Zoeken Vraag het forum

stoppen met diazepam

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • glenn v

hoi beste mensen

ik slik nu 2 weken diazepam 4 mililgram op een dag vanwege angstklachten maar heb ook veel last van bijwerkingen zoals lusteloosheid,concentratieproblemen,niks interessant vinden en een emotionele leegte,om die reden wil ik er graag mee stoppen,mijn vraag is of dat in een keer kan of kan ik het het beste afbouwen?

15 reacties
    Reageren
    Havee

Beste glenn v,

Zou je willen bevestigen dat je ‘slechts’ 2×2 mg. diazepam gebruikt, en niet 40 mg./dag?

Afgezien van de door jou genoemde bijwerkingen, is je angst verminderd? En zo ja:
    Bijwerkingen bij 4 mg./dag betekent dat je er goed/fors op reageert, bijwerkingen verdwijnen snel.
    In het geval van 4 mg. gedurende 2 weken kun je er – raadpleeg a.j.b. je voorschrijver/arts! – makkelijk mee stoppen.

Je zou er m.i. in een keer mee kunnen stoppen. Hangt af van je ziektebeeld en reactie op diazepam.
    Bij twijfel of angst: een paar dagen naar 2 mg./dag gaan, en vervolgens stoppen.
    Dat blijft een afweging die alleen jij kunt maken.

@Anoniem, ik begrijp je link niet naar paroxetine: dit anti-depressivum is van een andere orde. Zou je dat willen toelichten om verwarring te voorkomen?

Reageren
    Anoniem

Oeps, Diazepam is van de ‘Valium’ familie?
    Nouja, tranquillizers of versuffende drugs…
    Als jullie elkaar kunnen helpen, wat is daar dan mis mee?

Sterkte

Reageren
    John (moderator)

Beste Glenn,

Omdat je nogal forse bijwerkingen hebt van de diazepam in een betrekkelijke lage dosering adviseer ik je om de diazepam in 4 weken af te bouwen. Dat klinkt misschien een beetje raar als je ze maar twee weken hebt genomen, maar jij hebt uitzonderlijk veel last van bijwerkingen in vergelijking met de lage dosering. Het risico op onttrekkingsverschijnselen is dan ook evenredig hoog.

kort afbouwschema tabletten diazepam 2mg per dag
    Week 1 100.00% 2.0 tabl
    Week 2 75.00% 1.5 tabl
    Week 3 50.00% 1.0 tabl
    Week 4 25.00% 0.5 tabl
    Week 5 12.50% 0.0

Succes.

Reageren
    glenn

het probleem is dat ik ook niet zonder kan,heb door de angsten ook last van randpsychotische klachten,heb gister een halve minder geprobeerd en kreeg last van waarnemingsveranderingen en de angst die vervolgens volgt,dus zit dus met een dilemma

ps:gebruik idd ma 2×2 en zonodig nog een van 2

Reageren
    John (moderator)

Beste Glenn,

Wie heeft eigenlijk de diazepam voorgeschreven?
    In je laatste bericht omschrijf je klachten die mij aan psychotische klachten doen denken die dus uitgelokt worden door een waarschijnlijk onderliggende angststoornis. Diazepam is naar mijn mening niet echt geschikt voor een dergelijke aandoening.

Reageren

Onder tranquilizer wordt een middel verstaan dat rust geeft. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee typen tranquilizers:

minor tranquilizers waar veel slaapmiddelen en anxiolytica onder vallen, zoals barbituraten, benzodiazepinen en sommige carbamaten.
    major tranquilizers waar antipsychotica of neuroleptica onder vallen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tranquilizer

Reageren
    glenn

het is allemaal begonnen na het gebruik van een xtc pil,toen begonnen de angstklachten en ben daar volgens de psychiater zover in doorgeschoten dat ik psychotische verschijnselen heb,de psychiater heeft eerst oxazepam voorgeschreven maar daar had ik een paradoxaal effect op,hetzelfde geldt voor de lorazepam,van de serequel ging ik trippen dus vandaar nu de valium,merk wel dat de bijwerkingen minder worden,en volgens de psychiater moet ik niet eraan toegeven en alleen maar op bed gaan liggen maar juist dingen gaan doen,volgens hem zal ik dan langzaam weer plezier in dingen gaan krijgen

Reageren
    Gerard

Beetje off-topic misschien, maar dergelijke klachten kun je ook krijgen van bloeddrukverlagers als Amlodipine en Doxazosine. Ik weet niet of je die middelen ook gebruikt?

Reageren
    John (moderator)

Beste Glenn,

Nu begrijp ik de keuze voor de diazepam. Het is inderdaad zo dat de bijwerkingen minder zullen worden. Zeker met de dosis die je nu gebruikt. Ik zou nog even doorzetten alvorens met de diazepam te stoppen. Je zou eventueel met de psychiater kunnen overleggen om Levomepromazine te proberen.

Reageren
    Hevee

Hoi Glenn,

Ik ben het met Tandor geheel eens [zoals ik hierboven al schreef], zet even door. Je hebt al het nodige achter je kiezen gekregen.

@Tandor
    : ik denk niet dat Glenn nu al – gezien de zeer lage dosis – aan een ander middel moet denken.

Glenn kon de door hem genoemde middelen niet verdragen, reden genoeg om bij valium/diazepam, te blijven bij deze zeer lage dosis.

Beste Glenn,
    Bij deze dosering hoef je je geen enkele zorg te maken.
    Aangezien oxa- en lorazepam bij jou averechts wertken, raad ik je aan om het bij valium te houden.
    Zou je niet willen uitsluiten dat bijwerkingen van diazepam wellicht te wijten zijn aan je mentale toestand, zoals je hierboven beschreven hebt?

Mogelijk moet je – in uitdrukkelijk overleg met psych. – de dosis tijdelijk iets verhogen.

Als “ervaringsdeskundige”, verslaafd aan valium en depressief, kan ik jou (e.v.a.) meegeven:
    – Als je de dag wilt breken, d.w.z. zolang mogelijk blijven liggen => niets mis mee.
    – Je voelt zelf wel wanneer je op een dag je weer enige energie voelt: lees een krant, online of per post. Voel je nooit schuldig als wat je je ook had voorgenomen, niet tot resultaat leidt, welke dan ook.

Laat je niet (media) leiden tot “ik geniet van elke moment/seconde van de dag”. Puur gelul.
    Zo werkt het niet bij jou.
    Mogelijk werkt een bepaald muziekje wel bij je.
    Denk eens aan Nocturnes van Chopin: meditatief bovendien. (Om maar iets te noemen). Je beseffende dat deze gecomponeerd zijn vanuit zijn gemoedstoestand van ca. dezelfde aard.

En nogmaals: maak je a.j.b. geen zorgen over onttrekkingsverschijnselen diazepam/valium.

In het geval dat (nu nog niet) raad ik je het afbouwschema van Tandor aan. (Tandor bedankt!)

Even doorzetten Glenn, hopelijk met veel succes.

Graag horen we van je op het forum.

Reageren
    glenn

Het vervelende is dat ik nu begin te merken dat het verslavend is en dat ik me raar voel in mijn hoofd had eerst veel fantasie en zo en dat is nu allemaal weg,was altijd een drukke spontane jongen,heb nog steeds gebrek aan initiatief,concentratie problemen,dingen die ik eerst leuk vond vind ik niet meer leuk,lig alleen nog maar in bed,ma als ik probeer te minderen krijgik een soort van toeval dan ben ik helemaal van de wereld en moet iemand me ook vastpakken dat ik niet omval,ben dan ook weer heel angstig,krijg dan ook derealisatieklachten,en zodrak ik dan een diazepam inneem trekt het allemaal een beetje bij

Reageren
    Rik

Ik kom zelf van 130mg zit nu naar acht maanden op4 mg meerdere malen in het ziekenhuis ook psychotische klachten het is het moeilijkste wat er bestaat en om uittellegen aan mensen want wie snapt het nog de meeste mensen begrijpen het niet sorry voor mijn tekst ik zit er behoorlijk doorheen denk het als de meeste

Reageren
    Catootje

@Rik. Lijkt me een erg hoge dosering. Benzodiazepinen werken remmend op de melatonineaanmaak en beroven, net als de meeste medicijnen, je lichaam van diverse vitaminen en mineralen, waaronder vitamine B. Een te laag melatonineniveau kan leiden tot onrustige dromen, gewichtstoename, hyper worden enz. Je lichaam ondersteunen met evenwichtige voeding en bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren die de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en  melatonine helpen te bevorderen kan schelen. Zo kunnen 5htp en carnitine helpen. 5htp mag niet in combinatie met antidepressiva; weet niet hoe dat met benzo’s zit. Zou je moeten navragen. Als je de juiste voeding en voedingsstoffen had gehad had je de klachten waarvoor je de medicijnen gebruikte misschien minder of niet gehad.

Reageren
Reageer op: stoppen met diazepam
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.