Home / Maag & darmen / maag
dag allemaal. ik heb een vraagje is er nog een andere manier voor in je maag te laten kijken dan 2 liter water te drinken ik lust namelijk geen water.
Bij dit onderzoek bekijkt de maag-darm-leverarts uw slokdarm, maag en twaalfvingerige darm (=het eerste stukje darm dat na de uitgang van de maag komt). De arts gebruikt hierbij een endoscoop. Dit is een dunne (pinkdikke) flexibele slang waarin een soort (zeer kleine) videocamera gemonteerd is en waarmee organen van binnen bekeken kunnen worden.
Met de endoscoop kan de arts ontstekingen, zweertjes, bloedingen of gezwellen opsporen. Ook kan de arts via de scoop stukjes weefsel wegnemen voor onderzoek.
Het onderzoek en de ingrepen zijn over het algemeen niet pijnlijk en niet gevaarlijk, complicaties komen slechts zelden voor.
ik moet van mijn dokter naar mijn maag laten kijken maar dan moet ik 2 liter water drinken,en ik wou weten of er ook niets anders kon.
Ik denk het niet nee. Maar vraag het anders aan de arts die jou gaat behandelen. Succes met de operatie. Laat je weten hoe het is gegaan en of je iets anders dan water mocht drinken?
Groet, Joost
Denk niet dat je een gastroduodenumscopie ondergaat.
Dan moet je maag helemaal leeg zijn. vermoedt dat er een echo zal worden gemaakt. weet je zeker dat ze naar je maag gaan kijken en niet iets anders. Heb nl. nog niet gehoord dat je bij een maagonderzoek water moet drinken.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!