Home / Incontinentie / eiwitten in urine
Ik heb meegedaan aan een onderzoek met ochtendurine en 24-uurs urine. In beide zat een teveel aan eiwitten. Ik heb echter altijd een hele lage bloeddruk, 102/64 of lager. Bloeduitslagen waren goed, bodymass prima. Ik heb een halve schildklier en gebruik geen medicijnen. Heb wel erg gevoelige darmen. Wat kan dit zijn?
De medische term voor uw symptomen is proteinurie.
Proteinurie kent verschillende oorzaken. Deze aandoeningen worden gecategoriseerd op de bron van de oorzaak, namelijk voor, in of na de nier gelegen oorzaken.
Een tweede kenmerk is het soort eiwitten dat in de urine gevonden wordt.
De meeste patiënten met proteïnurie hebben geen symptomen, echter, sommige patiënten hebben oedeem (zwelling) in het gezicht, in de benen, of beiden.
Proteïnurie wordt vaak gevonden d.m.v. urineonderzoek met een diagnostische stick. Deze test is onnauwkeurig.
Voor een zorgvuldige diagnose is specifieker onderzoek nodig.
Nierschade kan verschillende oorzaken hebben: infectie, meestal met bacteriën die vanuit de blaas in uw nier terechtkomen; urine die niet goed uit de nier kan wegstromen, bijvoorbeeld door een ‘niersteen’ in de urineleider; hoge bloeddruk; beschadiging van de bloedvaten in en naar de nieren. Dit kan veroorzaakt worden door diabetes mellitus, roken, een hoog cholesterolgehalte en overgewicht; medicijnen die de nieren kunnen beschadigen, bijvoorbeeld NSAID’s (diclofenac, naproxen en ibuprofen).
Bij beginnende nierschade heeft u meestal nog geen klachten. Pas bij ernstige schade krijgt u klachten. In uw urine en bloed is al veel eerder te zien of er schade aan uw nieren is ontstaan. Bijvoorbeeld: er zitten eiwitten in uw urine; er zitten te veel afvalstoffen (bijvoorbeeld kreatinine) in uw bloed; als de nieren ernstig beschadigd zijn, kunt u bloedarmoede krijgen doordat uw nieren te weinig bloedcelvormend hormoon aanmaken.
Pas als ongeveer 70% van uw nieren is beschadigd, gaat u het zelf merken. Bijvoorbeeld doordat uw enkels en onderbenen dik worden, of dat u het benauwd krijgt. Uw lichaam houdt dan vocht vast. Dikke benen of vocht in uw longen kan komen door nierschade.
Te veel eiwitten in mijn urine
http://www.dokter.nl/forum/Nieren-blaas-urine/208079-eiwit-te-veel.html
Bien, je schrijft dat verder alles goed is maar dat je hele gevoelige darmen hebt. Daar kan weleens de oorzaak zitten. De darmen kunnen door een ontsteking ook de blaaswand laten meedoen waardoor hij eiwit kan gaan lekken.
ik zou dus eens met de huisarts hierover praten, misschien is een darmonderzoek een idee en kun je de oorzaak van je darmklachten zo opsporen en laten verhelpen.
groetjes, Sonja
De arts heeft lisinopril voorgeschreven voor de eiwitten die uit mijn nier gaan maar ik heb 1 nier en de andere is in mijn. Zus al 34 jaar en die werkt perfect ze kunnen niet eens zien dat het een donor is .
Ik zie wat lisinopril is en als ik de bij sluiter lees dan adviseren ze dat niet te gebruiken maar wat kan ik dan doen ?
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!