Zoeken Vraag het forum

Chronische zware buikpijn

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ine

Dag iedereen

4,5 jaar geleden namen ze mijn rechter deel van mijn dikke darm en het laatste deel van mijn dunne darm weg na een veel te laat gediagnosticeerde appendicitis tijdens mijn zwangerschap. Tussen het begin van de symptomen en de operatie zat exact 1 maand, waarvan ik 20 dagen antibiotica slikte. Na de operatie kreeg ik nogmaals 3 weken antibiotica. Ik heb een maand niets mogen eten en drinken, hiervan kreeg ik 3 weken sondevoeding, intraveneus.
    Zowel voor de operatie al in de weken na de operatie heb ik heel veel pijn gehad en dagelijks meerdere heel zware pijnaanvallen. Deze werden behandeld met paracetamol, aangezien ik zwanger was. De paracetamol hielp helemaal niet.

In de eerste dagen na de operatie, kreeg ik een nieuw symptoom: zware buikpijn, linksbovenaan. Tijdens de buikpijnaanvallen op die plaats, zat en zit mijn buik op die plaats volledig gezwollen. Als je op deze plaats slaat, merk je dat er precies heel veel lucht in zit.

De buikpijn is nog steeds niet over. Iedere dag heb ik pijn, de hele dag door. De buikpijnaavallen links bovenaan, heb ik nog bijna dagelijks en meestal ’s avonds en ’s nachts. Dit uren aan een stuk, een enkele keer soms dagen aan een stuk. Bevallen doet veel veel veel minder pijn. Vaak gaat de pijn gepaard met veel misselijkheid. Mijn stoelgang is sinds de operatie ook er onregelmatig. Vaak heb ik diarree (water) en vaste ontlasting met veel slijm door elkaar. Ik geef ook regelmatig over.

Ik heb al verschillende dieëten geprobeerd (extra vezels, minder vezels, melkvrij, glutenvrij, fodmapdieet), probiotica, kinesitherapie… het hielp helemaal niet. Pantomed en spasmomen maakten het allemaal nog veel erger. Na het nemen van spasmomen heb ik 6 maand aan een stuk waterdunne diarree gehad, meermaals per dag.

Mijn gewicht is behoorlijk laag, verdikken lukt niet meer. En dat terwijl ik vroeger voor het minste bijkwam.

Ik heb bovendien een superlage slechte cholesterol. Mijn coloscopie, onderzoeken van mijn stoelgang, bloedwaardes zijn normaal.

Wie heeft een idee wat de artsen nog over het hoofd kunnen zien?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Heel moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Ben je al voor een second opinion naar een MDL-arts in een academisch ziekenhuis geweest?

Reageren
    Catootje

Voor je darmen zijn onder andere oplosbare vezels belangrijk. Onder andere psyllium, inuline, appelvezels en glucomannan. In een middel als Colon Clean zitten zowel psyllium als inuline. Verder kan je denken aan resistent zetmeel, wordt vaak op z’n Engels gebruikt, resistant starch.
    Antibiotica kunnen soms nodig zijn maar ze verstoren wel je damflora en zorgen voor tekorten aan allerlei stoffen. Zo is het beter om er in elk geval een goed vitamine B-complex bij te slikken. Wat probiotica betreft is er nogal een verschil dus laat je adviseren bij de betere vitaminezaak.
    Voor je hele gezondheid zijn allerlei stofjes nodig; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Onder andere magnesium. Voor je darmen zijn ook allerlei stoffen belangrijk.
    Ben zelf bij een alternatief therapeut geweest, die voor me uittestte en ook zijn intuïtie gebruikte wat mijn lichaam nodig had en mij verder helpt met mijn voedingspatroon. Mijn klachten zijn nog niet over of minder maar mijn gezondheid op zich gaat vooruit.

Reageren
    Ine

Ik bezocht al meerdere artsen in verschillende ziekenhuizen. Ze houden het voorlopig op prikkelbare darm syndroom.

Ik vind mijn klachten daar echter niet bij passen. Mijn pijn is veel te heftig (veel veel heftiger dan bevallen of een gewone buikoperatie) en veel te frequent (ik ben al sinds september vorig jaar niet meer pijnvrij geweest en heb soms weken aan een stuk meermaals per dag zware buikpijnaanvallen, vaak ook s nachts). Daarenboven mindert de pijn niet na een toiletbezoek of bij het mijden van bepaalde voeding.

Mijn buik zit vaak erg opgezwollen. Ik heb broeken in de kast liggen met 3 verschillende maten.

Reageren
    Daantjuh

Hoi, ik heb in 2015 mijn baarmoeder laten verwijderen. Na 8 weken traden er complicaties op en ben ik met spoed opgenomen in een ziekenhuis. Daar heb ik 2 weken gelegen. Uiteindelijk bleek dat ik een douglasabsces had en inmiddels ook buikvlies en buikholte ontsteking. Dat hebben ze na 8 dagen aangeprikt en gedraineerd. Helaas is de buikpijn die daardoor ontstaan is niet meer weggegaan. Heb verschillende trajecten gevolgd om van de pijn af te komen of ermee te leren leven. In die 5 jaren heb ik antidepressiva, lyrica en oxycodon gebruikt tegen de pijn. Het enige wat echt effect had op de pijn was oxycodon 5mg. Ik mag geen NSAID’s gebruiken ivm maag en darmen.
    Sinds november vorig jaar ben ik moeten stoppen met de oxycodon van mijn huisarts.
    Nu is de pijn alleen haast niet meer te doen.
    Krijg nu tramadol maar dat doet helemaal niets op de pijn.

Ik vroeg me af of er misschien meer mensen zijn die dit hebben of meegemaakt hebben.

Reageren
Reageer op: Chronische zware buikpijn
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.