Zoeken Vraag het forum

Jarenlang last van darmen gepaard met diarree

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Tim

Hallo allemaal,

Ik zal het kort houden. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik sta er helemaal alleen voor.

Al jaren last van mijn darmen. Al jaren ook bezig met de dokter, diëtist, psycholoog, etc. Niks helpt.

Ik heb bijna elke dag wel diarree en ik moet minimaal per dag 4 keer naar de wc.

Ik heb al allerlei testen gedaan, onder andere lactose.

Ik merk wel dat ik last van mijn darmen krijg als ik op een lege maag iets vets eet, als ik jus d’orange drink, groene smoothie en als ik een ontbijtkoek neem. Van deze producten zit ik een paar uur later aan de diarree.

Ik vroeg mij af wat er in deze producten zit wat een aanleiding kan zijn van diarree. Het lijkt namelijk steeds erger te worden en ik heb ook nauwelijks een sociaal leven meer.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Tim (20 jaar)

26 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Vet eten op nuchtere maag zal bijna voor iedereen wel problemen geven. Dat is dus niet zo raar. Bij de jus d’orange kan de de combinatie suikers/vezels zijn net als bij ontbijtkoek. En afhankelijk van wat er in de smoothy zit geldt daarvoor hetzelfde. Wat drink je zoal de rest van de dag?

Reageren
    Tim

Beste john,

Bedankt voor uw reactie.

Ik drink elke dag minimaal een flesje water, vaak dubbelfris of vitaminewater. Ik drink heel af en toe melk, en bijna nooit iets met prik.

Ik dacht misschien dat het te maken kan hebben met een vitamine C overschot.

Reageren
    Tim

Overigens heb ik een tijdje (2 weken) alleen wit brood gegeten ipv bruin volle koren brood. Echter had dit geen effect.

Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen, maar dan moet je wel veel vit C binnenkrijgen. Je gebruikt geen andere medicijnen of supplementen?

Reageren
    Tim

Nee, helemaal niks. Ik gebruik alleen diarreeremmers af en toe als ik het huis uit ga. Een tijdje geleden gebruikte ik nog maagbeschermers om te proberen maar dat had helaas geen effect. Ik ben bijna overal op geprikt en alles bleek goed te zijn. Er zit blijkbaar iets in bepaalde producten, ben ik bang, waar ik niet tegen kan.

Reageren
    John (moderator)

Probeer in ieder geval eens toegevoegde suikers zoveel mogelijk te vermijden.
    Ben je bij een internist geweest? Is je ontlasting onderzocht op bacteriën of parasieten? Ben je voor het ontstaan van de klachten in het buitenland geweest? Heb je overgewicht?

Reageren
    Tim

Bedankt voor de tip, dat ga ik doen! Ik heb nog geen internist bezocht, wellicht wel verstandig om te doen.

Mijn ontlasting is inderdaad al onderzocht, helaas niks gevonden.

De klachten ontstonden eigenlijk opeens, maar ik ben voordat de klachten ontstonden niet recentelijk naar het buitenland geweest. Ik heb eigenlijk al van kleins af aan last van mijn darmen.

Ik heb eerder ondergewicht. Ik ben 1.85 centimeter lang en ik week 66 kilo. Het maakt niet uit hoeveel ik eet, ik kom niet aan. Echter als ik op een dag weinig eet dan val ik juist nog sneller af.

Reageren
    Tim

Overigens heb ik ook een extreem droge huid en enorm koude handen altijd, echter weet ik niet of dat ermee te maken kan hebben.

Reageren
    John (moderator)

dat past dan wel bij de aanhoudende diarree.
    Ik zou je in ieder geval aanraden om met de klachten naar een MDL-arts te gaan.

Reageren
    John (moderator)

Het kan daar mee te maken hebben.
    Hoeveel drink je eigenlijk gemiddeld per dag?

Reageren
    Tim

Ik drink ongeveer gemiddeld 1,5 liter per dag!

Reageren
    John (moderator)

Als je voortdurend diarree hebt, is dat te weinig! Je verliest namelijk mineralen en vocht. 1,5 Liter is wat je lichaam minimaal nodig heeft zonder dat je diarree hebt. Haal in de apotheek ORS en gebruik dat.

Reageren
    Catootje

Belangrijk is om bij elk eetmoment te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels, zodat je bloedsuiker stabiel blijft. Ook rustig eten en goed kauwen. Zou ook kunnen schelen voor je gewicht. Denk ook aan oplosbare vezels, zoals in Colon Clean; goed bij te trage of te snelle stoelgang. Geraffineerde suikers kan je beter zoveel mogelijk vermijden. Beter dus ook een theetje zonde suiker of gewoon water dan frisdranken of sappen. Groene smoothie bevat wel erg veel vezels, waar niet iedereen tegen kan.

Een orthomoleculair genezer zou naar het hele plaatje kunnen kijken, zoals voedingspatroon, darmflora, candida, tekorten aan voedingsstoffen. Gewoon bloedonderzoek bij de dokter zegt overigens weinig over tekorten.

Reageren
    Tim

@John, bedankt voor de tip. Ik ga dit inderdaad halen en voortaan elke dag gebruiken.

Reageren
Reageer op: Jarenlang last van darmen gepaard met diarree
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.