- Anoniem28 augustus 2014 om 10:39
Hallo allemaal,
Bij deze wil ik (man, 23 jaar) graag om jullie kennis/opinie vragen betreffende mijn maag/darm/lever-problemen.
Voordat ik begin: ik heb altijd al lichte klachten gehad. Echter: verder dan een onregelmatige stoelgang, afwisselend obstipatie en diarree, en winderigheid ging het niet.
Sinds enkele weken zijn mijn klachten serieuzer geworden. Ik heb nu regelmatig bloed in mijn ontlasting (zowel slijmerige klontjes bloed als vloeibaar bloed dat zichtbaar is op het wc-papier).
Ook heb ik enkele keren volledig ontkleurde ontlasting gehad (vreemde vettige substantie, iets vaster dan diarree)
Daarnaast voelt mijn buik vaak opgezet aan, en is het er haast continu aan het borrelen en bubbelen (uitgezonderd wanneer ik lange tijd niet gegeten heb). Dit zijn niet echt pijnen, maar wel ongemakkelijk en het zit op verschillende plekken. Soms voel ik mijn maag branden, dan weer voelt het linksonder in mijn buik ongemakkelijk, en een maal heb ik tamelijk heftige steken rechts bovenin mijn buik gehad (op de plek waar de lever zit)
Bovendien: nu ik erg op mijn ontlasting ben gaan letten is het me opgevallen dat er vaak onverteerde stukjes voedsel in zitten (vandaag zaten er bijvoorbeeld veel druivenvelletjes in)
Kunnen jullie mij helpen?
Bij voorbaat dank
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2014 om 12:43Er zijn meerdere mogelijkheden.
Reageren
Het bloed in je ontlasting zou veroorzaakt kunnen worden door een inwendige aambei. Maar oom een darmbloeding is niet uitgesloten.
Je overige klachten doen mij aan gal problemen denken. Misschien galstenen.
Ga dus naar je huisarts en vraag een verwijzing naar de MDL arts.Anoniem28 augustus 2014 om 14:54Daar ben ik al enkele keren geweest, en inmiddels ben ik ook doorverwezen.
Door veel informatie in te winnen weet ik mogelijke diagnoses. Het enige wat ik dus niet kan plaatsen is het verband tussen de (gelijktijdig opkomende) verzwaring van mijn maag-darm problemen en de symptomen die wijzen op gal/lever problemen.
ReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2014 om 15:10[quote]verzwaring van mijn maag-darm problemen en de symptomen die wijzen op gal/lever problemen.[/quote] Gal, lever, maag en darm zijn een systeem. Ze hebben allemaal met elkaar te maken. De gal is zeer belangrijk voor de hele spijsvertering.
Reageren
Lees hier meer over de functie van de galblaas.
http://www.galblaas-operatie.nl/wat-doet-de-galblaasAnoniem7 september 2014 om 09:04Allereerst bedankt voor de reactie.
Verder wil ik je graag vragen om je inzicht over de plaats van behandeling. Ik heb zoals gezegd een afspraak bij de maag/lever/darm arts, maar het duurt alles bij elkaar wel drie weken voordat ik op gesprek kan komen (nu nog 1.5 week!) Weet jij misschien waar waar dit sneller kan?
Daarnaast: de klachten zijn inmiddels diverser geworden. Ik heb inmiddels steeds een vaag gevoel boven mijn anus, plus af en toe loze aandrang. Ook heb ik soms, als ik hard moet persen tijdens het poepen, prostaatvocht uit mijn plasbuis.
Enig idee?
ReagerenJohn (moderator)
7 september 2014 om 13:53Je zou via de ziektekostenverzekeraar wellicht een ander ziekenhuis kunnen vinden waar je sneller terecht kunt, of zelfs bij je eigen ziekenhuis als de verzekeraar daarin wil bemiddelen.
Het vaag gevoel en de aandrang kan door een slechte darmwerking of een verstopping komen.
Reageren
Het komt vaker voor dat er voorvocht of soms zelfs sperma uit de penis komt als je hard moet persen tijdens het poepen. Dat kan inderdaad door druk op de prostaat en de klieren van cowper komen. Dat is echter niet zo’n probleem.