- Anoniem24 mei 2026 om 11:37
Sinds ongeveer twee weken heb ik last van een aanhoudend hongergevoel, ook na het eten en soms ’s nachts, terwijl ik normaal en voldoende eet. De momenten waarop dit gevoel optreedt lijken vrij willekeurig. Daarnaast is mij opgevallen dat mijn ontlasting dagelijks brijig is, lichter van kleur en onverteerde voedselresten bevat. Ook merk ik na het eten dat mijn maag en darmen opgezet en vol aanvoelen, alsof er veel lucht aanwezig is.
Hiervoor ben ik naar de huisarts gegaan. De klachten werden mogelijk toegeschreven aan stress. Op basis van een vermoeden van een maagzweer of een zweertje in de twaalfvingerige darm kreeg ik het advies om pantoprazol te gebruiken: 4 keer per dag 20 mg (twee tabletten van 20 mg per keer). Inmiddels gebruik ik dit medicijn al ruim een week, maar ik merk nog geen verbetering. Ook de ontlasting blijft onveranderd brijig.
Daarnaast is er bloedonderzoek gedaan, onder andere naar de schildklierwaarden en ontstekingswaarden. Deze uitslagen waren normaal. Ook een ontlastingstest op Helicobacter pylori was negatief.
Vanaf het begin heb ik ook mijn voeding aangepast. Ik drink geen koffie meer, eet geen vette producten meer en probeer juist licht, gevarieerd en gezond te eten. Daarnaast drink ik veel water en beweeg ik voldoende. Tot nu toe heeft dit helaas geen verbetering opgeleverd. Ook ben ik drie dagen geleden gestart met probiotica om mijn darmflora mogelijk te ondersteunen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
24 mei 2026 om 18:51Is er ook gekeken naar de lever/gal en alvleesklierfunctie?
Maar:
Het zou natuurlijk goed kunnen dat je een maag/darminfectie hebt opgedaan (meestal door virussen veroorzaakt, dus geen ontstekingswaarden verhoging in het bloed..) , waar je nu nog de naweeen van hebt!Net als dat je na een luchtweginfectie nog een hele tijd prikkelbare luchtwegen kunt houden (bv met prikkelhoest en gevoeligheid voor kou/warm/prikkelende lucht als rook, etc), zo kun je na een maag-darminfectie ook wekenlang “prikkelbare darmen” houden wat zich kan uiten in een verhoogde gevoeligheid voor lactose (in melk, zuivel) en andere voedingsmiddelen. Daardoor reageren de darmen overprikkeld met een snellere darmwerking/ peristaltiek wat tot meer onverteerde en dunne ontlasting kan leiden. Er wordt minder effectief opgenomen, dus je hebt meer hongergevoel.
Pro-biotica kunnen werken als de darmflora verstoord is, maar probeer ook even geen zuivel te eten en geen scherpe en prikkelende voedingsmiddelen.
Reageren
Eea kan na weken weer gewoon herstellen!Anoniem27 mei 2026 om 16:45Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Er is niet specifiek gekeken naar de lever-, gal- en alvleesklierfunctie. De dokter zag daar ook geen aanleiding voor. Ik heb wel een luchtweginfectie, maar dat komt en gaat een beetje met een baby in huis. Inmiddels is er een ontstekingswaarde van 111 vastgesteld. In combinatie met het bloedonderzoek noemt de dokter dit de ondergrens en niets zorgwekkends waarvoor verder onderzoek nodig is. Wel is voorgesteld om dit eventueel met een MDL-arts te overleggen als ik dat zou willen.
ReagerenAnoniem28 juni 2026 om 11:51Het probleem is sindsdien verergerd. Ik ervaarde veel misselijkheid, een opgeblazen gevoel en winderigheid. Daarnaast had ik meerdere keren per dag brijige ontlasting, vooral in de ochtend, soms wel tot vijf keer per dag. In de avond lijken de klachten meestal af te nemen.
Ik heb mijn dieet inmiddels al enige tijd aangepast volgens het FODMAP-dieet dat ik online heb gevonden. Daarnaast gebruik ik al ruim een maand Winbiotic BR-probiotica. Ook maak ik gebruik van 100% psylliumvezels: één theelepel in de ochtend na het ontbijt en één theelepel in de avond na het avondeten, beide met veel water. Deze lijken de ontlasting in te dikken en mijn darmen te helpen tot rust te komen.
Ik heb inmiddels vrijwel geen last meer van een opgeblazen gevoel en nog maar zelden van winderigheid. Daarnaast heb ik in de middag wat vaker stevigere ontlasting en is de kleur iets donkerder. In de ochtend blijft de ontlasting nog wat brijig, maar het lijkt langzaam de goede kant op te gaan.
Bij een tweede calprotectinemeting, een maand later, werd een waarde van <4 vastgesteld.
Ik hoop dat iemand die dit leest en dezelfde klachten heeft, iets aan deze informatie heeft.
Reageren