- Anoniem21 oktober 2015 om 19:01
Hallo allen,
Ik ben een gezonde jongen van 27 jaar en ik probeer een oorzaak te vinden voor mijn maag- en darmproblemen.
Ik loop nu al een jaar met deze problemen en begin er een beetje moe van te worden. Ik heb van de huisarts omeprazol voorgeschreven gekregen, wat ik al een paar maanden slik. Voor de duidelijkheid; ik ervaar [b]geen[/b] pijn.Het begint s’ochtends, een opgeblazen gevoel in mn darmen. Altijd eerst naar het toilet om te “ontluchten”. Overdags begint mn maag op te spelen. De hele dag door boeren (en winden), want dat lucht op. Ik weet niet goed hoe het voelt, maar ik denk dat een opgeblazen gevoel het het best omschrijft. Soms is het zo erg dat ik als ik iets gebogen zit, rechtop moet gaan omdat het gewoon dwars zit, of dat het uitstraalt naar mn rug. Een vaag gevoel, dat er iets niet goed zit in mn borstkas. Het boeren blijft de hele dag doorgaan.
Soms borrelt het ook in mijn maag, alsof er lucht ontsnapt vanuit de maag naar boven of onder. Dit lucht ook op. Wat ik onderhand wel weet, is dat het erger wordt naarmate ik een poosje niks gegeten heb. En dat het tijdens/vlak na het eten minder aanwezig is. Ik krijg dus geen opgeblazen gevoel van eten, integendeel.
Kort samengevat:
– winderigheid
– veel boeren
– opgeblazen gevoel
– vaag gevoel maag&darmen/dwarszitten
– geen pijn.Ik rook niet, eet gezond, drink genoeg water en sport 4x in de week.
Ik heb verschillende bloedtesten gehad, en daarnaast een colonoscopie (darmonderzoek). Dit was allemaal in orde. Hart is ook in orde.
Toevallig deze week nog eens teruggeweest, helicobacter pylori test gehad… dat was hetook niet. Huisarts wilt niet meer doen, ziet niets ernstigs… ik moet er maar mee leren leven. Maar ik zie mijzelf nog eens doordraaien als ik er, op z’n minst, niet achter kom wat ik heb. Het klinkt allemaal onschuldig, maar het gaat de hele dag door mijn hoofd en wordt er zwaar somber van. Wat ik nog wel snel wil laten doen is een voedingsintolerantie test, wie weet…
Iemand met dezelfde ervaringen of advies?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 oktober 2015 om 19:22Hoe is het onderzoek naar de helicobacter gedaan?
ReagerenJohn (moderator)
21 oktober 2015 om 20:16Een beter onderzoek was een gastroscopie geweest. Voor de helicobacter en om te kijken of er iets anders met je maag aan de hand is.
Het zou natuurlijk ook PDS kunnen zijn. Ik zou er bij de huisarts toch op aandringen om een verwijzing te krijgen voor de MDL arts, als de klachten aanhouden en de huisarts er niets mee kan.
Reageren