Zoeken Vraag het forum

Plotseling vaak diarree en vermoeidheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Poepmeid

Hallo,

Ik heb een vies en vervelend probleempje. De laatste maanden heb ik opeens geregeld last van diarree, waarbij dan ook elke keer hevige vermoeidheid en duizeligheid optreden. Elke keer denk ik weer dat het voedselvergiftiging is, maar als het zo’n drie keer in de maand gebeurt, dan is dat scenario eigenlijk vrijwel onmogelijk.

Ik maak me hier zorgen over omdat ik in het verleden altijd een vrij sterke maag heb gehad. Ik was nooit misselijk en had nooit diarree (ik begreep nooit dat sommige mensen altijd diarree lijken te hebben). Maar de laatste tijd ben ik voortdurend misselijk en zwak. Zo erg dat ik bijvoorbeeld tijdens meetings m’n best moet doen om rechtop te blijven zitten en ik constant gefocust ben op het in bedwang houden van mijn borrelende en opgeblazen buik, waardoor ik niet bij de les kan blijven. Ik vermoed dat er ook iets psychisch achter schuilt, want zodra ik in een situatie zit waarin ik niet onopgemerkt weg kan, worden de klachten erger (moet ik nóg nodiger naar de wc) en word ik ook duizelig. En als ik vervolgens weer thuis ben, heb ik er eigenlijk niet eens zo gek veel last meer van (wel van de diarree en vermoeidheid, maar niet van de duizeligheid en het zenuwachtige gevoel).

Nu moet ik wel zeggen dat ik de laatste tijd een redelijk losbandig uitgaansleven leid. Veel stappen, redelijk wat alcohol en weinig slaap. Ook ervaar ik de laatste tijd veel stress, met drie banen, een universiteitsstudie en het huishouden dat ik bij moet houden. Natuurlijk heeft dat alles ook een grote impact, en ik snap best dat je maag daarvan van streek kan raken. Maar de laatste tijd voel ik me soms zó zwak en licht in het hoofd, dat ik me afvraag of er niet meer achter schuilt (vitaminetekort o.i.d.?).

Ook valt het me op dat mijn ontlasting de laatste tijd zeg maar op een andere manier naar buiten komt. Voorheen ging ik zitten, zette ik druk, kwam de drol er redelijk soepel uit, veegde ik af en klaar was kees. Tegenwoordig zit ik elke keer heel verkrampt op de wc, met mijn hand al voor het poepen op de doorspoelknop achter me, omdat ik eerst heel veel scheten moet laten voordat het eruit komt. Ik kan eigenlijk nooit meer geluidloos naar de wc.

Weet iemand wat dit kan zijn en wat er tegen te doen is? Ik ga ook nog even naar de dokter met dit verhaal, maar persoonlijke ervaringen kunnen soms verrijkend zijn.

Groet,

Poepmeid

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Misschien is het tijd om je leven wat om te gooien wat minder losbandig te leven en wat structuur aan te brengen.
    “Veel stappen, redelijk wat alcohol en weinig slaap. Ook ervaar ik de laatste tijd veel stress, met drie banen, een universiteitsstudie en het huishouden” Ik vind het niet raar dat je lichaam gaat protesteren…

Reageren
    Poepmeid

@Tandor: Jup, dat kan het natuurlijk (deels) zijn. Maar verklaart dat bijvoorbeeld ook die vervelende lucht in mijn buik als ik naar de wc ga? En die plotselinge diarree-aanvallen? Ik zat laatst bijvoorbeeld in een restaurant, voelde me daarvoor kiplekker, en van het ene op het andere moment kreeg ik wc-drang, werd ik misselijk/duizelig en ontzettend moe. Leek meer een acute reactie op iets specifieks dan op een teken van mijn lichaam dat ik gestructureerder moet leven. (Deze aanvallen heb ik de laatste tijd dus vaker, dus aan het eten in het restaurant zal het niet gelegen hebben.)

Reageren
    John (moderator)

Nou dat zijn je darmen die op je leefstijl reageren… Met alle activiteiten, eet je wellicht ook nog redelijk ongezond

Reageren
Reageer op: Plotseling vaak diarree en vermoeidheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.