- Alias17 april 2017 om 20:05
Ik heb een verleden met eetstoornissen en recentelijk heb ik weer een kleine terugval gehad, waardoor ik zo’n maand of anderhalf verkeerd heb gegeten (voor mij “veilig” voedsel, appels, yoghurt, rookvlees, kipfilet, bananen en soep) en bij gedwongen eten heb gebraakt. Nu probeer ik langzaam (zonder hulp) weer op te bouwen om weer in een normaal ritme te komen, maar dit is, naast dat het mentaal zwaar is, fysiek dus ook erg lastig. Bijvoorbeeld net heb ik een salade gemaakt en deze opgegeten, krijg ik enorme maagpijn/zuurbranden (werd minder met een rennie) maar een uur later ben ik drie keer naar de wc geweest omdat ik aan de diarree ben en stukken onverteerd voedsel gewoon letterlijk herkenbaar in de toiletpot te vinden zijn.
Nu besef ik wel dat ik mijn hele verteringsstelsel misschien een beetje verziekt heb met het zo weinig eten en braken, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het lijkt wel alsof al het “vaste” voedsel direct doorgestuurd wordt naar mijn endeldarm?! Met het “veilige” voedsel heb ik geen problemen.
Ik weet nu niet echt wat ik moet doen, ik hoopte eerst dat het tussen mijn oren zat en heb bijvoorbeeld aan het “veilige” voedsel yoghurt havermout toegevoegd, maar dit had hetzelfde effect (heel misselijk worden en dan direct naar de wc moeten). Wil echt enorm graag opbouwen want ik voel me vreselijk slap, maar mijn lichaam komt enorm in opstand.
Ik hoef overigens niet aan te komen, heb gewoon een gezond gewicht (bmi 20) Heeft iemand advies hoe ik het beste op kan bouwen of zou het kunnen dat er iets is beschadigd in mijn maag (door veelvuldig braken in het verleden?) en is het verstandig om langs de arts te gaan? Alvast bedankt!
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 april 2017 om 20:22Ik denk dat het toch goed is om even naar de huisarts te gaan met de klachten
ReagerenAlias17 april 2017 om 20:31Beste Tandor, is het dan essentieel om te vermelden dat er anderhalf maand aan “slecht” eten aan vooraf ging? Ik wil natuurlijk geen informatie verzwijgen aan de huisarts, maar ik heb het er liever niet over dat ik af en toe terugval.. Maar als ik met deze klachten naar de huisarts ga en niet vertel dat ik hiervoor die periode slecht gegeten heb, zou dat dan z’n kijk erop veranderen? Hij weet wel dat ik zo’n 5 jaar eetstoornissen heb gehad (zo’n 9-4 jaar geleden) en ook veelvuldig gebraakt/gelaxeerd heb..
ReagerenJohn (moderator)
17 april 2017 om 20:48Ik denk wel dat het goed is, om het met je huisarts te bespreken. Het is voor je huisarts toch belangrijke informatie, waarmee de huisarts beter een diagnose kan stellen.
Reageren