Zoeken Vraag het forum

Extreme moeheid en aanhoudende maagklachten.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Roos

Goedemiddag,

Mijn naam is Roos en ik ben 18 jaar oud.

Sinds ongeveer 5 maanden heb ik last van vage maagklachten. Soms had ik acute en extreme maagpijn wat niet heel lang duurde. Vaak 10 tot 60 minuten. Ook had ik vaak het gevoel alsof iemand in mijn buik mijn maag vast pakte, en daar zachtjes in kneep. (Sorry, in verwoorden ben ik niet zo sterk). En ik had last van lichte oprispingen. Mijn zachte maagpijn was vaak na het eten. Ik ben hier voor naar de huisarts geweest. Hij ging o.a. even voelen aan mijn buik: niks gevonden. Ik kreeg de medicijnen ‘omeprazol’ mee en die ben ik gaan slikken in de vakantie. (21 juli). Van deze medicijnen werden mijn klachten alleen maar erger en kreeg ik koorts, dus ben ik na 7 dagen gestopt terwijl ik ze 21 dagen moest slikken. Gek genoeg waren mijn klachten daarna een stuk minder en na een paar weken helemaal over.

Even tussendoor iets over mijzelf: ik zit nog op de middelbare school. Een eigenschap van mij – die ik niet goed noch slecht kan noemen – is dat ik altijd zo goed mogelijk wil presteren. Ik maak mij veel druk/stress veel en heb tijdnood. Hier wil ik mee zeggen dat misschien mijn klachten door stress komen aangezien ik er in de vakantie geen last meer van had (?).

Twee weken geleden ben ik naar de huisarts geweest vanwege moeheid. Ik sliep 7 uur per nacht. Op school was ik zo moe dat ik soms zelfs kon slapen. Ik had spierpijn en mijn armen voelden erg licht. Ik kon niet meer opletten in de les door mijn moeheid. Ik heb mijn bloed laten nakijken (volledig bloedbeeld) bij de huisarts: wederom niks gevonden. Ik heb hier nog steeds last van.

Nu, sinds begin september, zit ik weer op school. In mijn examenjaar overigens. Nog meer stress. En mijn klachten zijn terug! Ik heb vaker, heftiger en langduriger last van eerder genoemde klachten. Ook is mijn eetlust een stuk minder. Vandaag bijvoorbeeld heb ik om 10.00 uur ontbeten met 2 crackers met een halve avocado en een gekookt ei. Het is nu 15.40 uur en ik heb nog steeds geen trek. Sterker nog, ik heb het idee dat ik nog steeds vol zit. Gisteren had ik enorme pijn in me maag waardoor ik alleen maar kon liggen en kon puffen. Het duurde een uurtje. Ik voel me de hele dag niet goed aan mijn maag. Ik heb er de laatste paar dagen bijna voortdurend last van.

Nog even iets.. Ik weet niet 100% zeker of het mijn maag is. Maar aangezien de klachten ga ik daar wel vanuit.

Nu mijn vragen: zou dit door stress kunnen komen? Of is het verstandig om weer een bezoekje te plegen aan de huisarts? Hebben andere mensen hier last van? Weet iemand – mocht dit niet door stress komt – hoe het dan zou kunnen komen? Zou het ook mijn lever of iets anders kunnen zijn? Kunnen mijn moeheid en maagklachten met elkaar te maken hebben?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes van Roos!

6 reacties
    Reageren
    Roos

Ik ben vergeten te melden dat ik ook misselijk ben en het idee heb dat ik moet overgeven. Dat gebeurt alleen nooit. Hier heb ik ook dagelijks last van.

Reageren
    John (moderator)

Het zouden zeker stress klachten kunnen  zijn. je kunt daar last van je maag van krijgen. Ook vermoeidheid.

Misschien om dat eens met je huisarts te bespreken.

Reageren
    Emma

Ik raad je aan om naar een fysio somatische fysio therapeut te gaan, zij helpt je met de stress, die bij jou op je maag aanslaat, onder controle te krijgen .

Reageren
    Catootje

Toch wat doen aan je perfectionisme. Er op school over praten. Ik weet niet of je teveel je best wil doen of dat de opleiding die je doet wat aan de pittige kant is. Als je in het uiterste geval het examenjaar over moet doen is er nog geen man overboord. Proberen wel een balans te vinden. Een zes of zeven is ook prima.
    Verder zorgen voor volwaardige voeding. Daarbij matig met snelle suikers; de geraffineerde suikers beter vermijden. Beter zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler, wat beter is voor je hele gezondheid.
    Daarnaast kan je misschien wat extra stofjes gebruiken; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Denk aan stoffen als magnesium, vitamine B en D en omega 3. Mensen die weinig vlees eten hebben gauw tekorten aan stoffen als creatine, lysine, carnitine enz; stoffen die meer energie geven.
    Voor het emotionele stuk kan je nog denken aan bepaalde bloesemremedies, onder andere van Bach.Die kunnen helpen om te ontspannen en bij je perfectionisme. En zorgen voor een goede balans. Bij acute stress kan je de rescue remedie nemen. Gebruik zelf de rescue ‘night’, die mij beter helpt want hij helpt het piekeren te verminderen. Lichaamsbeweging kan helpen om te ontstressen misschien vind je yoga prettig.

Reageren
    Hallo Roos, ik heb bijna precies deze klachten en al heel lang op zoek naar een antwoord. Ik vroeg me af hoe het inmiddels met je gaat en of je een diagnose hebt gekregen? Ben heel benieuwd en hopelijk gaat het natuurlijk goed met je!

Reageren
    Bluh

Hallo Wiek,

Ik heb deze klachten ook lange tijd gehad. Wat naar mijn idee te veel onderbelicht is, is als je zo’n last hebt van je maag je hele lijf van slag is. Ik was ook extreem moe, had slappe benen, vaak een gloeiend hoofd, pijn in mn bovenrug, etc.etc. Het lastige is dat het ‘vage’ klachten zijn en je op een gegeven moment ook niet meer weet wat waardoor komt. Ik ben uiteindelijk (na de nodige medische onderzoeken) bij een dietist terecht gekomen en heb een eliminatiedieet gevolgd om voedselintoleranties uit te sluiten, daar kwam een notenintolerantie uit naar voren. Ik kon het eerst niet geloven omdat ik naar mijn idee weinig noten at, maar het was het echt. Het lastige van een intolerantie is dat je lijf er niet direct op reageert, daarom is het lastig erachter te komen. En als je maag eenmaal erg geïrriteerd is kan blijkbaar niets meer goed doen.
    Ik hoop dat dit mensen kan helpen, veel sterkte allemaal.

Reageren
Reageer op: Extreme moeheid en aanhoudende maagklachten.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.