Zoeken Vraag het forum

Hyperventilatie?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Benauwd55

Hi,

Al een tijd lang last van benauwdheid. Huisarts denkt zelf aan hyperventilatie, maar ik heb hier een paar vragen over.

Kan je door chronische hyperventilatie bijna 24/7 een benauwd gevoel hebben?

Hoort het ook bij chronische hyperventilatie dat als je heel diep inademt, je een soort kriebelhoest krijgt? En dat je slokdarm/luchtganf altijd een beetje ‘gevoelig’ voelt?

Van deze benauwdheid heb ik het meest last als ik op mij rug lig. Tijdens mijn slaap kan ik dus ooj wel eens wakker worden omdat ik een soort drukken gevoel in mijn keel krijg en daardoor niet kan ademen. Kan dit ook door chronische hyperventilatie?

Als ik zit of op een bepaalde manier op mijn zij lig, gaat de ademhaling ook beter soms.

Lijkt dit allemaal nog steeds op hyperventilatie? Of moet ik ergens anders naar zoeken

40 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Alle vragen: Ja !

Reageren
    Benauwd55

Dankjewel voor je antwoord John!

Reageren
    Benauwd55

Kan maagzuur ook een oorzaak zijn? Ik zag namelijk dat ik best een geelkleurige tong heb.

Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen

Reageren
    Benauwd

Hmm oke. Heb namelijk wel al een keer maagzuurremmers gehad, alleen die hadden helaas niet geholpen tegen mn kortademigheid.

Kan maagzuur/die gele tong ook ontstaan door hyperventilatie?

Reageren
    John (moderator)

Nee andersom

Reageren
    Benauwd

Ik heb er nu al een tijdje last van, daarvoor nog nooit. Hoe kan het dat zo’n maagzuur opeens ontstaat?

Mijn huisarts zei eigenlijk meteen dat het hyperventileren is en stelde een psycholoog voor.

Kan het dus ook gewoon zijn dat het maagzuur de boosdoener is van al mijn klachten?

Reageren
    John (moderator)

Dat weet ik natuurlijk niet. Ik weet niet welke klachten er eerst waren…
    Maagzuur en ook hyperventileren kunnen veroorzaakt worden door stress/spanningen…

Reageren
    John (moderator)

De huisarts heeft dat beter kunnen inschatten, maar heeft ook meer info..

Reageren
    Kool

Heb je eigenlijk gastric asthma ook bekeken?

Reageren
    Benauwd

Nee dat heb ik nog niet bekeken. Heb ook een mand lang maagzuurremmers gekregen, maar dat heeft de klachten destijds ook niet verminderd.

Ben een beetje ten einde raad met deze benauwdheid helaas.

Heb de hele dag ook een soort mega brok in mijn keel die druk geeft op mijn ademhaling ook. Boertjes geven soms wel verlichting en dan kan ik wel fatsoenlijk ademen voor een kort moment.

Reageren
    Benauwd

Merk ook dat iets drinken soms gewoon veel pijn doet, alsof ik iets omlaag druk met het drinken.

Kan dit komen door de lucht in mijn keel vanwege hyperventilatie?

Reageren
    John (moderator)

De klachten passen wel bij hyperventilatie.

Reageren
    John (moderator)

Heb je veel last van stress/spanningen of angsten?

Reageren
Reageer op: Hyperventilatie?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.