Zoeken Vraag het forum

zuur/gallucht ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • arjen de haan

Ik loop nu al zeker een dikke 2 maand met ontlasting die sterk naar gal-zuur ruikt, en geen normale poeplucht heeft zoals daarvoor. Ben alnaar de huisarts geweest en heb wat testen laten doen(slokdarm-maagonderzoek, bloedtest via internist en echo buikorganen).Hieruit kwam niets bijzonders.Voel me verder wel ok en heb energie genoeg en ook een gezonde eetlust.
    De afgelopen maanden heb ik van de stress die ik mezelf heb aangedaan niet goedgeslapen.
    Naast de gallucht heb ik ook last van sinds kort opboeren(best wel vaak),soms wat maagzuur(enkele keer),een opgezette bui,borrelen in buik,soms winden en soms gevoelige buik(alom).
    Dit zou prikkelbare darmen,pds of stress in combi kunnen zijn, maar de gallucht blijf ik vreemd vinden. Het lijkt mij dat als ontlasting naar gal ruikt er iets niet lekker loopt in gebied lichaam waar gal geproduceerd word(galblaas?).Heb mij best zorgen gemaakt over alvleesklier. Ik ben nu net 42 en je leest tegenwoordig dat de een na de ander dood gaat aan kanker,zelfs op redelijk vroege leeftijd. ook alvleesklierkanker neemt fors toe.
    Aangezien de alvleesklier,dunne darm en galblaas en lever met vertering te maken hebben en er dus een gallucht in ontlasting zit stelt dit me niet gerust. Volgens arts is er niets aan de hand en zijn het zenuwen en heb ik voldoende tests gehad waar niets uitkomt.
    Zolang mijn ontlasting niet grijs,rood of zwart is is er niets aan de hand. Dit zal wel(Ik ben geen echte hypogondier en wil gewoon verder met mijn leven), maar het zit me gewoon niet lekker. Het opboeren lijkt ook maar door te gaan(soms minder dan weer meer).Zou dit kunnen komen alsnog van het slokdarm-maagonderzoek en ook beetje twaalfvingerige darm gecheckt(eerste gedeelte dunne darm)? Ik denk er sterk aan mijn ontlasting op parasieten en andere testen te laten onderzoeken maar dit word niet vergoed. Zo’n onderzoek kost best wel wat.De dokter wil mij niet meer helpen wat ik ergens wel begrijp, maar ik blijf patient en
    wil gewoon weten waar deze klachten vandaan komen. Ik heb al geruzie gehad ook met m’n ouders. Zij denken ook dat ik aan het doordraven ben wat ik zelf ookwel begrijp.
    Toch zit er iets niet helemaal goed. had vorige week ook eenmalig heel lichtbruinegelige ontlasting(nog nooit gehad. Daarna was het weer normaa, alleen de samenstelling. Er zitten ook onverteerbare stukjes in en is wat plakkerig en ruikt dus zuur(geen poeplucht) Weet iemand wat er wellicht aan de hand is dieop deze site komt. Een natuurarts of internist.
    Ben al aan de probiotica gegaan en eet nu gezonder.

10 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Stress, angst en spanningen kunnen  dat wel veroorzaken…  Prikkelbaar darmsyndroom. De enige andere mogelijkheid zou nog een parasiet of een darmbacterie kunnen zijn. Maar dat zou dan onderzocht moeten worden. Ik zou het toch nog maar eens met de huisarts bespreken

Reageren
    arjen de haan

Ik maak ook weer een afspraak met de huisarts, maar zie hier wel tegenop. Hij ziet me al weer aankomen en zelf wil ik ook niet telkens naar een dokter. Ik zit er ook over na te denken om mijn ontlasting op te sturen om het te laten onderzoeken op parasieten, ongunstige bacterien en waarom mijn ontlasting zo naar gal/zuur ruikt. Heb ik ook recht op second opinion van andere huisarts als mijn vraag om onderzoek weer word geweigerd?
    Het opboeren waarover ik eerder sprak gebeurt vooral wanneer ik iets gegeten heb of gedronken. Kan het zijn dat er een kleine beschadiging is opgetreden na het maagonderzoek(slokdarm,maag,begin dunne darm) van anderhalf maand geleden.
    Ik had niets, behalve een kleine hernia in mijn maag. Dit was volgens mdl-arts onschuldig en kwam wel vaker voor.
    Ik heb wel eens gelezen dat kanker bij bepaalde bloedgroepen meer voorkomt. Het is best vreemd dat mensen met bloedgroep A,B,O en AB weer andere rhedusfactoren en antigenen hebben. Dit zou best eens invloed kunnen hebben waarom de ene patient met dezelfde ziekte de kanker wel overleeft terwijl dit bij de andere niet het geval is.
    Stadia, genen, conditie etc. hebben natuurlijk ook invloed net als leefwijze(eten, bewegen, buiten zijn).Vroeger kwam kanker toch ook veel minder voor. Mensen leefden eenvoudiger, werkten veel fysiek, waren meer buiten, leefden actiever en aten ook niet bewerkt. Ook het voedsel bevatte meer vitaminen en mineralen. Melk bijv. werd niet zo bewerkt als vandaag de dag. De Gunstige bacterien in melk worden tegenwoordig allemaal vernietigt(UHT, pasteuriseren),etc.Ik las van auteur die boek over oorzaak kanker geschreven heeft dat suiker de boosdoener is en zorgt dat de aanwezige kankercellen in het lichaam hoe gering ook van suiker leven en zo groeiien. Als er zuurstof in lichaamscellen genoeg is en er geen voeding voorradig is(suiker) dan kan een kankercel niet overleven. Ook licht gepasteuriseerde melk zou goed voor de darmen zijn omdat ze vele goede bacterien bevatten die de darmen helpen tegen ziekteverwekkers. Met het bewerkte eten van vandaag(en dat is veel)maak je je eigen lichaam geleidelijk aan kapot waardoor ziekte kan komen. Ook het constant douchen, besmeren met van alles en nog wat op de huid(die poreus is) zijn allemaal nadelen voor de mens. Ook luchtvervuiling en stress daarbij maakt dat we ziek worden. Hoe dan ook ik dwaal af. Het is toch zo dat als je echt verder geholpen wilt worden dan moet de arts er toch alles aan doen om op te sporen waar de klacht vandaan komt.
    Een vraag: Ik zou wel eens willen weten wat de bloedgroepen van patienten met kanker zijn. Ik vermoed dat de meeste bloedgroep A hebben of Ab. B komt ook voor en in mindere mate O. Dit heb ik gelezen in het boek bloedgroependieet en voorkomen van ziekten. De bloedgroepen hebben bepaalde eigenschappen gemeen. Ik vraag me af of hier ook op word getest in kankeronderzoek. En wat zegt de rhedusfactor(positief of negatief).

Reageren
    John (moderator)

Bloedgroepen?    Ik vindt dat je nou toch wel een beetje doordraaft….

Ik ben geen echte hypogondier schreef je eerder, maar daar heb ik toch zo mijn twijfels over…

Reageren
    arjen de haan

Ja dat kan ik me voorstellen, dat idee heb ik gegeven. Ik ben wat te ver doorgeslagen omdat ik een oplossing zoek en nu tegen een muur aanloop bij de huisarts. Soms vind men niet direct een oorzaak van klachten en moet er SOMS doorgezocht worden. De onderzoeken die ik heb gehad waren misschien niet de juiste. Toch loopt er niet iets helemaal lekker in mijn lichaam. Het hoeft niet iets ergs te zijn en dat zal ook wel niet. Ontlasting hoort niet naar gal te ruiken en ik zal zeker laten onderzoeken of er een parasiet of bacterie is die dit veroorzaakt. Ik heb wel eens gelezen dat bepaalde bacterien een ontsteking in twaalfvingerige darm of galblaas kunnen geven, maar daar stond niet bij dat de ontlasting naar gal ruikt. De voeding word wel goed opgenomen want ik val niet af, voel me redelijk goed en blijf op gewicht. het zal wel goed zitten mag ik maar hopen. De reden van mijn angst ben ik achter gekomen is dat ik tot op heden nog niet echt geleefd heb(genoeg ondernomen) en daardoor in paniek geraakt ben mocht ik wel iets mankeren.Ik had nl. tot voor een paar maanden terug nergens last van. Ik weet wat me te doen staat.

Reageren
    joopie

Hoe gaat het inmiddels??

Reageren
    SGAH

Hallo Arjen de Haan,

Ik herken het hele ziekteplaatje!! Ik heb sinds

2 maanden ook te kampen met ondragelijke maag-darmklachten en ik word er knettergek van!

Wat jij opnoemt heb ik ook op dit moment. Maar ben wel wat afgevallen. Eerst woog ik 73 km en nu 68 km. Zou ook zeker met de stress te maken hebben. En in mijn geval moet ik het ook zeker weten!

maar hoe gaat het inmiddels met jou??

Reageren
    fmverschoor

Zo herkenbaar allemaal!

Sinds juni vorig jaar is er bij mij leververvetting geconstateerd en een te hoge bloeddruk waarvoor ik nu medicatie voorgeschreven heb gekregen. Sinds de diagnose heb ik 2 echo’s gehad naar aanleiding van bloedonderzoek met verhoogde leverwaarden waar men verder dan de leververvetting geen andere dingen heeft geconstateerd.

Sinds juni vorig jaar heb ik het roer helemaal omgegooid, ben gezonder gaan eten meer bewegen en gestopt met roken en wat afgevallen wegens licht overgewicht en verhoogde suiker waarden die waren geconstateerd bij bloedonderzoek.

Sinds de diagnose heb ik ook perioden met “vage” buikklachten waaronder pijn soms aan de lever, diaree, vette zure stinkende ontlasting.

Ook ik vind het erg lastig om alles te duiden. Welke klachten nu niet/wel inherent kunnen zijn aan leververvetting.

Ook ik schaam me soms als ik weer iets heb wat ik niet kan duiden waarvan ik toch vind dat ik daarmee naar de huisarts moet.

Probleem is dat ik deze klachten voor juni vorig jaar nooit heb gehad en dus ook niet echt kan beoordelen wat normaal is en wat niet.

Vriendelijke Groet,

Frank Verschoor

Reageren
    Mart

Beste mensen,
    Na wat zoeken op internet kwam ik jullie berichten tegen.
    Ik herken zoveel van wat jullie schrijven.
    Waar ik benieuwd naar ben is of Arjen nog een diagnose heeft gekregen.
    Bedankt (alvast)voor jullie berichten, dit is helpend.

H.grt. Mart

Reageren
    Sharon

Zeer herkenbaar verhaal! Na een maand onverklaarbare diarree met zeer vreemde geur ben ik er nu achter dat het galzuurmalabsorbtie is.
    Dit is niet uit een bloed of ontlasting onderzoek vast te stellen helaas en wordt hier meestal niet naar gekeken.

Reageren
    Peter (huisarts)

Ik neem aan dat de oorzaken van galzuur malabsorptie bij jouw zijn nagekeken door de MDL arts.: Problemen in de dunne darm of na een gastric bypass operatie, coeliakie of diabetes met (buik-) zenuw complicaties..
    Maar het kan ook “gewoon” optreden, zonder darmziekte!
    Het is wel (zij het moeizaam) te onderzoeken en soms kan een proefbehandeling met een galzuurbindend middel eea bevestigen.
    Overleg met je (MDL/Huis-) arts.

Reageren
Reageer op: zuur/gallucht ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.