- Roset19 december 2025 om 20:04
Sinds een jaar kamp ik met buikpijnklachten. Ze komen en gaan. Dan weer hier, dan weer daar. Huisarts dacht niersteentje, echo, niks te zien. Dat was golvende pijn rechts. De volgende echo vanwege pijn rechterbovenbuik, niks te zien, behalve vetlever, extreem pijnlijk midden-links boven. Advies CT-scan. Door contrastallergie niet mogelijk in de kliniek. De scan verviel. Begin oktober met buikklachten op vakantie. Werd steeds beroerder. Bovenbuik, moeite met eten, pijn . Naar Franse huisarts. Vond dat het de maag was. Medicijnen.. Er wachte na 2 mnd ook een coloscopie. Divertikels en een SSL poliep verwijderd. Biopten en poliep vertoonden niks bijzonders. Ondertussen nog steeds rechterbovenbuik zeurende pijn naar rug. Soms meer naar middenniveau, drukgevoel.
Verwijzing naar MDL arts van de kliniek, die coloscopie gedaan heeft. 2,5 mnd wachttijd. Wachtlijstbemiddeling gebeld, ander ziekenhuis 0,5 jaar wachttijd. Ik val buiten hun regio. Ziekenhuis in m’n regio, was aan de balie, want ben daar vrijwilligster. 1 Jaar wachttijd, 600 wachtende voor me op de lijst. Nu weer verwijzing naar ander ziekenhuis, 57 dagen wachten.
Ondertussen al 3 weken veel last. Wordt er wakker van trekt naar m’n rug rechts, soms zelfs links. Slik op advies 3×2 paracetamol en 3×1 Ibuprofen met maagbeschermer.
Oh, ik had een galblaasverwijdering zo’n 12-13 jaar geleden en heb al meer dan 14 jaar diarree. Geen bloed, geen koorts, bloedwaardes waren paar maanden terug goed. Dus ben niet urgent, wel wat wanhopig inmiddels.2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
20 december 2025 om 17:18De lange MDL wachttijden zijn landelijk bekend…
Er kunnen , ook na galblaasverwijdering, wel degelijk galklachten optreden!
Er bestaat zelfs een syndroom: het “postcholecystectomie-syndroom”.De klachten worden zelfs genoemd in de richtlijn galsteenlijden, opgesteld voor artsen:
” De oorzaak, ernst en afname van pijn en andere symptomen na een cholecystectomie varieert tussen patiënten. Deze aparte functionele ziektebeelden vallen niet onder de richtlijn en zijn in deze richtlijn derhalve niet verder uitgewerkt.Het Nederlands Huisartsen Genootschap:
“Meer dan de helft van de patiënten met cholecystolithiasis keert na verwijzing naar de tweede lijn terug bij de huisarts vanwege persisterende buikklachten, onafhankelijk van de cholecystectomie.”
Een operatie is dus zeker geen garantie voor verdwijnen van de klachten!Wel vreemd dat je eerst WEL een lange periode klachtenvrij bent geweest… Dus houd (de wachttijd..) vol!
ReagerenRoset22 december 2025 om 00:11Dank voor uw antwoord.
Reageren
Als aanvulling, ik heb wel vaker me afgevraagd of ik galstenen zou kunnen hebben zonder galblaas. Heb dus wel vaker klachten gehad , maar niet zo heftig.
Na de laparascopische verwijdering van de galblaas, heb ik een nabloeding gekregen. Een klemmetje was niet goed gezet en gaf een slagaderlijke bloeding. Een 2e spoedoperatie volgde dus. Waarschijnlijk dus ook littekenweefsel.
Ik wacht zeker tot een afspraak. Als eenmaal een diagnose bekend is, kan ik ermee dealen.
Vriendelijke groet