- Jan13 april 2018 om 20:33
Hallo,
Sinds 1,5 week heb ik last van een moeilijke stoelgang. Ik ga minder naar het toilet dan normaal en ik moet hard persen. Dat wat eruit komt zijn losse keuteltjes. Ongeveer 1x p/week krijg ik echte aandrang, maar alsnog moet ik dan nog veel moeite doen (het doen pijn, doordat de ontlasting zo hard is).
Als de echt harde ontlasting er eenmaal uit is kan de rest van de ontlasting makkelijker volgen; deze is zachter. Op de ontlasting zit vers bloed (ik verwacht dat dit komt door het harde persen in combinatie met de harde poep). Verder heb ik geen klachten.
Sinds 4 dagen gebruik ik metamucil, maar ik weet niet of dit al resultaat oplevert. Het aantal vezels dat ik op een dag binnenkrijg is 30 a 35 gram (incl. metamucil). Ik weet niet of dit voldoende is.
Overigens ben ik een man van 21 jaar oud en heb ik voorheen nooit klachten gehad.Iemand een mogelijke oorzaak voor mijn probleem?
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 april 2018 om 21:13Drink je wel voldoende? 2 liter water per dag?
ReagerenCatootje14 april 2018 om 09:17Vooral zorgen voor oplosbare vezels, zoals psyllium, inuline en appelvezels. Lijnzaad, goed fijngekauwd of versgemalen is ook goed. Bij obstipatie kunnen ook tekorten aan diverse voedingsstoffen aan de orde zijn, zoals magnesium en vitamine B.
ReagerenJan14 april 2018 om 20:24Dat voldoende drinken weet ik eigenlijk niet; gedurende de dag drink ik water en mijn urine is vrijwel altijd helder. Echter weet ik niet of ik die 2L wel haal. Ik ga daar eens op letten.
Daarnaast ben ik sinds tweemaand fanatiek met krachttraining bezig. Zou dit er wellicht iets mee te maken kunnen hebben? Het enige supplement dat ik gebruik is whey-eiwit na een training.
ReagerenJohn (moderator)
15 april 2018 om 00:08Als je naast de krachttraining niet minimaal 2 liter water drinkt, Zou dat wel een heel goed de oorzaak kunnen zijn
Reageren