- Help!28 augustus 2017 om 18:56
hallo,
ik heb sinds een paar dagen erg veel last van mijn ademhaling. Ik ben gaan snorkelen op vakantie en sindsdien let ik op mijn ademhaling. Je denkt er constant aan. Moet soms ook heel diep inademen. Ik word er echt heel erg angstig van, omdat ik bang ben dat dit niet meer weggaat voor de rest van mijn leven. Het word ook alleen maar erger. Wat kan dit zijn en nog beter: hoe kom ik hier vanaf?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2017 om 19:37Je bent door het snorkelen gaan hyperventileren…Adem zo veel mogelijk door je buik of probeer er zo min mogelijk op te letten. Als dat niet helpt ga dan naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen.
ReagerenHelp!30 augustus 2017 om 00:07dank voor het antwoord. Ik heb dit al eerder gehad en zoals het gekomen is, is het ook weer verdwenen. Om er niet op te letten is bijna onmogelijk. Je bent er de hele dag mee bezig. Behalve als ik aan het eten ben, dan heb ik er geen last van. Is dat raar of normaal?
ReagerenJohn (moderator)
30 augustus 2017 om 10:19Dat is niet raar. Als je eet en slikt, kun er niet op letten. Anders kun je namelijk niet meer slikken.
Als je er last van blijft houden raad ik je toch aan om naar een fysio te gaan. Hyperventilatie kan chronisch worden.
ReagerenHelp!30 augustus 2017 om 12:21Wederom bedankt voor je antwoord. Wellicht een hele domme vraag, maar als hyperventilatie chronisch is, Kun je er dan nog wel vanaf komen? Ik maak mij daar namelijk best zorgen om. Dat stukje angst speelt ook mee natuurlijk. Ik ben van nature snel bang aangelegd helaas. Ik merk dat het wel iets beter gaat, maar het gevoel is er nog wel. Met name diep inademen. Op momenten dat ik afgeleid ben, maar dan moet ik echt extreem afgeleid zijn, heb ik er geen last van. Vaak maar voor korte duur, omdat je ineens merkt dat het weg is. Daarna begint het weer van voor af aan.
ReagerenJohn (moderator)
30 augustus 2017 om 12:33Je kunt er zeker vanaf komen, alleen gaat het langer duren. Beter om er op tijd iets aan te doen.
Reageren