou ik namelijk toch een ander advies geven.Catootje3 mei 2018 om 07:57Bètablokkers zorgen, net als de meeste medicijnen, voor tekorten aan diverse voedingsstoffen, waaronder Q10 en vitamine B en zink. Daarnaast remmen ze de aanmaak van melatonine. Extra goed voor je lichaam zorgen kan dus zinvol zijn. Melatonine kan je lichaam zelf aanmaken uit andere stoffen, waaronder tryptofaan.
ReagerenBarbara3 mei 2018 om 11:26Ok bedankt voor de info.
Maar ik moet nu dus voor af te bouwen elke morgen een halve nemen in plaats van een hele toch?
En hoe lang moet ik dan een halve slikken en wanneer kan ik dan stoppen met de halve.
Vriendelijke dank
ReagerenJohn (moderator)
3 mei 2018 om 11:281 week een halve zou voldoende moeten zijn
ReagerenPeter4 mei 2018 om 01:20Begin eerst maar eens met een halve en kijk dan hoe het gaat.
Reageren
Als het na een week niet goed voelt kun je weer een hele gaan slikken.
Als het na 2 weken nog steeds goed voelt kun je eens gaan stoppen.
Als je een drukke dag voor de boeg hebt kun je die dag iets meer slikken. Je kunt het helemaal zelf bepalen en je voelt zelf het beste aan wat de invloed is. Bij afbouwen wil je dat de trend naar beneden is, ook al doe je er 3 maanden over om te stoppen. Dat maakt op die 6 jaar ook niet zoveel uit.Barbara27 november 2018 om 14:25Hallo ik zie dit pas te laat.
Mijn bloeddruk ligt meestal rond de 100.
Meestal is het 100-65-60.
Dus dat is wel mooi.
Had nog mijn Arts gevraagd maar die zegt juist niet stoppen alles is mooi zo en dus niet stoppen ik heb lage Metropolol 50 mg maar.
Dus ik luister naar mijn Arts
ReagerenCallie8 januari 2022 om 16:58Wat zijn de positieve verbeteringen wanneer je stopt ???
Reagerenjose11 februari 2025 om 10:38hallo mijn vraag is kan je uitslag krijgen van metoprolol?
Reageren