Zoeken Vraag het forum

Vitrectomie floaters (glasvochtvertroebelingen)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Matthias

Ik kan op internet maar weinig ervaringen terugvinden van mensen die een vitrectomie voor floaters hebben laten uitvoeren en wat de resultaten zijn. Ik ben echt radeloos geworden aangezien ik knettergek wordt van de floaters in mn linkeroog. Ik hoop dat mensen me kunnen helpen?

28 reacties
    Reageren
    CV

Hoi Matthias,

Ik heb net de floaters laten weghalen dmv een Vitrectomie in het oogziekenhuis Rotterdam.  Ze doen dit pas als er echt hele kolonies zitten ivm dat er toch risico’s aan verbonden zijn. aangezien ik pas 3 dagen geleden ben geopereerd kan ik nog niks zeggen over het resultaat, maar so far gaat alles super, en begin alweer wat te zien met mn oog, dus moet nog even geduld hebben om het resultaat te weten. Hou er rekening mee dat je echt minimaal 1 week, dan wel weken! met 1 oog zal moeten kijken.

succes.

CV

Reageren
    Matthias

Dank voor je reactie. Ik ben 32, maar heb psychisch zon last van die dingen dat ik overweeg om ook die operatie te doen. Alleen hoorde dat ze in Nederland daar niet heel happig op zijn om op mijn leeftijd die operatie te doen. Maar ja. Wat is het alternatief? Ik heb 2 laser behandelingen gehad met een Floaterlaser, maar dat is alleen maar verslechterd. Of moet ik hier nog meer geduld mee hebben?

Reageren
    Jolien

Beste Matthias,

hoe gaat het nu met je en met de floaters?

Je schreef dat je al 2 laserbehandelingen hebt gehad maar dat dit het heeft verergerd. Waar heb je die behandelingen ondergaan? Was dat in Diemen? Hoe komt het dat het erger is geworden en wat is er erger geworden?

Zelf overweeg ik nl de laserbehandeling,

alvast veel dank voor de info!

Groet Jolien

Reageren
    Gea

Ik heb dit 9 weken geleden laten doen in rotterdam  nu een stuk gezichtsveld kwijt en na veel onderzoeken weten ze daar niet wat er mis gegaan is ik zit er mee ik zou het niet weer doen

Reageren
    Thea

Hallo Jolien,

Ben jij er al uit of je de laserbehandeling laat doen. Heb ook op de website van het omc gekeken en ben wel positief over wat ik daar lees. Ik heb in beide ogen wat irritante FLOATERS en wil daar ook wat aan doen.

Reageren
    Ingrid

Ik heb 2 weken geleden de eerste vitrectomie gehad vanwege floaters. Heel erg goed resultaat, ik zie weer perfect. Soms heb ik echter ineens wat zwarte puntjes in mijn blijvend, die verdwijnen wel in de loop van een uurtje ofzo. Denk dat het nog restanten van de lucht zijn, waarmee mijn oog gevuld was. Ben erg tevreden verder, operatie was in Meppel.

Reageren
    Ingrid

Vervolg op net…. mijn oogarts raadde mij laser af, zou veel minder goed resultaat geven dan een vitrectomie. En het woord ‘blijvend’ in het stukje hiervoor, moest ‘geopereerde oog’ zijn.

Reageren
    Nina

Hoi Ingrid, hoe gaat het nu na ruim 2 jaar met je oog na de operatie?

Ik word namelijk echt helemaal gek van de floaters, kan er gewoon niet meer normaal door leven en overweeg een operatie steeds meer..

Dankjewel alvast.

Reageren
    Wilma

Virectomie gehad na staaroperatie nu kras op oog zie nog maar 40% uit rechteroog dus ga seckndopion aanvragen beter laseren maar dat wordt niet vergoed belachelijk ik bdn nu jaar bezig en nu dit

Reageren
    Loes

Victrenomie operatie gehad

Reageren
    Rogier

Ik ben naar de oogarts geweest voor een grote floater in mijn linker oog, nu hoopte ik dat ze deze met een yag laser konden bestrijden. Helaas is dat niet het geval, het zit te dicht bij de macula. Nu moet ik vitrectomie ondergaan, want dat is de enige oplossing. Ik zie er onwijs tegenop, maar ik wil zo graag weer normaal kunnen zien. Dit is ook geen leven.

Reageren
    Yvonne

Ik heb in mijn rechter oog een macula pucker. Hij is stabiel ik hem dit nu 2 jaar ongeveer. Ik ben er redelijk aan gewend geraakt. Dus laat ik de voorgestelde operatie niet doen. Nu heb ik opeens in dit ook allemaal zwarte vlekken. Het lijkt erop als je inkt in een glas water laat vallen. Of een rij wimpers extra zie. Ze bewegen mee. Ik denk zelf dat dat floaters
    Kunnen zijn. Krijg ik deze weg? Ik moet eind dit jaar weer naar eyescan voor de pucker controle. De ken jullie dat ik toch eerder moet gaan met deze nieuwe klacht? Graag jullie ervaringen en oplossingen.

Reageren
    Philip

Na vervanging van mijn natuurlijke lens in beide ogen enorm veel floaters gekregen als gevolg van een glasvochtloslating. Dat vertellen ze je er niet bij als ze je wijzen op de risico’s van lansvervanging……. Om gek van te worden. De oogarts die de lens vervanging gedaan heeft gaf naast vitrectomie ook YAG-laser behandeling als optie door Dr. Gebrandy aan in Diemen. OMC oogziekenhuis. December 2024 eerste behandeling rechteroog. Inmiddels 4 lasersessie rechteroog gehad en die is bijna schoon. Ik denk nog 1 a 2 sessie en ik ben er vanaf cq is het draagzaam. Eerst sessie linkeroog gehad in mei 2025 en daar moeten zeker nog 2 tot 3 sessie gedaan worden. “Gelukkig” zitten de floaters daar redelijk stabiel mijn zicht en zijn ze makkelijker te laseren. Ben dus inmiddels 6 maanden verder sinds de eerste behandeling Behandeling zelf is volkomen pijnloos en duurt circa 15 minuten. Pas na een tot twee weken heb je gevoel van echte resultaat. Direct na behandeling is de vooruitgang enorm. Alleen, dat zegt Dr Gerbrandie er ook bij, soms klonteren er een aantal weer samen. Heb er gelet de verbetering in mijn rechteroog alle vertrouwen in dat beide ogen goed gaan komen. Je moet wel geduld hebben want je kunt zo maar een jaar bezig zijn met laseren. Oog moet circa 2 tot 3 weken rust om de gelaserde deeltjes uit de bol af te voerren. Goedkoop is het niet (1575 euro per oog/4 behandelingen. Daarna per aanvullende behandeling te betalen) maar complicaties zijn er vrijwel niet en herstel na laseren duurt paar uur en daarna mag en kan je alles weer doen. Vitrectomie ga ik niet doen. Als ik lees wat de complicaties kunnen zijn en de ervaringen dan vind ik het een dubbeltje op zijn kant behandeling. Zeer kundig en servicegericht personeel bij OMC Amstelland en kan het aanraden.

Reageren
    John (moderator)

@ Yvonne
    Denk dat het goed is om in eerste instantie naar de huisarts te gaan en het te bespreken.

Reageren
Reageer op: Vitrectomie floaters (glasvochtvertroebelingen)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.