Home / Medicijnen / Medicijnen / Ervaringen Pleinvue
Pleinvue is echt goor om te drinken, ik knijp de neus dicht en drink het met een rietje,
Onmiddellijk hierop aansluitend een groot glas water.
Ik kreeg er een opgeblazen gevoel van en werd misselijk.
Van zodra ik de eerste keer naar toilet moest nam het opgeblazen gevoel en de misselijkheid gelukkig af.
Het spul werkt wel super goed,
‘‘s nachts toch redelijk goed geslapen zonder naar het toilet te moeten gaan.
Dan de volgende ochtend zakje a en b drinken, wederom met dicht geknepen neus en rietje gedronken afwisselend met glas water alhoewel ik deze smaak niet zo vies vond, maar wel erg zout
Zorg zeker dat je een half uur na inname van zakje a en b in de buurt blijft van het toilet want het kan snel gaan.
Reiniging van de darm gaat wel super goed, twee uur na de laatste inname is de ontlasting zeer helder en geelachtig van kleur.
Arts zei dat de darm erg zuiver was wat het onderzoek ten goede komt.
Gelukkig heb ik een soort tolerantieschakelaar voor dit soort dingen. Het is niet lekker, maar ok. Het moet dus het kan. Een gelukkig mens. Na alle doses op het juiste moment bijna blank transparante ontlasting. Ik heb de laatste 10 keer anaal geurineerd, niet gepoept.
Maarrrrr.....ik bemerk nu, een dag later, dat mijn tong meer geprikkeld raakt door wat er binnenkomt.
Komt dat door het bruisachtige effect van Pleinvue?
Kent iemand dit gevoel?
Deel 1 is prima te drinken met de neus dicht en kauwgom na elk glas.
Ontlasting kwam binnen een uur en hield een uur aan. Snachts 1x eruit geweest en s'ochtends ging 't weer verder. Hele nacht hoofdpijn gehad. Deel 2, heftiger qua smaak maar met de neus dicht, water en kauwgom tussendoor is 't wel te doen. Laxatie kwam binnen een kwartier na laatste glas. Puur water wat steeds lichter van kleur werd. Voelde me wel helemaal slap daarna en moet pas om 14:30 naar 't ziekenhuis, dus benieuwd of ik dat volhou.
Ik mocht ook Pleinvue innemen voor het darmonderzoek. Vooral met de tweede inname ‘s morgens vroeg had ik veel moeite. Inderdaad erg misselijk en hoofdpijn wat ik nu nog steeds heb, een dag na de coloscopie. Alhoewel ik gisteren en vandaag gegeten heb, blijft de hoofdpijn aanwezig (ondanks paracetamol) en lijkt de misselijkheid juist wat te verergeren. Toch maar even gebeld met het ziekenhuis: daar zeiden ze dat de klachten inderdaad erg vaak voorkomen maar dat het resultaat van schone darmen de doorslag geeft om Pleinvue voor te schrijven. Volgens het ziekenhuis zouden deze bijwerkingen wel moeten verdwijnen na de eerste ontlasting (wat ik nog niet gehad heb). Drink nu veel water en heb net weer soep op, voorlopig dezelfde misselijkheid en hoofdpijn. Ze gaven wel aan dat als er koorts bij komt kijken, opnieuw gebeld moet worden. Hopelijk gaan mijn (schone) darmen een handje helpen en lukt het straks er vanaf te komen. De coloscopie is niets vergeleken bij deze bijwerkingen, maar deze zullen voor iedereen anders zijn zo te lezen. Sterkte voor iedereen!
Die Pleinvue is werkelijk smerig en ook ik werd er ziek van en mijn maag protesteerde heel heftig, begonnen om 18 uur met zakje 1 en dat ging redelijk goed en na 10 minuten begon het te werken en het stopte niet ,elke 5 minuten holde ik weer naar het toilet. Hele nacht niet geslapen en kon ik daarna al gelijk beginnen met het deel 2, de twee zakjes en dat was echt vreselijk, het lijkt echt of het een zwaar chemisch spul is en ik kreeg echt de gedachte, dit kan niet goed zijn voor je lichaam en ik ben echt wel wat gewend. Maar heb alles toch volgens voorschrift ingenomen en daarna extra veel water gedronken.
Totaal met alle zakjes fase 1 en fase 2 bij elkaar 5 liter water gedronken en het bleef maar lopen en woonde ik op het toilet. Ik kreeg aambeien en dan die "ontlasting" die er dan overheen liep maakte het heel branderig en deed echt veel pijn.Maar heb het wel volgehouden. Gisteren 14.45 uur dus het onderzoek met een roesje en dat ging uitstekend, niets gevoeld, heb dit onderzoek 5 jaar geleden ook al gehad in hetzelfde ziekenhuis en toen had ik andere laxatie middelen gekregen en dat was 100x beter dan die Pleinvue.
Toen roes uitgeslapen op de afdeling en beschuitje met jam en koffie gekregen. Maar wat dus niet gebeurde is dat er een arts even langskwam om te vertellen hoe het gegaan was en wat ze gedaan hadden of gevonden hadden. 5 jaar gelden gebeurde dat wel. Ik vroeg ernaar maar ze zeiden dat ik daarop moest wachten totdat ik mijn afspraak had met de arts en dat zou dan pas op 8 jan 2026 zijn.
Keek ik later in mijn e-mail en werd daarin verwezen naar mijn patiënten dossier.
Lees ik daar dat verslag en toen barstte de bom echt bij mij, daarin stond dat ze het onderzoek niet goed hebben kunnen doen omdat ik me niet goed had voorbereid. Terwijl ik alles volgens de voorschriften had gedaan. Ik had zelf nog een potje meegenomen van de laatste gele "water"erin.
Ik ben echt zo teleurgesteld over die gang van zaken en ws. zal ik dat onderzoek dan nog een keer moeten doen.
Ik weet echt 1 ding ZEKER, ik ga niet weer opnieuw die Pleinvue innemen. Er is vast wel een ander middel waar ik mee kan laxeren. Ga nog even uitzoeken wat ik dan 5 jaar geleden heb gekregen.
Waar ik nu echt van baal, is dat ik niet even telefonisch de speciaist kan spreken, die trouwens wel een TOP arts is. Wat me nog het meeste boos maakt, dat ze daar even in mijn dossier zetten dat ik me niet goed heb voorbereid, terwijl dat een leugen is.
Ook was mij vooraf gevraagd of ik mee wilde doen met een onderzoek inzake een nieuw endoscoop en heb gezegd natuurlijk doe ik mee , als andere mensen daar hun voordeel mee kunen doen.
En dan dit !!! echt waardeloos !!. Zal de naam van het ziekenhuis er niet bijzetten, want ik normaal gesproken uitstekende ervaring met dat ziekenhuis maar ik ga dit daar wel bespreekbaar maken.
Ik ben nu vanaf 18:30 bezig met de eerste dosis..
Ik krijg het niet weg, word na iedere slok misselijk en heb de eerste helft inmiddels al uitgespuugd…
@Inge:
Heel herkenbaar! Heb 7 jaar geleden ook al eens een coloscopie gehad maar met een ‘fijnere’ voorbereiding. Ben nu nog steeds misselijk van die zooi. Ze zeiden in het zkh wel dat er veel klachten over PleinVue zijn maar dat het resultaat voor de artsen veel beter is. Als je idd ziet hoe het spul weer uit je komt…lijkt gewoon radio actief.
De vorige keer kreeg ik idd na het onderzoek een korte update. Nu enkel een algemeen praatje van de verpleegkundige en arts zie ik pas 29/12…..
Sterkte allemaal met het innemen en met het onderzoek!
Vandaag Pleinvue gebruikt. Ik heb in de middag een fles mineraalwater in de vriezer gelegd zodat ik ijskoud water kon gebruiken met het mengen met het product.
Daarna in een thermofles/bidon gedaan zodat het lang koud zou blijven.
Om 16.00 mijn avondmedicatie genomen. Om 17.00 een paracetamol, preventief tegen hoofdpijn en buikkramp.
Om 18.00 begonnen.
In bed gaan liggen, met een boek en dan maar slokje voor slokje, direct afwisselen met een slok gewoon ijskoud water.
Het ging me zeer goed af, nergens last van gehad! Smaak viel ontzettend mee, alsof ik een mango ijsje had.
Ik had na een uurtje het eerste toilet bezoek. Ben daarna nog 4x geweest en het was klaar!
Nu morgen nog de tweede dosis, hopelijk gaat deze net zo voorspoedig!
Kotsziek van Plenvu,wat is dat voor chemische troep!!!!!
Braken,hoofdpijn,rillingen,...na lang drinken en braken is onderzoek niet kunnen doorgaan!!Bha!
Wat een vreselijk spul.Tijdens de tweede dosis zo erg gespuugd, dit heb ik nog nooit zo erg meegemaakt
Vandaag endoscopie. Gisteren om 18.u eerste zakje. Paar ijsklontjes ernaast en halve liter water ernaast. Rietje erbij en gaan met die banaan. Wat een vreselijk chemisch en zoute troep. Dit kan toch niet oke zijn. Ook met neus dicht nog verschrikkelijk vies. Het is gelukt. Wel misselijk en een bolle buik van alle vocht. Na een uur al naar de wc en binnen een uur al redelijk leeg. Vannacht om half 2 wakker. Ontzettende buikpijn en kamp. 2x weer geweest. Naast mijn idee kon ik niet 'schoner' zijn. Nu 5.30 en volgende 2 zakjes. Echt afschuwelijk spul. Hoef nog net niet over te geven maar ik snap echt niet dat dit nog zo nodig moet zijn....
Hopelijk is het onderzoek minder erg...
Hoi lieve mensen,
Ik wilde graag even mijn ervaring delen, omdat ik zélf vooraf enorm zenuwachtig was: wat gaat er gebeuren, wanneer begint het, hoe heftig is het, word ik misselijk, etc.
In deze groep zie je (logisch) veel verhalen van mensen bij wie het zwaar was, en dat vind ik echt rot voor hen.
Maar mijn ervaring is gelukkig dat het mij (achteraf) ontzettend is meegevallen. En ik wilde dat graag delen, zodat mensen die dit nog moeten doen óók een positief verhaal kunnen lezen. Ieder lichaam is anders, maar goede ervaringen lees je vaak minder op internet.
Planning / voorbereiding
Mijn onderzoek was maandagochtend om 09:30.
Helaas werd ik vrijdag verkouden en het werd in het weekend wat erger. Ik had nog gebeld en ze gaven aan dat een verkoudheid zonder koorts en zonder veel slijm meestal geen probleem is.
Ik wilde alsnog meerdere keren afzeggen omdat mijn brein zei: “ik wil dit niet.” Maar goed, in het weekend kon ik niemand meer bereiken, dus ik heb besloten: ik ga er gewoon voor.
Zaterdag: Dulcolax tabletten
Zaterdagavond de 2 pillen (Dulcolax) genomen. Daar merk je eigenlijk weinig van. De volgende dag werd de ontlasting wat dunner, maar dat was ik al gewend.
Zondag: licht eten + Pleinvue dosis 1
Zondag licht gegeten.
Ontbijt: beschuit en banaan.
Lunch: ongeveer hetzelfde.
Laatste vaste voeding: rond 14:00 (banaan) en daarna alleen heldere dranken.
Ik had dosis 1 al koud staan in de koelkast.
Om 18:00:
• groot glas water ernaast
• ijsklontjes bij de Pleinvue
• rietje erin
Ik begon rustig: eerst een paar slokjes per paar minuten om te kijken hoe het viel. Tot mijn verbazing vond ik het niet vies (op sommige momenten zelfs best oké). Ik heb er bewust ruim een uur over gedaan. Ik denk dat het echt helpt om niet te snel te drinken, want dan wordt het veel zwaarder.
Ongeveer 1,5–2 uur na de laatste slok kwam de aandrang. Maar niet zoals buikgriep met zo’n rot ziek gevoel. Het was vooral veel naar de wc. Ik had ook constant een warme kruik op mijn buik—geen idee of het echt hielp, maar het voelde wel prettig.
Rond 23:00 naar bed. Op zich prima geslapen.
Maandag: Pleinvue dosis 2
Om 04:30 ging de wekker. Eerst een kopje thee om rustig wakker te worden.
Daarna dosis 2. Die smaakte anders en zo vroeg heb je er natuurlijk geen zin in, maar ik zette een feelgoodfilm op, glas water ernaast, en weer rustig slokje voor slokje gedronken. Ik heb er ongeveer 75 minuten over gedaan.
De aandrang kwam eigenlijk vrij snel na het opdrinken en duurde ongeveer een uur. Daarna een warme douche genomen en rustig klaarmaken om naar het ziekenhuis te gaan.
Onderzoek in het ziekenhuis
Ik vond dit vooraf ook spannend omdat je niet weet hoe het gaat.
In het ziekenhuis:
• omkleden
• infuus
• naar de kamer gereden
• op je zij liggen
• alles werd nog even doorgenomen
Ik had sedatie waarbij ik er voor mijn gevoel nog best bij was. Ik kon zelfs meekijken en dat voelde eigenlijk juist fijn, ondanks dat ik dacht dat het niet zo zou zijn. Ik was wel versuft, maar het was goed te doen en voor ik het wist was het klaar.
Daarna even bijkomen, wat eten/drinken en naar huis.
Mijn conclusie
De stress en de weerstand vooraf waren voor mij zwaarder dan de werkelijkheid.
Achteraf dacht ik echt: waar was ik zo bang voor?
Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar ook zeker niet voor niemand.
Ik hoop dat dit bericht helpt om wat angst vooraf te verminderen en ook laat zien dat het soms echt mee kan vallen.
Liefs 🙏
Inmiddels coloscopie achter de rug. Met sedatie was het een eenvoudige en pijnloze ervaring.
Na de vezelarme dagen begonnen aan Pleinvue. Om 12 uur 2 beschuitjes gegeten. Om 16 uur zakje 1 binnen 30 minuten met kleine slokjes opgedronken (poeder gemengd met ijskoud water, in een bidon). Zeer zout maar smaak viel mij niet tegen. Geen misselijkheid of krampen. Af en toe wat kauwgom (Xylifresh, want zonder sorbitol) voor de smaak. Vervolgens 1 liter kruidenthee binnen een uur opgedronken.
Zakje 1 werkt snel, al na twintig minuten zat ik op het toilet. Diaree. Vervolgens nog 4 keer binnen een uur. Daarna niet meer. Het alleen maar vocht innemen stond mij wel wat tegen. In de avond wat suffig en hoofdpijn. Gevoel dat ik helemaal leeg was (maar eigenlijk ook wilde eten).
Nacht goed doorgekomen, geen toiletbezoek.
Volgende dag begonnen met kruiden thee. Voelde me nog steeds suffig en had hoofdpijn. Om 9:45 uur Zakje 2+3 gemengd zoals zakje 1. Viel een stuk zwaarder dan zakje 1. Smaak was goed en minder zout dan zakje 1 maar door de nuchtere maag viel het niet lekker en werd ik misselijk. Miisschien toch wat meer tijd voor moeten nemen om het op te drinken. Werking was zeer snel. Veel toiletbezoek. Ook tijdens het drinken van 1 liter thee/kippenbouillon. Misselijkheid verdween gelukkig wel weer en uiteindelijk darmen helemaal leeg en schoon (urine achtige vloeistof) gekregen. Tussendoor Xylifresh voor de smaak.
Al met al geen slechte ervaring. Het continue drinken ging me wel echt de keel uithangen.
Verschrikkelijk spul,alsof je kots aan het drinken ben.
Lukt ook niet omde gehele dosis van dit vergif te drinken.
Rietje ,thee...werkt niet om 1800 begonnen 2200 nog geen effect behalve een buik alsof je een voetbal in je heb.
Rommel !!!!
Vandaag om 09:15 de coloscopie gehad. 3 dagen in plaats van 2 dagen van tevoren al mijn eten aangepast omdat ik weet dat ik een langzame spijsvertering heb. Alles nauwkeurig volgens de voorschriften van het ziekenhuis de Pleinvue (en daarnaast ook de Bisacodyl tabletten) ingenomen.
Geen last van misselijkheid, de smaak is ook goed te doen. En nu afwachten. Nou er gebeurde niks. Na 3,5 uur dan maar zelf naar de wc gegaan om te kijken of ik kon poepen. Gewone ontlasting. Maar daarna kwam het op gang. Binnen een kwartier nog 3 x naar de wc moeten gaan. Voor het slapen nog een beetje ontlasting gehad en daarna zonder problemen geslapen. Om 05:00 uur moest ik de volgende fase (2 zakjes Pleinvue) ingenomen . Hier was ik wel een klein beetje misselijk. De smaak was minder maar ook nu goed te doen. Toen vrij snel een paar keer naar de wc gemoeten en toen met de bus van kwart over 8 naar het zieken huis. De kleur van de ontlasting was nog steeds bruin. In de wachtkamer nog 2 x naar de wc gemoeten. Ontlasting was nu puur water met een kleurje (bruin) dus niet helder. Om 09:15 werd ik opgehaald door de verpleegster. Omdat de ontlasting nog niet helder genoeg was werd eerst zonder 'roesje' gekeken of de darmen wel schoon genoeg waren. Dat was wel gevoeligonaangenaam. De darmen waren schoon genoeg, dus toen roesje gekregen en daarna verliep het inwendig onderzoek pijnvrij. Uitslag volgt over 2 weken. Ze kwamen 2 poliepen tegen en die hebben ze meteen maar weg gehaald. Kortom al met al ging het allemaal vlot en soepel.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!