- Daisy22 januari 2026 om 20:30
Heey ik ben Daisy ik zat aan de oxzazepam 5mg toen 4 mg diazepam toen zij de dokter dat ik naar 2m moest maar heb de pilletjes verdeeld naar eerst 3mg zit vandaag eerste dag op 2mg daarna 1mh en dan stoppen. Nu heb ik al meerder keren gehad ook met stoppen van de Sertraline hiervoor dat ik soort van onstilbare honger heb kan eten wat ik wil raak dan in paniek dat ik flauw ga vallen. Had net 1 dextro genomen en 2 rode wijntjes om rustig te worden. Hebben meerdere hier last van gehad als ontwenningsverschijnsel? Ik weet me geen raad meer en word en zo angstig van.
Josje30 januari 2026 om 14:54Hallo daisy ik heb inderdaad ook een hele dag honger en ik denk dat het angst en cortisol is ook een hele dag een darm die niet stopt met werken zal ik maar zeggen. Zeer pijnlijke krampen. Ik denk dat de nerveus vagus geen rem heeft ofzo we missen gaba. Dus alles wat je eet wordt er doorheen gesjeesd lijkt wel. Ik kan het mis hebben maar ik heb het ook
Reageren
GroetjesEli30 maart 2026 om 08:07Dank voor je delen
Reageren
Maar Hoe snel mag je afbouwen per maand eigenlijk
Ik had al klachten maar het is nu echt ernstig mijn hersens vooral heb nu nog meer klachten tinnitus en hartkloppingenJanneke-alias5 april 2026 om 12:04Voor iedereen die wil afbouwen. Er zijn echt een paar belangrijke dingen om te onthouden. 1) Er is een verschil tussen verslaving en fysieke afhankelijkheid. Ga bij de laatste nooit naar een afkickkliniek of detox, dat gaat veel te snel. 2) Kijk het gratis webinar van De Afbouwapotheker over hyperbole afbouw. TaperClinic heeft ook duidelijke filmpjes. Of de website van Benzo Information Coalition. Hoe lager je dosis wordt, hoe kleiner de stappen moeten zijn. 3) Ervaringsdeskundigen zeggen max 5-10% minderen per vier weken. Langzamer mag en is zeker aan te raden bij veel klachten. 4) Heb je veel klachten en ga je door met afbouwen, dan stapelen de klachten. 5) Als je wordt omgezet van een kortwerkende naar langwerkende benzo, moet dat stapsgewijs gebeuren. Nooit volle dosis ineens (de kortwerkende stopt met werken terwijl de langwerkende nog tijd nodig heeft om bloedspiegel op te bouwen; vraag je apotheker). 6) Zoek via google naar lotgenoten groepen voor benzo. Lees niet! alle verhalen, maar focus je alleen op jouw proces. Niemand is hetzelfde. 7) Benzo afbouw gaat over ‘damage control’, klachten zijn onvermijdelijk dus zo voorzichtig mogelijk afbouwen. 8) Het doel is afbouwen, niet snél afbouwen. Je kan beter twee jaar afbouwen en nog wat functioneel zijn dan in zes maanden en helemaal in de kreukels liggen. Gedane schade lost niet snel op namelijk. 9) Het gaat om om aanpassing van receptoren in de hersenen en niet over hoe snel het uit je bloed is. Receptoraanpassing duurt lang. 10) Ga je echt slecht: eerst stabiliseren, soms wel 2-3 maanden. Dan bepalen hoe het gaat en hoe je verder wil gaan. 11) Het is een mythe dat je max 2 weken op dezelfde dosis moet blijven tijdens afbouw. Nergens wetenschappelijk onderbouwd. Volg je lichaam en niet de kalender. Maak van tijd je vriend, niet je vijand. 12) Geef bij je huisarts aan dat jouw tempo van afbouw je vertrouwen vergroot. Vertrouwen zorgt voor de grootste kans van slagen. Het doel is afbouwen, hoe je dat aanpakt is jouw eigen regie. ‘Shared decision making’. Laat je niet onder de tafel praten. Jouw lijf geeft de snelheid aan, niet de huisarts. Verwijs je huisarts naar het webinar van de Afbouwapotheker. Of vraag om raad via het e-Spreekuur van Psychosenet en ga daarmee naar je huisarts.
ReagerenTe25 mei 2026 om 21:44Ik ben 82 en heb alleen 9 weken tijdens schema knmp afbouwen diazepam geslikt! Ik ben nu 15 dagen pilvrij, ik heb nog steeds vreselijke bijwerkingen! Kom ik hier nog van af?
ReagerenMarcel1 juni 2026 om 11:50Ik ben cold turkey gestopt met diazepam omdat het me meer kwaad dan goed deed na 8 jaar dagelijk gebruik van minimaal 10 mg.
Reageren
Ik ben begonnen met tema toen oxa en de laaste 3,5 diazepam ivm slapeloosheid en het bracht rust overdag want ben ook behept met autisme en adhd en ja ik kan je vertellen dat de laaste 5a6 weken een hel zijn geweest en vrees voor de toekomst als ik leest hoelang dit aan kan houden want er is voor mij geen weg meer terug maar leuk is anders dus misschien zijn er nog tips waar ik wat aan heb.mvg marcelWietske22 juli 2026 om 09:15Wow, dit alles heb ik ook. Gaat steeds een beetje beter nu..
Reageren