-
R2210 februari 2026 om 18:45
Hoi Peter,
Ik heb een vraagje. Heb sinds afgelopen vrijdag wat last van m’n ademhaling. Net alsof het heel hoog zit continu. De ene keer gaat het wel beter dan de ander en voel me verder ook niet ziek. Vandaag ook even contact gehad met de Huisarts, die gaf aan geen rare symptomen ofzo te zien en denkt idd ook of aan (onbewuste) hyperventilatie, of een gevoel wat ik in stand hou door erop te letten, of mogelijk nog iets viraals. Alleen merk ik dat dat laatste me juist banger heeft gemaakt, want ik ben verder niet ziek/verkouden… dus hoezo iets viraals?
Qua wat ik voel: Heb het gevoel alsof ik wat dieper adem moet halen in de keel zegmaar, net alsof het heel hoog daar zit aan de rechterkant van de keel. Heb jaren terug ook vaker hyperventilatie gehad, maar toen voelde het anders omdat het toen meer ‘chronische’ hyperventilatie was (dus vooral tintelende vingers enz waar ik het aan merkte) en niet per se aan de ademhaling zelf wat ik nu wel heb.2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
10 februari 2026 om 22:13Je zou het je huisarts nog eens moeten navragen..
Reageren
Maar “iets viraals” kan het slijmvlies irriteren (gevoeliger maken in keel en luchtpijp) , en daardoor “voel” je de ademhaling mogelijk beter… Net als bij inademen van erg koude berglucht..R2210 februari 2026 om 22:18Oh nee dat heb ik niet. Heb vooral een hoge ademhaling die ik onderin de keel lijk te voelen aan de rechterkant. Net alsof ik steeds het gevoel heb dat ik diep moet ademhalen zegmaar. Is de ene keer ‘erger’ dan de ander, maar lijkt niet per se erger te worden bij inspanning. Wel natuurlijk sneller buiten adem, maar ik weet dat dat bij hyperventilatie ook is omdat je simpelweg niet juist ademt.
Reageren
Eigenlijk voelt het een beetje als een ‘zwaar’ achtig gevoel onderin de keel maar ook weer niet als een brok. Ben ook niet verkouden heb geen keelpijn enz.