- MK29 augustus 2010 om 19:54
Waar moet ik beginnen,
Laat ik kort even opsommen wat ik het afgelopen jaar heb ervaart.
Eind november 2009 ben ik met uitstekende gezondheid begonnen met intensief gewichtheffen/fitness.
Eind januari heb ik klachten met de darmen gekregen, zoals een constant misselijk gevoel etc, geen trek. Maar geen zuur en ook geen helicobacter, hier op is getest. Alles was goed in de bloed. Dit heb ik 3 maanden gehad, in die laatste 3 a 4 weken van die 3 maanden gestopt met fitnessen en ik voelde mij weer goed.
Toen weer begonnen, en toen kwamen weer dezelfde problemen terug, alleen zonder de misselijkheid. Nu 3 a 4 weken later gaat het al weer steeds beter, eetlust komt terug, etc.
Alleen sinds 2.5 week begon het met een brok in de keel. Dit gevoel ging lager tot waar de ribben beginnen. En toen een soort van brandend/zeurderig gevoel achter het midden van de ribben.
Daarbij kreeg ik opeens een waarneming van de ademhaling. Dit had ik nog nooit gehad, ook nog nooit hyperventilatie o.i.d.
De sensatie is dat onder aan de keel er een soort van lichte druk ontstaat waardoor je gaat letten op de ademhaling. Voornamelijk als je uitademt en er zit geen lucht meer in de longen dan focus je op dat gevoel.
Het is iets wat komt en gaat, maar voorheen heb ik hier never nooit last van gehad.
Mijn dokter is momenteel op vakantie. Ik wacht dus nog even tot begin september wanneer hij weer terug is.
Maar heeft iemand van jullie dit wel eens eerder gehad?
Ik heb geen stress, fysiek dan alleen die vreemde klachten van de darmen gehad, voor de rest rook ik niet, ik heb geen astma e.d.
9 reactiesReagerenThieu30 augustus 2010 om 20:03Ik vind al jouw klachten echt onschuldig en ze lijken mij allemaal psychosomatisch. Het kan zijn dat de intensieve inspanning tijdens het trainen te heftig is en dat je de trainingsopbouw onvoldoende verzorgt waardoor jouw lichaam geen tijd heeft te wennen aan inspanning en of aan rust. Maar ik lees dus geen echt opvallende ernstige zorgelijke symptomen. Als je naar de huisarts wilt gaa, wacht dan gerust even totdat de huisarts terug is, volgens mij, afgaande op jouw verhaal. Vind je het te lang duren, ga dan naar de dienstdoende huisarts maar houd er rekening mee dat je onverrichter zake huiswaarts wordt gezonden als je geen zorgelijker verhaal hebt dan dit.
ReagerenMK3 september 2010 om 13:04Als ik het druk heb dan let ik er eigenlijk niet zo veel op.
Wellicht komt het ook omdat ik na 9 maanden intensief sporten nu niets meer doe.
Bloeddruk e.d. is ook prima, 110/70
ReagerenAnoniem5 september 2010 om 11:47Het valt allemaal wel mee dus. Of heb je nog concrete vragen? Ga je nog naar de huisarts? Wil je laten weten wat de huisarts van jouw klachten vond?
ReagerenMK5 september 2010 om 16:42iedere dag heb ik wel een soort van zeurend gevoel op, in het borstbeen. Ik houd dat even in de gaten,
ik zou niet weten hoe het veroorzaakt wordt, maar sinds ik dat voel merk ik dat mijn ademhaling waarneembaar is en ik echt ook op die plek focus met mijn gedachten.
Heel irritant,
maar ja, via het internet valt er moeilijk een diagnose te maken. Ik hou het in de gaten iig.
ReagerenMenno5 september 2010 om 19:17Ben je ergens bang voor? En heb je een goede reden om voor dat specifieke bang te zijn?
ReagerenMK5 september 2010 om 21:21Bang? neuh niet echt. Zit al een tijdje niet lekker in mijn vel om het maar even zo te noemen ivm met darmklachten enz. Het weerhoudt mij van onbezorgd alles te ondernemen maar dat wordt steeds minder, volgens mij lag dat aan te intensief sporten.
Onderzoeksgewijs kwam er niets uit, bloed, ontlasting etc.
maar nu dan dit gevoel op de borst, niet geheel tot rust kunnen komen, er op letten.
Het is geen hyperventilatie iig, dat heb ik nog nooit gehad, ik adem in rust ook gewoon heel weinig lucht in en uit, zoals je normaal hoort te ademen in rust, maar gewoon een soort van druk die waarneembaar is.
Morgen ga ik een afspraak maken met de huisarts, aangezien het nu al meer dan 2 weken duurt.
ReagerenMenno5 september 2010 om 21:26Darmklachten en druk op de borst passen goed bij stress. Kan het zijn dat je meer gespannen bent dan normaal?
Schrijf je hier op wat de huisarts gediagnosticeerd heeft?
ReagerenMK6 september 2010 om 11:36Ik las wel dat darmklachten een gevoel op de borst en in de slokdarm kunnen veroorzaken enz.
Ik heb toch besloten het nog even aan te kijken, het wordt naar mijn gevoel iets minder, net als mijn darmen.
ReagerenMo6 september 2010 om 16:53Probeer de komende dagen en weken goed op je ontspanning te letten, wie weet dat de klachten wegblijven. Ga bij twijfel wel naar de huisarts, daar is de huisarts tenslotte voor. Bovendien kan de huisarts lichamelijk onderzoek doen en kent de huisarts jouw medisch dossier en kan de huisarts daarom een diagnose stellen.
Reageren