Zoeken Vraag het forum

Afvallen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Baz

Sinds 1,5 maand ik eet alleen maaltijden (3 per dag) en geen tussendoortjes meer (koek, chips etc.). Is het daardoor mogelijk dat je afvalt…ben namelijk zo’n 5 kilo lichter als eerst.

Naast dit heb ik weleens krampen of steken in buik, kan dit komen door de nieuwe manier van eten of…?

11 reacties
    Reageren
    Marjorie

Ja, als je minder eet, kun je afvallen. En ja, als je jouw eetpatroon gewijzigd hebt, dan kan het zijn dat de darmen daar aan moeten wennen. Blijkbaar at je wel veel tussendoortjes want 5 kilo is best wel veel voor anderhalve maand. Wat at je dan allemaal tussendoor? En ben je misschien ook meer gaan bewegen soms?

Reageren
    Baz

Nu eet ik voornamelijk bruine boterhammen (1 ochtend, 4 in de middag) en een maaltijd in de avond. Verder veel water en sap. Ook eet ik minder vet vlees en meer groente en van die Hero fruit2day dingen.

Normaal at ik tussendoor wel wat koekjes en meer vet spul paar keer in de week chips etc. Ook zat ik op zes boterhammen per dag etc. Geen water, geen fruit, minder groenvoer etc. Ik loop verder op een dag een half uur maar dat deed ik hiervoor ook al. Is het normaal dat je dan zoveel afvalt of…?

En die steken in buik kunnen die daardoor komen of…?

Reageren
    Frederik

Steken in de buik? Waar zitten de steken? Steeds op dezelfde plek? En hoe is de ontlasting? Is die veranderd sinds het dieet? Als je je eetpatroon wijzigt, kunnen de darmen in het begin protesteren. Dat zou je dan aan de ontlasting kunnen merken.

Reageren
    Baz

Ontlasting is donkerder en minder qua volume vergeleken met eerst.
    Steken zitten aan de rechterkant naast mijn navel of rechts daarboven (blindedarm? Of…?). Ik heb een keer per dag ontlasting. Ik ben trouwens zo gaan eten omdat mijn stoelgang lastiger ging, harde keutels etc. Nu inmiddels dan zes weken verder gaat dat stukken beter, wel ben ik dan afgevallen en heb ik last van die steken. Valt dat te plaatsen of…?

Reageren
    Brian

Als de ontlasting harder en donkerder is geworden, zou dat kunnen wijzen op ingedikte ontlasting. Misschien zitten de darmen verstopt, en geeft dat de klachten?

Reageren
    Anoniem

[i]Met eenvoudige maatregelen kunt u verstopping vaak voorkomen of verhelpen.

Eet vezelrijk voedsel zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst, aardappelen, groenten en peulvruchten. Ook sinaasappelen, pruimen en ongeschilde appels stimuleren de stoelgang. U kunt eventueel extra zemelen nemen, bijvoorbeeld in uw yoghurt. Zemelen bevatten heel veel vezels. Zorg dan wel dat u daarbij veel drinkt, anders zorgen de zemelen juist voor verstopping.

Neem de tijd om rustig te eten en kauw uw eten goed.

Drink minstens twee liter per dag. Begin bijvoorbeeld met een glas water ’s morgens op uw nuchtere maag.

Ga direct naar het toilet als u aandrang heeft en neem dan rustig de tijd.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Gebruik liever geen laxeermiddelen. Deze maken uw darmen lui en geven op den duur méér verstopping. Gebruikt u ze toch, doe dat dan nooit lange tijd achter elkaar zonder overleg met uw huisarts. Eet liever wat rauwkost met een beetje extra (olijf-)olie; dat werkt ook laxerend.
    [/i]

Bron: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF17.htm

Reageren
    Baz

Geen verstopping meer denk ik, lijkt me sterk dat na zes weken en gezond eten dat nog aan de gang is of niet?

Reageren
    Mar34

Als je acute medische problemen hebt waar je je zorgen over maakt, ga dan naar de huisarts. De huisarts kan de buik onderzoeken, en op basis van het onderzoek en de medische voorgeschiedenis een diagnose stellen.

Steken in de buik rond de locatie van de appendix zijn per definitie verdacht voor een appendicitis tot deze diagnose is uitgesloten door een arts. Aan de andere kant is deze diagnose lastig te stellen en wordt vaak afwachtend beleid voorgesteld. Toch lijkt het belangrijk een ‘vinger aan de pols’ te houden en is een onderzoek door de huisarts wellicht op dit moment het verstandigste.

Reageren
    Leon

Symptomen die wijzen over verstopping zijn minder dan twee keer per week poepen, hard persen tijdens het poepen, harde keutels, het gevoel dat er nog poep in de darmen zit na het poepen, het gevoel van verstopping, en het verwijderen van de ontlasting met de hand of vingers uit de anus.

Symptomen die wijzen op een appendicitis (blinde darm ontsteking) zijn pijn in de rechter onderbuik en rond de navel, misselijkheid, overgeven, koorts, diarree en een afgenomen eetlust.

Reageren
    Fleur

Ik vind 5 kilo veel in zo’n korte tijd. dat zou ik ook aan de huisarts vertellen als ik jou was.

Reageren
    Bazz

Ik kan elke dag naar de wc dus verstopping is het niet.
    Wel heb ik last aan rechterkant buik (steken/bepaalde druk/strakheid) maar geen loslaatpijn e.d.

Reageren
Reageer op: Afvallen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.