vraagje..
Een maandje geleden ben ik savonds niet goed geworden na het innemen van medicijnen.. (overgeven, diarree, koude koortsaanvallen, pijn in rug) Doordat ik toen opeens ontzettende pijn bij het ademhalen kreeg en dus niet goed kon inademen ben ik met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Na een nacht lang onderzoeken bleek dat ik een longonsteking had, en een veel te laag zuurstofgehalte in mn bloed.... Het lag waarschijnlijk dus toch niet aan die medicijnen.
Nu een maand later ben ik op controle geweest bij de longarts (vandaag) en we hebben het nog een keer over het voorval gehad. Ze liet me de fotos zien van mijn longen en er was idd duidelijk een dubbele longonsteking te zien. Ik vroeg hoe het kan dat ik van te voren helemaal niet ziek ben geweest... en erna eigenlijk ook niet echt.. op die ene avond na dan. Ze zei dat het waarschijnlijk een acute longontsteking was.. mr antwoord op mijn vraag kreeg ik eigenlijk niet. Normaal ben je van te voren toch verkouden of zo? Of krijg je het vaak na een griep of iets dergelijks? Kan een longontsteking ook sluimeren zonder dat je er last van hebt? en wat is nou het verschil tussen een acute longontsteking en een gewone longontsteking? Weet iemand dat?
Er is in principe geen verschil tussen een "gewone" en en acute longontsteking.
maar normaal dan voel je toch wel iets? de meeste mensen die ik ken zijn toch behoorlijk ziek voordat ze de diagnose longontsteking krijgen... Ik had werkelijk waar nergens last van... niet verkouden.. niet hoesten.. geen koorts... helemaal niks... totdat ik in een tijd van een uur helemaal niet goed werd.. ik blijf het uiterst merkwaardig vinden . heb uiteindelijk wel 4 dagen in het ziekenhuis gelegen.... heb ook geen oorzaak te horen gekregen .. of welke bacterie de boosdoener was.. hier is niet eens op onderzocht.. is dat niet raar?
Bij een longontsteking hoef je niet altijd ziek te zijn. Dat komt wel vaker voor. Doorgaans zijn het bekende bacteriën die de longontsteking veroorzaken. Voor de behandeling maakt dat verder niet veel uit. Die is namelijk hetzelfde. Dus nee, het is niet raar dat er niet wordt gekeken welke bacterie de veroorzaker is.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!