Zoeken Vraag het forum

Chronische hyperventilatie of toch iets anders??

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • David

Beste allemaal,

Ik zit sinds een week of 6 met een aantal lichamelijke problemen die allemaal min of meer gelijk zijn ontstaan. Voor die tijd was ik geheel klachtenvrij. Ik heb de huisarts meerdere malen bezocht. Deze heeft op zijn beurt mijn bloed geprikt en urine onderzocht, maar geen afwijkingen gevonden. Aangezien de klachten aanhouden en de huisarts mijn klachten afdoet als stress/hyperventilatie en ik daar niet zo in geloof, zou ik graag jullie mening/ervaring willen horen. De meest aanwezige klachten bij mij zijn:

– brok in keel, niet dagelijks, maar wel regelmatig terugkerend
    – obstipatie, al 3 weken!! De ene dag is het erger dan de andere, maar ontlasting heb ik weinig, en als ik het al heb, is het diarree en kleine beetjes. Sommige dagen is het echt heftig met drukkende pijnen links of rechtsboven in de buik, met een opgeblazen gevoel en dikke harde buik.
    – vaker moeten plassen dan normaal. De urine ziet er de hele dag uit zoals ochtendurine: geel dus. Ook is de plasstraal zwakker dan vroeger
    – heel vaak koude handen en voeten
    – tintelingen in handen en voeten (zoals slapende handen en voeten). Ook het linkeronderbeen geeft af en toe een soort vaag verdoofd gevoel.
    – ineens neiging tot staren bij autorijden
    – regelmatig buiten adem / snel moe, ook als ik geen inspanning heb geleverd.
    – recentelijk ineens al 4x ontstoken geirriteerde navel gehad. Daarvoor nog nooit gehad

Als ik op google ga zoeken kom ik nogal vaak uit bij chronische hyperventilatie, maar ik ervaar volgens mij geen stress en zonder stress geen hyperventilatie, dus dat zal het wel niet zijn. Verder vind je op google ook het prikkelbare darm syndroom, maar kan dat zomaar ineens ontstaan? Of weet misschien iemand iets anders wat overeenkomt met mijn klachten zonder dat bloedonderzoek of urineonderzoek iets uitwijzen?

Ik ben trouwens een man van 36 jaar oud, ik leef gezond, zwem 2x per week, heb een alank figuur, rook niet en drink nauwelijks. Ik ben ook niet stresserig of paniekerig aangelegd. Sta ook positief in het leven. Wie weet waar ik last van heb en wat ik moet doen om mijn oude ik weer terug te krijgen?
    Oja, omdat ik van de huisarts weinig verwacht, ben ik op eigen houtje inmiddels 3x bij een body stress release therapeut geweest en ben ik een online hyperven training begonnen om mijn ademhaling te reguleren (voor zover dat niet goed was..)

31 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Stress, angst of spanningen hoef je niet perse als zodanig te ervaren. Als je ergens bezorgd over bent, levert dat ook stress en spanningen op. Werkdruk kan uiteindelijk ook tot problemen leiden bijvoorbeeld. Daarnaast kan iets mis gaan met je ademhaling waardoor je op een verkeerde manier gaat ademen. Een ongeluk, een zware verkoudheid, aandoeningen van de luchtwegen… Je klachten passen in ieder geval wel bij CHV. Op je navel na. Dat is een probleempje op zich.
    Wat PDS betreft: Het kan inderdaad zomaar ontstaan, maar doorgaans is er toch een onderliggende oorzaak zoals stress of verkeerd eten en drinken. Te pittig eten en vooral energy drinks
    Kijk op onderstaande link eens welke klachten er bij CHV kunnen ontstaan.
    http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

Reageren
    David

Beste Tandor,

Bedankt voor het reageren. Ben nog steeds niet overtuigd van CHV omdat de klachten vrij plotseling optraden. De bodystress therapeut vond wel wat spierspanning, maar niet alarmerend veel. Ik ben sinds een ruime week bezig met een hyperven cursus waarbij je meerdere malen oefent je adem lang in te houden. Hierdoor zou het koolzuur percentage in het bloed toenemen en de chv klachten afnemen. Zijn er nog andere manieren om van chv af te komen? Ontstressen zal niet meevallen, want ik ben me niet bewust van stress.

Voor wat betreft PDS: dit is een darmwandinfectie toch??
    Energydrinks drink ik echt nooit, een pittig eten soms, maar niet heel vaak. In ieder geval geen verandering van eetpatroon vergeleken met de jaren daarvoor. Stel dat het PDS is, hoe stelt de arts de diagnose en wat kan men hier tegen doen?

Reageren
    John (moderator)

Het lang inhouden van de adem lost het niet op. Je zou andere ademhalingsoefeningen kunnen proberen
    Je kunt ze vinden in de columns over angst die ik heb geschreven. Ik geef onderaan de link. Het zijn columns over angst, maar de oefeningen zijn ook heel geschikt bij CHV.

PDS is geen ontsteking. Je darm(en) verkeren in een staat waarbij ze heel snel overprikkeld worden.
    Ik moet eerlijk zeggen dat het nogal een wazige diagnose is. Die wordt gesteld als er darmklachten zijn waarbij er geen andere oorzaken zijn vast te stellen. Uiteraard met een bepaald klachtenpatroon.
    https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/pds-prikkelbare-darm-syndroom/

Reageren
    David

Goedemiddag Tandor,

Ik heb uw link met de ademhalingsoefeningen even gemist? Verder vreemd dat de ademhalingsoefeningen met adem inhouden niet werken. De site hyperventilatie.org suggereert dat deze techniek is ontwikkelt door neuroloog B. Snitslaar en na max. 4 maanden zeer veel effect heeft op een groot deel van de deelnemende hyperventilerende deelnemers. Of is dit slechts reclamepraat?

Reageren
    John (moderator)

Excuus.
    Hier is de link:
    http://www.dokter.nl/dossiers/angsten/

Adem inhouden kan werken bij een acute hyperventilatie aanval. Bij CHV is het belangrijk dat je op een andere manier gaat ademhalen.

Reageren
    David

Beste Tandor,

bedankt voor uw informatie tot dusver. Ik zal eens aan de gang met uw ademhalingsoefeningen en hopelijk geeft dat wat verlichting van mijn klachten

Reageren
    David

Ondertussen zijn we dagelijks bezig met ademhalingsoefeningen. Ik merk dat ik regelmatig weer automatisch overga op een buikademhaling, maar ik weet niet of ik dat automatisch al 24/7 doe.
    Ondertussen nog wel enorm veel last van verstopping van de darmen / geen darmactiviteit. Ik heb een week of 3 zakjes Macrogol geslikt (vezels) afwisselend 2 tot soms wel 6 zakjes per dag. Dit heeft weinig effect gehad. 2 dagen geleden terug bij de huisarts geweest. Nu heb ik bisacodyl (laxeermiddel) gekregen. Die slik ik nu reeds 2 dagen. Tot op heden nog weinig resultaat op een klein beetje winderigheid na. De bisacodyl mag ik echter slechts 3 a 4 dagen aaneengesloten slikken, dus ook hier denk ik weinig resultaat te behalen. Naast de verstopping heb ik een opgeblazen gevoel, behoorlijk opgezette buik en buikpijn in de bovenbuik, afwisselend rechts bovenin, dan weer links bovenin. De buikpijn is wat stekend van karakter, vrijwel continue aanwezig en is ook duidelijk pijnlijk bij diep inademen.
    Ik maak me de laatste paar dagen wel wat zorgen om een ernstige achterliggende oorzaak (bijvoorbeeld een tumor) echter ik zou niet precies weten waar ik dat op baseer. De frustratie ligt vooral bij het gevoel te hebben niet begrepen te worden door de huisarts. Het laatste bezoek bijvoorbeeld werd me binnen enkele seconden bisacodyl voorgeschreven zonder verder onderzoek, laat staan uberhaupt kijken naar de buik. Verder heb ik inmiddels wel een doorverwijzing bij een internist op de maag darm en leverafdeling van het MCA Alkmaar, maar is dit eerst slechts een orienterend gesprek en ben ik pas 9 januari welkom. Erg frustrerend allemaal

Reageren
    John (moderator)

Blijf in ieder geval nog even doorgaan met de ademhalingsoefeningen.
    Haal in de apotheek 1 colex klysma 133 ml..Dat is een “hoog” klysma. Gaat dus verder in de darm dan andere..en is zonder recept verkrijgbaar voor nog geen euro. Maar niet tegelijk met andere laxeermiddelen gebruiken.

Reageren
    David

En we zijn weer een week verder. Darm is nog steeds verstopt of geblokkeerd (ileus??). Ontlasting komt niet op gang. Buik borrelt wel en er is dus ook wel darmactiviteit, maar de ontlasting bereikt op een of andere manier niet de endeldarm. Ben nu af en toe wel weer gestart met de bisacodyl. Bij inname van 2 pillen van 5mg ’s avonds komt er ’s ochtends wat ontlasting in een soort van pappige consistentie en lichtbruin/kerriegeel van kleur. Wat mij meer zorgen baart is dat er inmiddels ook een continu buikpijn is ontstaan in de bovenbuik aan de rechterkant. De pijn is afwisselend stekend en krampachtig. De pijn straalt ook uit schuin naar boven onder de ribben net onder de oksel richting de flank. Ook zijn de brok in keel klachten inmiddels ook constant aanwezig. Ben er niet misselijk bij, ook geen overgeven en/of hoofdpijn. Inmiddels wel ernstige bezorgdheid over mijn gezondheid. Klachten mbt verstopping spelen inmiddels 2 maanden. Ik denk inmiddels hyperventilatie wel uit te kunnen sluiten. Ook afgelopen week 3 kg gewicht verloren. Vrijdag wordt er een buikfoto en echo gemaakt van de bovenbuik. Wat zou een logische verklaring kunnen zijn van de klachten? De huisarts weet het niet meer..

Reageren
    Ss

Hallo
    Ik heb zelf chronische hyper, nu kan ik er beter mee om gaan en jouw klachten komen heel bekend voor, ook als ik geen stress heb,heb ik er last van wel minder nu.her gaat ook om dat je vaak onbewust verkeerd adem haalt

Reageren
    David

Oja, trouwens vandaag ook een korte aanval gehad van hartkloppingen. Ik trok er een beetje wit bij weg en begon te zweten. Ik probeerde er rustig bij te blijven en te focussen op buikademhaling. Hierdoor trok de aanval vrij snel weg. Heeft dit wellicht te maken bij de buikklachten?

Reageren
    David

Hoi,

Ik ben weken lang sterk overtuigd geweest van het hebben van chv. Maar dit verklaart eigenlijk niet de buikklachten / verstopping en hevige buikpijn. Na langdurig doen van ademhalingsoefeningen en enkele sessies bij een body stress release therapeut heb ik wel weer een rustigere buikademhaling en zijn een aantal typische chv klachten inmiddels verdwenen.

Reageren
    John (moderator)

Het is best mogelijk dat je buikklachten een andere oorzaak hebben. Ga dus terug naar de huisarts met de klachten.

Reageren
    Anoniem

Hallo Tandor,

Ik ben afgelopen week wederom bij de huisarts geweest met de aanhoudende buikklachten. Zij weet het niet meer omdat een paar weken eerder uitgevoerd bloed en urineonderzoek niets afwijkends aangaf. Zij heeft nu dus voor aanstaande vrijdag het maken van een bovenbuikfoto en echo geregeld in het ziekenhuis. Tevens moet ik proberen ontlasting op te vangen en af te geven voor lab onderzoek. En wederom bloedprikken voor nieuw bloedonderzoek. Het zal mij benieuwen of dit iets gaat uitwijzen en dat het hopelijk niet iets zeer ernstigs gaat uitwijzen. De huisarts denkt mogelijk aan een aandoening in lever, darmen, nieren en of pancreas.

Reageren
Reageer op: Chronische hyperventilatie of toch iets anders??
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.