- Agatha13 november 2013 om 20:26
Ik had een vraag (ofja eerder advies nodig!) over of het kan zijn dat mijn darmen niet alle voedingsstoffen goed opnemen. Ik ben namelijk nu 17 jaar en heb sinds het begin van de middelbare school, 6 jaar geleden dus, gemerkt dat ik in die tijd best ben afgevallen. Ik heb van een kleine 52 kilo naar 45 gegaan wat ik best zorgwekkend vond. Omdat dit niet in een keer is gegaan vond mijn huisarts dit nog niet verontrustend. Toch ben ik zelf naar een dietist gestapt om mijn voedingspatroon aan te passen om wat aan te komen, omdat ik ook graag wou weten dit bijvoorbeeld kon komen door rookgewoontes en of dit grote invloed hierop had. Ik heb met mijn dietist de zaken besproken en probeer nu over de 2500 calorieen binnen te krijgen op een dag. Toch ben ik sinds die afspraak erg gaan letten op mijn ontlasting. Ik heb het met haar erover gehad dat ik op een dag vaak naar de wc ga. Als ik wil zou dit wel 4/5 keer kunnen zijn, maar volgens haar kwam dit omdat mijn stofwisseling erg snel werkt (dit dus ook deels vanwege rookgewoontes). Toch heb ik het gevoel dat mijn stoelgang niet erg normaal is. Ik heb vrijwel altijd last van dikke vettige diarree. Omdat ik dit al eigenlijk jaren wisselend hebt heb ik hier verder nooit aandacht aan besteed. Afgelopen week heb ik hier minder last van gehad omdat ik dus met een nieuw dieet begonnen ben. Afgelopen weekend heb ik wat minder op dit dieet gelet ( veel minder brood gegeten) en heb dus weer last van diarree. Nu klinkt dit misschien heel raar, maar ik ben vandaag gaan letten over hoe lang het duurt dat bepaald eten mijn lichaam ook weer uit is. Begin deze avond rond een uur of half 6 heb ik mijn avondeten op met mais erin verwerkt. Voordat ik naar bed ging voelde ik weer drang en zag op de wc dat de stukjes mais nog helemaal heel in mijn ontlasting zaten. Dit was rond een uur of half 9, dus 3 uur later. Is dit niet heel extreem snel voor vertering? Ik heb namelijk eerder opgevat dat de dikke darm er 24 tot 48 uur over doet om je voedsel te verwerken. En aangezien ik vaak hele en herkenbare delen van hetgeen wat ik heb gegeten terugvind in mijn ontlasting vind ik dit toch best verontrustend. Weten jullie misschien hoe dit zou kunnen komen en of ik dit het beste over 2 weken met mijn dietiste kan bespreken of hiermee toch echt naar een huisarts of arts gaan?
Hopelijk kunnen jullie me een eindje verder helpen, het is namelijk niet het meest makkelijk te bespreken probleem haha! 😉
3 reactiesReagerenTandor113 november 2013 om 20:46Ik denk dat er inderdaad iets niet goed gaat met je darmen. Het zou verstandig zijn om naar je huisarts te gaan en een verwijzing te vragen naar de MDL arts. Misschien kan je huisarts alvast een monster van je ontlasting laten onderzoeken.
ReagerenAnoniem13 november 2013 om 20:59heb je ook misschien enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? heeft dit met onderliggende ziektes te maken of infecties? of zou ik meer moeten denken aan bijvoorbeeld parasitisme?
ReagerenTandor113 november 2013 om 21:03Alle zaken die je aangeeft kunnen een oorzaak zijn. PDS is ook een optie. In ieder geval moet het wel onderzocht worden.
Reageren