Home / Maag & darmen / Opgeblazen buik
Hoi,
Ik ben een meisje van 16 en zit een al een tijdje met een nogal vreemd probleem. Ik heb bijna altijd last van een opgeblazen buik, met name mijn onderbuik. Met mijn maag is niets aan de hand, maar ik heb veel last van mijn darmen. Ik heb vaak veel lucht in mijn darmen dat er niet uit wil, waardoor ik een opgeblazen gevoel krijg. Daarnaast heb ik ook harde ontlasting en maar heel weinig aandrang om naar de wc te gaan, al lukt het meestal wel om elke dag naar de wc te gaan. Het vreemde hieraan is dat ik dit alleen maar op dagen heb waarin ik naar school moet en dus vroeg op moet staan. In de weekenden en vakanties kan ik veel beter naar de wc, zet mijn buik niet op en heb ik ook veel minder lucht in mijn buik. En dat terwijl ik door de week juist gezonder eet. Ik eet elke dag tarwebrood met serranoham, zowieso 1 grote appel en soms 2. In het weekend eet ik eigenlijk nooit brood en maar heel af en toe een appel.
Het is niet dat ik er heel veel last van heb in de vorm van pijn, maar ik heb er vooral psychisch gezien veel last van. Ik vind het verschrikkelijk dat mijn buik zo opzet en wil hier zo snel mogelijk vanaf. Ik heb namelijk ook ondergewicht en ik heb zo absoluut geen motivatie om aan te komen, in de angst dat het alleen maar erger wordt. Ik heb sinds een half jaar last van harde ontlasting en verminderde aandrang, die opgeblazen buik heb ik nog niet zo heel lang. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Zou het misschien aan de appels kunnen liggen? Brood heb ik namelijk altijd al gegeten, maar ik ben ooit overgestapt op rijstwafels en na een maand of 3 begon ik last te krijgen van harde ontlasting. Sinds een week of 5 eet ik weer brood, maar er is nog steeds geen verandering opgetreden.
Groetjes,
Anoniem
"Het vreemde hieraan is dat ik dit alleen maar op dagen heb waarin ik naar school moet en dus vroeg op moet staan."
Het zou wel eens door stress/spanningen kunnen komen. Ga eens met de klachten naar de huisarts.
Ik denk zelf niet dat het door stress komt, het gaat heel goed op school en ik wordt niet gepest of iets dergelijks dus ik zou niet weten waarvan ik stress zou kunnen hebben. Zou het misschien nog andere oorzaken kunnen hebben?
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!