John (moderator)
17 december 2023 om 20:19Teveel maagzuur bijvoorbeeld of een gastritis
Joris17 december 2023 om 21:25Ik slik al tijdje nú pantoprozol 40 mg ik heb helemaal geen last meer van maagzuur.
Wat ik ook nog heb is als ik dan gegeten heb moet ik nog weleens een ligt biertje laten maar dan komt er ipv lucht eten en vocht omhoog dit voel ik dan achter in mijn keel.
Te veel maagzuur kan het toch niet meer zijn toch?
ReagerenJohn (moderator)
17 december 2023 om 21:27het kan och nog steeds maagzuurgerelateerd zijn en te veel eten… Je maag zit dan te vol
ReagerenJoris17 december 2023 om 21:34Ik heb gekeken bij gastritis maar dan moet een auto immuun ziekte of infectie met helico bacter hebben.
Deze heb ik beiden niet. Precies jaar geleden nog een gastro gehad en toen bleek ik helemaal schoon.
Wat ik verder ook nog heb is de hele dag vage buikpijnen dan weer linksboven dan weer rechts boven en soms ook onderbuik achter borstbeen etc. Ook moet ik tegenwoordig vaak twee keer naar toilet op een dag terwijl ik voorheen altijd 1 keer moest poepen.
Ontlasting ziet er verder niet gek uit.
ReagerenJohn (moderator)
17 december 2023 om 22:15Je leest wel heel selectief.. als ik google naar gastritis kom ik dit tegen:
Oorzaken van acute maagslijmvliesontsteking
Meestal is deze vorm van maagslijmvliesontsteking het gevolg van een infectie met een virus of een bacterie. Waarschijnlijk zijn mensen met een verminderde weerstand vatbaarder voor zo’n infectie.Andere mogelijke oorzaken zijn:
alcoholgebruik
het terugstromen van gal uit de dunne darm richting de maag; dit wordt ook wel gallige reflux genoemd.
het langdurig gebruik van bepaalde ontstekingsremmende pijnstillers en aspirine; deze ontstekingsremmende pijnstillers worden ook wel NSAID’s genoemd. Dit betekent Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs. Voorbeelden van NSAID’s zijn ibuprofen, diclofenac, en naproxen.Maar als de gastro gedaan is voor dezelfde klachten zal het geen gastritis zijn.
Reageren