- esther14 mei 2012 om 13:53
ik ben 25 jaar en slik vanaf mijn 16e jaar de pil.
het afgelopen jaar heb ik steeds ongewenst tussentijds bloedverlies terwijl ik de pil correct gebruik met elke maand een stopweek. Ik ben na ongeveer 12 wkn van klachten naar de huisarts gegaan en kreeg een andere pil voorgeschreven (driefasenpil) dit hielp niet en heb dit 3 maanden geprobeerd, ik ben toen weer gewisseld naar mijn oude pil (mycrogynon 30) maar ook hier kreeg ik weer dagelijks bloedverlies tijdens het slikken van de pil. Na telefonisch overleg kreeg ik van de huisarts weer een nieuwe pil: mycrogynon 50, best een zware anticonceptiepil en ik gebruik deze nu 2 weken. in deze twee weken ben ik dagelijks ongesteld en verlies ik bloed. en nu….? iemand ervaringen? tips? ik wil binnenkort op vakantie en wil dan niet ongesteld zijn.. wat kan ik doen?7 reactiesReagerenscholier14 mei 2012 om 15:35kan het niet zijn dat je een vleesboompje hebt ofzo? dit kan bloedverlies veroorzaken.
misschien dit even bij de HA vragen?ik ben benieuwd!
Reagerenesther14 mei 2012 om 17:55ik denk zelf niet dat er wat is, maar het is wel raar dat het bloedverlies an houdt.vleesbomen komen toch niet op mijn leeftijd voor?
Reagerenscholier14 mei 2012 om 22:56mijn HA zegt meestal, komt niet vaak voor…
Reageren
oftewel, alles kan. en een vleesboom (of iets anders dat irriteert en de bloeding veroorzaakt) lijkt ongeacht je leeftijd tochlogisch. kunnen ze niets met een echo zien?esther15 mei 2012 om 06:25ik zie er enorm tegen.op naar de huisarts te gaan, bang voor inwendig onderzoek dat lijkt me echt vreselijk!
ReagerenAnna15 mei 2012 om 12:00Bang voor een inwendig onderzoek is onzin. Heb je nog nooit een speculum in je vagina gehad? Wen er dan maar aan, want je zult toch een keer ook een uitstrijkje moeten laten doen. je kunt tegen de HA zeggen dat je er tegen op ziet, dan kan hij er rekening mee houden. In ieder geval probeer te ontspannen…
Groetjes
ReagerenLotgenoot3 juli 2012 om 15:43Hoi Esther,
Ik heb het afgelopen jaar hetzelfde meegemaakt. Ben ook vrij vroeg begonnen met de pil (15j) en later na een aantal jaar overgestapt op de nuvaring (ik vergat de pil nog wel eens, is verder geheel vergelijkbaar met pil, zelfde hormonen en gebruik van 3 weken in en 1 week uit). Sinds een jaar (ben nu 26) ineens last gekregen van doorbraakbloedingen, meestal in de 2e/3e week van de nuvaring. Na bezoek aan huisarts en een aantal uitstrijkjes (de eerste 2 mislukten…) om zeker te zijn dat er geen ‘enge’ dingen waren, ben ik doorverwezen naar de gyn. Uitstrijkje was overigens in orde. Gyn heeft toen een kweekje gemaakt (SOA-test) en inwendige echo: allemaal normaal, behalve een dun slijmvlies in de baarmoeder. Haar conclusie was dat deze doorbraakbloedingen van het afgelopen jaar een bijwerking waren van jaren pilgebruik, iets dat vaker voorkomt. Door de hormonen in de pil (of nuvaring dus) krijgt je baarmoeder niet de kans om het slijmvlies voldoende op te bouwen. Daardoor kun je 2 effecten hebben: óf je menstrueert helemaal niet meer (prettige bijwerking van pil) óf je baarmoeder gaat uit een soort schraalheid al bloeden bij het minste of geringste, bijvoorbeeld door trillingen op de fiets of niezen. Nu krijg ik extra oestrogenen toegediend in de 2e week van de nuvaring om het slijmvlies weer wat te laten opbouwen. Dit kan in pilvorm of pleister. Kan nog niet zeggen of het helpt want nog maar net begonnen. Heb overigens wel nog een hysteroscopie gehad om idd dingen als vleesbomen, cystes etc uit te sluiten, maar deze kunnen ze vaak ook al op de inwendige echo zien. Je hoeft overigens niet bang te zijn voor zo’n inwendige echo of uitstrijkje, zeker als je aangeeft dat je het eng vindt neemt de arts er goed de tijd voor. Zo’n hysteroscopie kan ik je echter niet aanraden… Mijn advies zou zijn om toch naar de gyn te gaan, en op z’n minst eerst via de huisarts een uitstrijkje. Maar na wat de gyn mij vertelde zou je geen uitzonderlijk geval zijn en is het waarschijnlijk een onschuldige, maar vervelende bijwerking van jarenlang pilgebruik. Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes ermee!
ReagerenAnoniem25 juni 2015 om 15:25Ik heb net hetzelfde aan de hand met de ring! heb nu ook oestrogenen voorgeschreven gekregen maar de hoge dosis schrikt me wat af.. Heb je er geen bijwerkingen van ?
Reageren