Zoeken Vraag het forum

Sinds een jaar steeds langere cyclus

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ongerust

Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 23 jaar en heb sinds mijn 12 jaar steeds een regelmatige cyclus van 28 dagen gehad. Af en toe was ik in stressvolle periodes wel eens een paar dagen vroeger of later maar dit deed zich nooit meermaals achter elkaar voor. Ik heb nooit de pil of andere hormonale anticonceptie genomen.
    Sinds een jaar wordt mijn cyclus echter steeds langer en onregelmatiger. Gemiddeld komt er iedere keer een dag bij waardoor ik nu al aan 38 dagen zit. Moet ik me hier zorgen om maken? Ik ben de periode voor deze verandering een lange tijd in Azië geweest maar heb me reeds laten testen op parasieten en andere zaken die ik eventueel had kunnen oplopen daar. Verder is mijn leven wel een beetje veranderd mits ik nu een vaste relatie heb en ben gaan samenwonen met mijn vriend, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo’n invloed heeft op mijn cyclus.

Ik ga een afspraak maken met een gynaecoloog (waar ik overigens nog nooit naartoe ben geweest) maar wilde toch hier ook al even nagaan wat de oorzaak kan zijn van deze verandering.

Alvast bedankt!

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Moeilijk om daar zo zonder onderzoek iets over te zeggen. Het kan een hormonaal probleem zijn, maar dat is dan iets waar de gynaecoloog naar moet gaan kijken.

Reageren
    Catootje

Als je 23 bent ben je toch wel al een vrouw, maar dat terzijde.

Stress en veranderingen kunnen invloed hebben op je cyclus. Mogelijk dat je ook anders leefde en at in het buitenland.

Voor een goede hormoonwerking zijn allerlei stoffen nodig, zoals magnesium, zink, vitamine B en  D, bepaalde aminozuren, zoals lysine, en vetzuren als omega 3 en gammalinoleenzuur. Tekorten kunnen ontregelingen geven.

Dan hebben veel mensen door het westerse eet- en leefpatroon te maken met zaken als insulineristentie en oestrogeendominantie. bij insulineresistentie is je bloedsuikerspiegel ontregeld, wat weer invloed heeft op je hormonen. Chroom helpt de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Bij oestrogeendominantie is het oestrogeen te hoog ten opzichte van het progesteron. Is bij te sturen met goede voeding en aanvullende middelen, zoals wat voedingssupplementen. Misschien daarnaast nog homeopathie of bepaalde kruiden.

Reageren
Reageer op: Sinds een jaar steeds langere cyclus
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.