Zoeken Vraag het forum

Obstipatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik kwam enkele weken geleden terug van reis. Daar wat last gehad van diarree waardoor ik toen imodium ingenomen had.
    Dit wel enkele dagen, soms 2 per dag. Bij thuiskomst was de stoelgang eerst normaal, maar na ongeveer 5 dagen kreeg ik buikpijn, buikkrampen… ik had diarree die naar mijn gevoel niet goed kon ontlast worden. Toen beslist om laxeermiddel te halen en de volgende dag terug diarree gehad… maar nog altijd het gevoel dat ik mijn stoelgang nog altijd niet volledig kan ontlasten. Ondertussen zijn we twee weken verder, ik heb nog altijd stoelgang, niet slap maar zeker ook niet vast. Ik moet soms op een dag 6a8 keer naar het toilet omdat ik het gevoel heb dat ik moet ontlasten… de ene keer lukt het de andere keer pas na een uur. Ook ben ik redelijk winderig… Vandaag had ik weer zo’n dag dat ik vaak moet ontlasten weer geen vaste stoelgang, maar toch weer niet het gevoel dat alle stoelgang uit de darmen geleegd is… ik voel me hier enorm rot bij en zou echt niet weten wat dit zou kunnen zijn. Ik zal inderdaad wel naar de dokter gaan hiermee maar had voor nu graag wat duidelijkheid kunnen krijgen… Alvast bedankt.

14 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zal toch een gevolg van de middelen zijn. Het is niet goed om eerst een diarree remmer te nemen en dan een laxeermiddel te gaan gebruiken.
    Hoeveel water drink je per dag? Eet je dagelijks een stuk fruit?

Reageren
    Anoniem

Even voor de duidelijkheid: er zat wel een week tussen het gebruik van de diarreeremmer en het laxeermiddel. Dus ik weet niet of dit dan zoveel kwaad kon? ik drink geen water eigenlijk… ik ben niet zo’n grote drinker waardoor ik op een dag misschien 3a4 glazen cola drink. Fruit eet ik ook niet vaak. Wil je daarmee zeggen dat door genoeg water te drinken en fruit eten, mijn obstipatie over kan gaan? Dus al zit er nog harde ontlasting in mijn darmen, door veel water en fruit gaat dit weg gaan?

Reageren
    John (moderator)

Je hebt minimaal 1,5 – 2 liter water dag nodig en zeker met dit weertype. Vezelrijke voeding en fruit. Een ook als je een laxeermiddel neemt MOET je voldende drinken anders geeft het daarna problemen. En als het goed is staat dat ook in de bijsluiter van het laxeermiddel

Reageren
    John (moderator)

Met dit warme weer verbruit je lichaam meer vocht. als je te weinig drinkt droogt de ontlasting op in de darmen en ka er niet meer makkelijk uit en krijg je obstipatie. Dus ja, voldoende drinken en fruit eten helpt beslist

Reageren
    Anoniem

Neen, niks hierover in de bijsluiter. Enkel dat de tabletten moeten worden ingenomen met voldoende water zonder stuk te bijten. Ik ben naar de apotheek gegaan omdat ik echt last had van buikpijn. Daar ook uitgelegd dat ik net terugkwam van reis en toen te veel imodium had genomen door de diarree die ik daar had. Toen heeft ze me dit laxeermiddel meegegeven…

Maar wat nu? Kan ik naast veel drinken en fruit eten nog iets doen om de obstipatie weg te krijgen? Gaat het vastzittende dan loskomen in mijn darmen van voldoende water en fruit?

Reageren
    Anoniem

Oh ik kreeg het laatste berichtje nu pas binnen. Maar water en fruit helpt om de ontlasting die nu gemaakt wordt minder hard zal zijn. Maar wat gebeurd er met de ontlasting die er nu zit en die blijft vast zitten? Komt deze met water en fruit ook gemakkelijker los zodat ik niet meer geobstipeerd ben?

Reageren
    John (moderator)

die komt dan ook makkelijk los

Reageren
    John (moderator)

Welk laxeermiddel had je?

Reageren
    Anoniem

Dulcolax 5 mg dragees.

Maar naast fruit en water… bestaan er toevallig geen medicijnen tegen?

Reageren
    John (moderator)

die heb je dus al gehad met de gevolgen daarvan

Reageren
    Anoniem

Ja, ik volg ook enkel de raad van de apotheker op natuurlijk… dan zal ik nu uw raad opvolgen en veel water drinken en fruit eten. Bedankt voor het advies, als dit niet helpt ga ik naar de dokter

Reageren
    John (moderator)
    Anoniem

heb nog een vraag: aangezien ik moeilijk water drink, mag je dan ook water drinken met een siroop. Bv met grenadinesiroop in? En spuitwater is dat ook goed? Of gaat het echt puur om plat water?

Reageren
    John (moderator)

dat mag ook. Maar spuitwater zou ik niet te veel drinken.

Reageren
Reageer op: Obstipatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.