Home / Mijn dokter / Bloedarmoede, ijzertekort, foliumzuurtekort
Hallo,
2 weken geleden is bij mij een milde bloedarmoede vastgesteld.. de uitslag was Hb 7,2 mmol/l (te laag) , Ferritine 272 ug/l (te hoog), Ijzer 3 umol/l (te laag) foloumzuur 3nmol/l (te laag)..
Hierbij is mij aangeraden om een ijzersupplement te nemen. Dit doe ik nu 2 weken. Ik heb sindsdien een beetje last van ''brain frog'' en soms misselijkheid.
Ik bekeek de uitslag nog is en wat ik gek vond is dat de Ferritine (ijzeropslag) te hoog was en mijn ijzer te laag. Ik begreep dat ferritine en ijzer beide laag zijn bij een ijzertekort.
Ook weet ik dat een te hoog ferritine gehalte niet goed is en je er ook klachten van krijgen.
Mijn vraag is is het eigenlijk wel verstandig om een ijzersupplement te nemen als de ferritine te hoog is (ookal is ijzer te laag) en doet dat niet meer schade?
Ik vind "bloedarmoede" wat kort door de bocht.
Wat was de reden voor het bloedonderzoek? Is ook naar schildklierwaarden gekeken? Heb je overgangsklachten? Gebruik je veel alcohol? Heb je diabetes? Ben je zwanger?
Je HB is overigens op het randje. Daar is niet meteen bloedarmoede uit af te leiden
Als je bepaalde klachten hebt: vaak zit het hem niet in één stofje maar in het totaalplaatje. Allereerst je voeding en er kunnen ook andere tekorten spelen, zoals bijv magnesium. Voor de opname van ijzer zijn ook allerlei stoffen nodig, zoals lysine, vitamine C en vitamine B12. Weet niet hoe het met ferritine zit.
Referentiewaarden voor Hb zijn 7.5 - 10.0 mmol/l.
Als het daar onder is is er een lichte bloedarmoede zei mijn huisarts.
Het bloedonderzoek was allereerst een routineonderzoek omdat ik hormonen gebruik (oestrogeen). Daarin wordt algemeen bloedbeeld gecontroleerd en schildklier en leverwaarden. De schildklierwaarden waren goed.
Ik heb dus geen overgangsklachten, ik ben niet zwanger. Ik gebruik nooit alcohol en heb geen diabetes. (Ik ben trouwens 24 jaar oud)
Wel waren de ontstekingswaarden iets verhoogd en ik las toevallig dat door een virus de ferritinewaarden ook tijdelijk omhoog kunnen schieten.(op het moment van prikken was ik verkouden/grieperig)
Omdat ik last van prikkelbare darm heb en verhoogde ontstekingswaarden en tekorten heb, is er een ontlastingsonderzoek voor de ziekte van Crohn en colitis gedaan die uitslag krijg ik volgende week.
In januari heb ik een zware blaasontsteking gehad en daarvoor antibiotica gehad, hier kon ik niet zo goed tegen.. misselijkheid, duizeligheid, obstipatie etc. daardoor at ik amper en viel ik 8kg af in 2 weken.
Ook daardoor kun je deze uitslagen krijgen natuurlijk.
Ik vraag me alleen af of extra ijzer innemen niet meer schade aanbrengt dan goed doet vanwege die ferritinewaarden?
Dan is de ferritine verhoging wel te verklaren. Ik neem aan dar de huisarts die informatie dus ook had, en daarom aangedaan heeft een supplement te gebruiken. Dat zal verder geen schade veroorzaken, omdat de ferritine verhoging, een andere oorzaak heeft dan een probleem met opname of stapeling van ijzer. In dat geval zou je ferritine buiten beschouwing moeten laten en afgaan op de waarde van de HB en het ijzer. Dan is er dus een tekort.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!