Zoeken Vraag het forum

Is een coeliakie-test betrouwbaar na ~2 weken glutenvrij dieet?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Cynthia

Even heel kort gezegd, zie vraag.

Ik merkte dat glutenvrij eten meerdere vage klachten weg liet gaan (pijntjes in gewrichtjes van tenen en vingers, pijntjes in lymfeklieren, plakkerige brij-ontlasting, sufheid, enz.)

Ik had toen een coeliakie-thuistest gedaan, die was negatief. Dus ik dacht dat ik als test gluten gewoon kon schrappen omdat er verder geen onderzoek of gedoe nodig was. (wat wel had gemoeten als de test positief was)

Maar de huisarts wil me toch laten onderzoeken op coeliakie, met een bloedtest via het lab, en op andere darmaandoeningen mbv ontlastingsonderzoek.

Ik vroeg aan de huisarts of ik dan niet nu weer gluten moet eten voor die test; ze wist het antwoord niet, en suggereerde dat ik het 2 weken probeer en dan pas weer prik.

Mijn vragen:

-Hoe lang duurt voordat antilichamen verdwenen zijn? Als in, zou ik na het weekend kunnen testen en een betrouwbaar resultaat krijgen?

-Zo niet, moet ik dan 2 weken gluten eten, of moet dat meer worden? (6 weken +?)

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

2 weken lijkt me voldoende

Reageren
Reageer op: Is een coeliakie-test betrouwbaar na ~2 weken glutenvrij dieet?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.