- Panda30 april 2019 om 18:20
Hallo allemaal,
Ik heb al een aantal weken last van obstipatie. Ik heb misschien 2-4 keer ontlasting per week, en deze is steeds erg hard en vaak keutelig. Ik zit vaak lange tijd op het toilet omdat het er niet uitkomt, het blijft dan vlak voor mijn anus drukken en voelt erg onprettig. Dit kan tot wel zeker 20 min duren. Als ik pers komt het er nog niet uit, wel urine wat heel onnatuurlijk aanvoelt. Soms zit er bloed bij de ontlasting.
Ik vraag me af waar dit aan kan liggen. Ik haal voldoende vezels uit brood fruit en groenten (groenten eet ik wel minder). Verder ben ik de laatste weken extra gaan drinken, iets meer dan 2 liter per dag. Ik eet voor mijn gevoel wel veel koolhydraten, of dit erg is voor de stoelgang weet ik niet.
Waar zou dit aan kunnen liggen en wat kan ik er aan doen?
Alvast bedankt.
3 reactiesReagerenRoger30 april 2019 om 20:30Naast voldoende vezels eten en voldoende drinken moet je ook genoeg bewegen. Ook is het zo dat hoe meer vezels je eet, hoe meer water je naar verhouding extra moet drinken, anders bereik je een tegengesteld effect. Je moet dus ook weer niet te veel vezels eten als dat niet voldoende water tegenover staat.
Heb je wel echt aandrang als je naar het toilet gaat? Als je gaat omdat je denkt dat je moet en je blijkt eigenlijk niet te hoeven, is het beter om het toilet te verlaten en het een andere keer te proberen. Langdurig persen kan aambeien tot gevolg hebben. Â Ga dus alleen als je ook echt aandrang voelt. Â Als je toch ontlasting voelt zitten kan een toilet bidet helpen, als je de straal op je anus richt komt het soms los.
ReagerenPanda30 april 2019 om 21:19Bedankt voor de reactie!
Ik heb niet het idee dat ik meer vezels eet dan ik drink, ik beweeg dagelijks 30-60 min naast mijn werk.
Verder heb ik wel altijd aandrang als ik naar het toilet ga, bij geen aandrang ga ik ook niet.
Kunnen bepaalde voedingsmiddelen ook de stoelgang verminderen of iets dergelijks?
ReagerenRoger30 april 2019 om 21:29Ja, de voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat ze laxerend kunnen werken die kunnen net zo goed verstopping in de hand werken, als je er te weinig water bij drinkt. Bijvoorbeeld ontbijtkoek, gekookte pompoen, en banaan. Â Als je ervan uitgaat dat je voedingspatroon in orde is, dan zou je wat psylliumvezels of lijnzaad kunnen toevoegen aan wat water of een schaaltje yoghurt en kijken of dat effect heeft. Â Los daarvan is vier keer per week ontlasting niet te weinig. Normaal is tussen de drie keer per dag en drie keer per week, dit verschilt per persoon. Mogelijk is dit dus gewoon jouw patroon, hoewel twee keer per week net te weinig is.
Reageren