Ik ben 23 jaar en ik slik al een lange tijd de pil (microgynon 20), ik heb sinds een paar jaar regelmatig last van doorbraakbloedingen en bruine afscheiding. Dit gebeurd meestal in de 3e week van mijn strip. En ik heb altijd een stopweek, omdat ik mijn pil niet langer kan doorslikken door die doorbraakbloedingen.
Ik ben hier al eerder bij de huisarts voor geweest en die denkt dat het misschien komt door dat mijn baarmoederslijmvlies (endometrium) erg dun en kwetsbaar is geworden omdat ik al ongeveer 12 jaar lang de pil slik. Ze heeft me toen 1 strip microgynon 30 voorgeschreven om het slijmvlies dikker te maken, om vervolgens gewoon weer over te kunnen gaan op mijn vaste pil. Dit is een paar maanden goed gegaan zonder bloedingen, en toen begon het weer.
Ik las dat tijdelijk stoppen met de pil ook kan helpen, en dit heb ik eerder geprobeerd wat hetzelfde effect had als met microgynon 30. Dat het een paar maanden goed gaat, en dan langzaam de bloedingen weer beginnen.
Mijn vraag is of dit kwaad voor je lichaam om af en toe te stoppen en weer te beginnen? Ik zie het namelijk niet zitten vanwege extra hormonen om een zwaardere pil vast te blijven slikken. Of zijn er andere pil/anticonceptie opties die doorbraakbloedingen kunnen verminderen?
Er zijn andere mogelijkheden. Ik zou willen adviseren om een verwijzing te vragen voor de gynaecoloog en het dan te bespreken