Zoeken Vraag het forum

kaleidoscoop – zicht

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Loutje

Ook ik heb zo’n vervelende kaleidoscoop-oog, precies zoals hier al meerdere malen omschreven is. Het begint klein en bereidt zich steeds verder uit naar de buitenrand van beide ogen, tot het uiteindelijk wegtrekt na een kwartiertje….het zicht wordt erg vertroebeld en ‘danst’.

Het begint bij mij met pijnlijke, vastzittende nekspieren waardoor de oogzenuw wordt bekneld en dat ontaardt in een oogmigraine, gelukkig zonder pijn. Het is bij mij begonnen na een hartoperatie 5 jaar geleden (ws stress). Ik heb het af en toe, maar nu al een aantal dagen achter elkaar. Ik neem een paracetamol en wacht rustig af of zet de auto aan de kant….

Yoast

Bij mij ontstaat dit effect als ik per ongeluk in de zon of een felle lamp kijk, meestal trekt het na een half uurtje weer weg zonder gevolgen. Druppelen met Dokter Vogel verlicht het wel.

Reageren
    Ro

Het is Oogmigraine

Reageren
    Marianne

Ook ik heb soms kaleidoscoop zicht ik denk dat het door de oogzenuw veroorzaakt wordt, mijn oog trilt ook vaak voor of na het kaleidoscoop zicht. Ik heb Acromegalie en denk dat dat ook een oorzaak kan zijn… Het komt inderdaad vaker door veel stress voor het “zicht”

Reageren
    John (moderator)

Dat kaleidoscoop zicht is doorgaans een gevolg van oogmigraine

Reageren
    Oogje

Ik kreeg het net voor het eerst in het rechteroog. Ik merk dat ik de laatste week smorgens erg moe ben. Vanmorgen in bed had ik een stijve nek. Heb het met mn handen warm gehouden. Net op de bank begon dit. Mijn man wist wat het was. Heeft dit met doorbloeding te maken??

Reageren
    John (moderator)

Dat kan een migraine aanval zijn. Een migraine aanval zonder hoofdpijn. Ofwel Migraine sans migraine
    Google maar eens migraine sans migraine en dan naar afbeeldingen gaan

Reageren
    Frans

Tja, heel veel herkend in de reacties.
    Ik heb het ook sinds een paar jaar. Komt zo maar ineens opzetten, zoals ook nu net.
    Even rustig gaan zitten en het zakte meteen weer weg.
    Kan soms ook wel eens een langere tijd aanhouden waarbij het, bij mij althans, rechts in het gezichtsveld begint als een sikkeltje en dan steeds groter wordt totdat het gezichtsveld voor 60% gevuld is.
    Vandaag gelukkig snel over; ook wel fijn als je op vakantie bent.

Reageren
    Piet van der Sluis

Bij mij ontstaat het bij het spelen van games met heel veel animatie effecten. Zoals veel explosies, b.v. Empires and Puzzles. Na gestopt te zijn verdween ook dit effect. Het effect duurde meestal 30 min en was cirkelvormig en expandeerde van binnenuit naar buiten. Met diamantvormige vertekening. Waarschijnlijk kunnen de oogzenuwen de veelheid aan informatie niet aan.

Reageren
Reageer op: kaleidoscoop – zicht
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.