Verandering dosering vitamine D

Ik slik 3 jaar vitamine D (20 MCG) i.v.m een te laag vit. D gehalte. Echter kwam gisteren de apotheek met een andere vorm; namelijk Colecalciferol capsule 5600 IE welke ik 1 maal per week in moet nemen. Ik vraag me af of dit wel goed werkt, je krijgt een grote dosis tegelijk binnen , dus vroeg mijzelf af of er nog nadelen aanzitten.

Reageren

Dat werkt prima

Reageren

Vitamine D werkt verhogend op je calciumspiegel als je er geen magnesium bij gebruikt. Zeker met een hoge dosis kan je dat probleem krijgen. Beter dus magnesium en liefst ook vitamine A en K gebruiken. Naast magnesium bijvoorbeeld een goede multi, zoals van de vitaminezaak. 20 mcg lijkt me sowieos weinig als je een tekort hebt. Zou dan eerder in de richting van 50 of 75 mcg zitten.

Reageren

Met een dosering van 5600 IE per week is er beslist GEEN sprake van een hoge dosering. 5600 komt overeen met 120 mcg = 7 x 20 mcg per dag.
    Maar ben het er wel me eens dat 20 mcg bij een daadwerkelijk tekort veel te weinig is.

Reageren

Bedankt voor de antwoorden. @Catootje, ik slik ook magnesium.

@ John, mijn vitamine D gehalte stond de laatste keer 62, raad jij een hogere dosering aan?

Reageren

De referentie waarde voor vit D 50-100
    Aangezien je geen echt tekort hebt, maar het toch wat aan de lage kant is, zou ik een hogere dosering gebruiken totdat je waarde rond 80 ligt

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Verandering dosering vitamine D

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe