Home / Mond & lippen / Talgkliercyste tussen de borsten in
Vrouw anoniem, ik heb een talgkliercyste precies tussen mijn (volle)borsten in,inmiddels
zo groot als een nagel, het is een rond bolletje die je zo met 2 vingers kan voelen.
Ik heb gehoord dat ze die volledig weghalen omdat bij leeg maken het toch weer een keer terugkomt, maar heb ook gehoord dat dit een bijzondere moeilijke plaats is voor een kleine
operatie. Hierdoor durf ik al jaren geen bikini
meer aan en te zwemmen, bang dat iemand het ziet.
Kan U (iemand) hier uitsluitsel over geven,
of heeft iemand hier ervaring mee?
Met grote dank.
Dat is natuurlijk per geval verschillend. De enige die je daar een duidelijk antwoord op kan geven is de chirurg die kan beter kijken naar wat, hoe en waar.
Bedankt voor uw reactie.
Buiten het feit dat ik een beetje bang ervoor ben, vanwege de vreemde plaats, schaam ik me er ook een beetje voor ook al weet ik
dat je er niets aan kan doen (ik draag altijd goede stevige bh, misschien door de grote druk en wrijving ontstaan).
Op internet is er zoveel over te lezen, van zelf de talg er voorzichting er uit laten komen zonder al te veel druk zodat het weer een paar jaren duurt voordat er misschien weer iets ontstaat,
(of misschien blijft het wel weg) ik weet niet wat wijsheid is.
Van de andere kant is het nu nog een mooi egaal rond bolletje met een klein zwart puntje in het midden (dus een talgkliercyste)die ik helemaal met 2 vingers kan voelen, het is nog nooit ontstoken geweest, Maar mijn gevoel zegt dat ik niet moet laten snijden!
Kunt U of iemand hier nogmaals op reageren en (misschien iemand door eigen ervaring?
In afwachting.
Wie heeft die talgcyste gediagnosticeerd?
Ik had gereageerd!
Wie heeft de diagnose gesteld dat het om een cyste gaat?
Met excuus, had het vorige berichtje gemist.
Antwoord Ikzelf, voorbeelden te over op internet.
Met andere woorden:
Je bent je dus al druk aan het maken over een eventuele operatie en je weet niet eens zeker of het wel een cyste is. Het meest voor de hand liggen is dus een talgkliertje. Het zwarte puntje kan dan dus een porie zijn waar wat vuil in zit net zoals bij een mee-eter. Misschien is het zelfs wel een forse mee-eter.
Doe je zelf een plezier en ga eerst eens even naar je huisarts.
Op internet noemen ze dit een TALGKLIERcyste, en je kunt zelfs zien
dat ze het er met wand en alles eruit snijden, tervoorkoming dat het
anders weer terug komt als ze alleen maar de talg er uit halen (zoals ze een paar jaar geleden nog altijd deden)
Ik heb ongeveer 25 jaar geleden er een op een andere plaats gehad, die ging ontsteken en die hebben ze op de behandelpolie van het Zkh. opengesneden en schoongemaakt en een hechting erin, op die plaats is door de jaren heen een klein ovaal bolletje ontstaan, maar heb daar verder nooit meer last van, vandaar
en omdat het precies middenin tussen mijn borsten zit, zeg maar waar het borstbeen zit, en ik ooit een programma op TV gezien heb waar vermeld werd dat dit een ontzettende moeilijke plaats is om te snijden, heb ik het hier niet zo op, zou liever zien dat ze hem met een klein sneetje zouden leeg maken, wie weet duurt het dan wel weer jjjaren voordat het MISSCHIEN terugkomt!
Met dank voor reactie, vrouw van 54
Maar daarom schreef ik dus ook dat het goed zou zijn om even naar de huisarts te gaan. Die kan het bolletje leegmaken. Daar is maar een heel klein sneetje voor nodig.
Ik dacht dat dit niet meer door de huisarts zelf gedaan werd ?
Ik hoor en lees alleen maar dat mensen doorgestuurd worden naar
het ziekenhuis voor complete verwijdering, vandaar
Het zou wel fijn zijn als het gewoon alleen maar leeggemaakt kon worden.....
Als dit zo is hoop ik op een reactie van anderen die dit het afgelopen jaar hebben laten doen door een huisarts.
Met Dank wederom voor uw reactie.
In een aantal gevallen kan de huisarts dat zelf. Maar daar kun je alleen maar achter komen door naar de huisarts te gaan en met hem/haar te overleggen. Of je je wilt laten opereren als dat al nodig zou zijn kun je dan altijd nog beslissen.
Ik heb dit ook al maanden geleden door de huisarts laten vaststellen. Altijd een klein hard bolletje geweest,geen pijn of niks. En dus ook niet laten wegsnijden. Helaas is die nu flink ontstoken en de pijn is niet te harden,zojuist antibiotica voor gekregen. Als het weer rustig is zal ik deze ook zeker weg laten halen. Mischien blijft hij klein voor je en heb je er niet veel last van maar weet dat dit ook ineens kan veranderen en dan heb je dus spijt dat hij niet eerder is weggehaald. Succes!
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!